ثبت بین المللی طرح ردیاب نانو دارو در حیوانات آزمایشگاهی

به گزارش خبرنگار مهر، این طرح با عنوان “فیلتر غیرخطی برای تصویربرداری پزشکی” با هدف ارتقای سطح کیفی دستگاه‌های ساخته شده در عرصه تصویربرداری پزشکی هسته ای در مرکز رشد مرکز تحقیقات تجهیزات پزشکی دانشگاه تهران اجرایی شد.

این طرح در واقع تهیه الگوریتمی ‏برای پردازش سیگنالهای هسته ای است و عموما تجهیزاتی مانند ‏SPECT وPET که این الگوریتم در آنها کاربرد دارد ‏جز دستگاه های با فناوری بالا محسوب می شوند. این دستگاه ها در مطالعات ‏دارویی برای رهگیری نانو داروها در بدن حیوانات آزمایشگاهی کاربرد دارد.
 

طرح فیلتر غیرخطی برای تصویربرداری پزشکی با حمایت ستادتوسعه فناوری نانو در اداره ثبت اختراع ‏ایالات متحده آمریکا (‏USPTO‏) به ثبت رسیده است.

 

دکتر محمدرضا آی – دانشیار گروه فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با مهر اشاره به طراحی و ساخت دستگاه اسپکت حیوانی با رزولوشن بالا (HiReSPECT)، توضیح داد: این دستگاه مخصوص تصویربرداری از حیوانات کوچک مانند موش و خرگوش است. زمانی که دارویی تولید می شود، قبل از کاربردهای کلینیکی باید مراحل پیش کلینیکی و تست بر روی حیوانات آزمایشگاهی را طی کند برای این منظور نیاز به سیستم تصویربرداری است که کیفیت بالایی داشته باشد.
 
آی ادامه داد: از این رو دستگاهی که برای تصویربرداری از حیوان کوچک مورد استفاده قرار می ‌گیرد، باید دارای قابلیت بسیار بالایی در تفکیک مکانی باشد.
 


 

دستگاه تصویربرداری 


این محقق با اشاره به جزئیات این دستگاه خاطر نشان کرد: زمانی که نانو داروها و داروهای رادیواکتیو به بدن موش تزریق می شود، این مواد در بدن تجمع پیدا و شروع به ساطع کردن اشعه گاما از بدن می کند. سیستم آشکارساز قادر است با دقت بالا فوتونهایی که از بدن موش ساطع می شود را ثبت کند. به عبارت دیگر این سیستم هم انرژی دارو و هم موقعیتی که به آشکار ساز رسیده است را ثبت می کند.

به گفته وی با استفاده از این سیستم دارویی که تزریق می کنیم می توانیم عملکرد ارگان را تصویربرداری کنیم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.