ثبت مشخصات ۵۰۰ هزار بیمار دیابتی در بخش دولتی نظام سلامت

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از واحد مرکزی خبر در تاریخ شنبه ۲۰م آبان ۹۱،

تهران / واحد مرکزی خبر / مکتوب /۰۸/۲۰
رئیس اداره غدد و متابولیک مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت : با اجرای برنامه دیابت در بعضی از شهرها و روستاها ، تاکنون مشخصات ۵۰۰ هزار بیمار دیابتی که به بخش دولتی نظام سلامت مراجعه نموده بودند ثبت شده است .
سید محمد علوی نیا در نشستی با خبرنگاران افزود:این طرح از سال ۸۴ تا کنون در روستاها و از سال ۸۹ تا کنون در محدوده دانشگاه های علوم پزشکی تهران ، شهید بهشتی ، کرج ، تبریز ، اصفهان ، شیراز و مشهد اجرا شده است و نه دانشگاه علوم پزشکی دیگر نیز از چند ماه پیش طرح را آغاز نموده اند .
وی گفت : درصد ابتلا به دیابت در نقاط مختلف کشور از رقم ۱و ۳ دهم تا ۱۴ و پنج دهم درصد متغییر و میانگین این رقم در کشور ۷ و ۷ دهم درصد است .
رئیس اداره غدد و متابولیک مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت : از ابتدای تابستان دوره های آموزشی دیابت ویژه مربیان داخل و خارج سازمان برگزار نموده ایم و هر گروه آموزش دیده مربی گروه های دیگر خواهد بود تا این آموزش ها به مردم برسد .
علوی نیا افزود : هم اکنون در هر بیمارستان یک کارشناس دیابت داریم اما این تعداد کافی نمی باش .
وی همچنین گفت : غربالگری دیابت در گروه های خطر در روستاها فعال و با مراجعه نیروهای بهداشتی به در خانه ها و یا دعوت اشخاص به مراکز درمانی انجام می گردد اما این کار در شهرها همچون دیگر طرح های بهداشتی ،‌غیر فعال اجرا می گردد یعنی اشخاصی که در خطر قرار دارند باید خود برای غربالگری و درمان به مراکز درمانی مراجعه نمایند .
رئیس اداره غدد و متابولیک مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از مبتلایان به دیابت نداریم ، افزود : نرم افزاری ویژه برای دیابت نوشته شده است و هم اکنون برای ثبت مشخصات بیماران دیابتی در محدوده ۱۶ دانشگاه علوم پزشکی ، آزمایش می گردد .
علوی نیا گفت : این کار تاکنون نتیجه خوبی داشته است و امیدواریم با توسعه این طرح در کشور ، بتوانیم آمار به نسبت دقیقی از بیماران دیابتی در کشور داشته باشیم .
۱۴ نوامبر روز جهانی دیابت نام گذاری شده است ، این روز در ایران هر سال مصادف با ۲۳ آبان بود اما امسال در تقویم شمسی ، سال کبیسه است و این روز مصادف با ۲۴ آبان خواهد بود .


IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.