ثبت دو رکورد دیگر بورس و نقش سه عامل در عرضه‌های سنگین

بورس

شاخص بورس برای نخستین بار واردکانال ۲۹ هزار واحدی شد و رکورد حجم معاملات روزانه سال جاری هم شکسته شد، اما سه عامل موجب عرضه های سنگین و عقب نشینی ۸۰ واحدی شاخص در پایان معاملات شدند.

به گزارش فارس، صد و بیست و ششمین روز کاری بورس در سال جاری در شرایطی شروع و به پایان رسید که طی آن علاوه بر جابجایی دو رکورد تازه ،سهام شرکت های بزرگ با عرضه های سنگین و گاه با کاهش قیمت هر سهم مواجه شدند تا چهره دوگانه بورس نمایان شود.

براساس این گزارش، روز گذشته با افزایش ۶۹۶ واحدی شاخص رکورد بیشترین جهش روزانه آن در عمر ۴۶ ساله بورس ایران شکسته شد تا این متغیر مهم برای شکستن خط مقاومت ۲۹ هزار واحدی فقط به ۱۷۳ واحد دیگر نیاز داشته باشد و در بالاترین قله ممکن قرار گیرد.

این انتظار و نیاز در شروع معاملات امروز و در همان ۵ دقیقه اول برآورده شد و با جهش ۳۴۸ واحدی،شاخص بورس برای نخستین بار وارد کانال ۲۹ هزار تایی شد تا طی ۶ روز کاری سه قله ۲۷، ۲۸ و ۲۹ هزار واحدی را فتح کند و میانگین بازدهی سرمایه گذاری در بازار سهام طی سال جاری را به بیش از ۱۳ درصد برساند.

این رکورد جدید در سایه تشکیل صف های خرید چند میلیون سهمی و رشد ۴ درصدی سهام شرکت هایی چون مخابرات، ملی مس، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری غدیر، ایران خودرو و غیره ثبت شد تا اکثر سهامداران چشم انتظار شاخص ۳۰ هزار واحدی در روزهای آینده باشند،اما در میانه معاملات سه عامل موجب شد تا صف های خرید،شود عرضه و بهای هر سهم برخی شرکت ها هم کاهش یابد.

این سه عامل مشخص و نمایان،شامل کاهش قیمت سهام شرکت جلوداری چون پالایشگاه بندرعباس و تشکیل صف فروش برای آن، رفتارهای نوسان گیران و اقدام به فروش سهام با هدف شناسایی سود قطعی در کوتاه مدت و تحلیل تکنیکی شاخص بورس در مرز ۳۰ هزار واحدی و نیاز به استراحت آن بودند که در نهایت زمینه ساز عقب نشینی ۸۰ واحدی شاخص شدند.

به این ترتیب دماسنج بازار سهام درحالی افزایش ۴۵۸ واحدی را هم به خود دیده بود که در پایان معاملات به ۳۷۸ واحد عقب نشینی کرد تا شاخص در رقم ۲۹ هزار و ۲۰۷ واحد جاخوش کند. در این رشد اثر ۹۲ تا ۱۳ واحدی شرکت های مخابرات، ملی مس، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری غدیر، پتروشیمی پردیس، سرمایه گذاری امید، بانک پارسیان، پتروشیمی خارک و نفت و گاز پارسیان نقش داشتند.

این درحالی است که اکثر فعالان بازار سهام به روند روبه رشد قیمت ها و شاخص در روزهای آینده امید داشته و معتقد بودند روند صعودی متغیرهای اصلی معاملات در کنار افزایش قیمت دلار باز هم تکرار خواهد شد و شاخص حتی از مرز ۳۰ هزار واحد هم عبور خواهد کرد،اما در این میان باید پذیرای آرام گرفتن مقطعی رشد قیمت سهام شرکت های ارزنده بود.

برپایه این گزارش، در شرایطی ارزش روز بازار سهام هم از مرز ۱۳۲ هزار میلیارد تومان عبور کرد که رکورد حجم روزانه معاملات سهام شرکت های بورسی طی سال جاری هم که دیروز با ۱۴۱ میلیارد تومان شکسته شده بود، امروز هم جابجا شد، چرا که در پایان دادوستد سهام شرکت ها ، بیش از ۵۸۵ میلیون سهم به ارزش ۱۸۱ میلیارد تومان معامله شد که ارقام تازه‌ای برای حجم روزانه معاملات به شمار می روند.


اخبار بورس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.