ثبت ملی، خبرخوش برای دوستداران میراث فرهنگی

روزنامه ایران: چشمه‌‌های قیر، تشکوه (کوه آتشین)و مضیف جای خود را در فهرست میراث ملی بازکردند و ثبت ملی شدند. این آثار پس از پخش چند فیلم مستند به پیشنهاد معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و با موافقت سازمان میراث فرهنگی کل کشور ثبت ملی شدند.

 چشمه‌‌های قیر جوشان در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی رامهرمز و «تشکوه» در ۳۰ کیلومتری آن و در همان مسیر واقع است. رامهرمزی‌‌ها اعتقاد دارند خون سیاه اژد‌هایی که به باور اساطیری در جنگ با اسفندیار رویین‌تن به هلاکت رسید، هنوز از چشمه‌‌های قیر ماماتین می‌جوشد.

۱۰چشمه قیر طبیعی موجود در ماماتین به شکل تنور‌های نانوایی، با مصالحی مانند قلوه ‌سنگ و ملات ساروج‌ در دو طرف یک مسیل کم آب قرار دارند. طلای سیاهی که با نفت ترکیب شده از چشمه‌های سیاه رنگ می‌جوشد و با آب رودخانه‌ای به نام رود زرد رامهرمز ترکیب می‌شود و وقتی از غلظت نفت و قیر آن کم شد، به زمین‌های کشاورزی می‌رسد. تشکوه هم که برای خودش برو بیایی دارد و با این که از تابلو‌های مشخص‌کننده مسیر وحاوی اطلاعات درباره این جاذبه توریستی خبری نیست، تاکنون توانسته تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب کند.

تشکوه نیز در دی سال ۹۰ به ثبت ملی رسید. البته انجمن دوستداران آثار تاریخی و فرهنگی خوزستان موسوم به تاریانا با فعالیت‌‌های بی‌وقفه در پی شناساندن این جاذبه گردشگری به مردم سایر کشورهاست.

پیشتر از مهمانان در خانه‌های اعراب، در مکانی ویژه به نام مضیف(به ضم میم)پذیرایی می‌شد که زمستان‌‌ها گرم و تابستان‌‌ها خنک بود. چشم دوستداران میراث فرهنگی در نخستین ماه فصل زمستان سال پیش به ثبت ملی مضیف هم روشن شد.

پایان مطلب/


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.