ثبت نام دانشجویان متقاضى مسکن مهر؛۱۲اردیبهشت

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد

غلامرضا خواجه سروی گفت: سامانه مرکزی مسکن مهر برای ثبت نام اینترنتی دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها از روز ۱۲ اردیبهشت ماه توسط وزارت علوم فعال خواهد شد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، غلامرضا خواجه سروی در پنجمین اجلاس مشترک معاونان فرهنگی دانشگاه ها و نمایندگان وزیرعلوم در هیئت نظارت بر تشکل های دانشجویی افزود: با اینکه از چندی قبل از دانشگاه ها خواسته شده بود تا اسامی متقاضیان مسکن مهر دانشجویی را به وزارت علوم اعلام کنند اما تاکنون فهرستی از طرف دانشگاه ها ارائه نشده است، بنابراین سامانه مرکزی مسکن مهر دانشجویی راه اندازی می شود تا از این پس ثبت نام ها به صورت متمرکز صورت گیرد.

پایش فرهنگی و اجتماعی دانشجویان از سال جاری
وی از راه اندازی سامانه پایش فرهنگی و اجتماعی دانشجویان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: سامانه پایش فرهنگی و اجتماعی دانشجویان در دست طراحی است که براساس آن از سال ۹۱ اطلاعات سوابق و علایق فرهنگی،‌ هنری، اجتماعی، سیاسی و مذهبی مربوط به دانشجویان به جز اطلاعات شخصی و موارد مربوط به ثبت نام آنها، در این سامانه جمع آوری می شود.

خواجه سروی ادامه داد: معاونان و مدیران فرهنگی دانشگاه ها می توانند با استفاده از سامانه پایش فرهنگی و اجتماعی دانشجویان و با توجه به این سوابق، از توان دانشجویان در بخش های مختلف همچون فعالیت های قرآنی، هنری، نشریات دانشجویی، تشکل ها و انجمن های علمی و سیاسی استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون کارنامه فرهنگی دانشگاه های دولتی صادر شده و کارنامه پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها نیز بزودی صادر خواهد شد؛ فعالیت های فرهنگی دانشگاه های پیام نور و جامع علمی کاربردی نیز در قالب کارنامه انتشار می یابد و تهیه کارنامه فرهنگی دانشجویان و اعضای هیات علمی نیز در دستور کار امسال معاونت فرهنگی وزارت است.

خواجه سروی به تشریح ویژه برنامه های فرهنگی پیش بینی شده برای دانشگاه ها در سال ۹۱ پرداخت و گفت: تاکنون آیین های دانش آموختگی برای دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی انجام می شده که درنظر داریم با تدوین یک آیین نامه اجرایی، برگزاری این مراسم ها به دوره های کارشناسی ارشد و دکتری نیز گسترش یابد.

وی ادامه داد: خانه سینمای ایران در اداره کل امور فرهنگی وزارت علوم راه اندازی شده است و معاونان فرهنگی دانشگاه ها باید تلاش کنند در سال جدید حداقل یک سینما برای استفاده دانشجویان، اعضای هیات علمی و خانواده های آنها در پردیس دانشگاهی خود راه اندازی کنند.

تغییر نام دانشگاه هایی با عنوان شهرها به نام مشاهیر هر منطقه
معاون وزیرعلوم پیشنهاد کرد دانشگاه هایی که در بدو تاسیس با نام شهرهای واقع در آنها نامگذاری شده اند به نام یکی از مشاهیر یا شهدای کشور تغییر نام یابد.

وی افزود: مثلا سال ها قبل در ایلام یا یزد یک دانشگاه تاسیس شد که به دلیل منحصر بودن آن دانشگاه با عنوان دانشگاه ایلام یا دانشگاه یزد نامگذاری شد اما حالا که هرکدام از این شهرها دارای مراکز دانشگاهی متعدد شده اند می توان نام آن دانشگاه را به عنوان یکی از مشاهیر و بزرگان کشور تغییر داد.

خواجه سروی یادآور شد: البته تغییر نام دانشگاه‌ها باید به درخواست خود آن‌ها باشد و بعد از تصویب در شورای فرهنگی و هیات رییسه دانشگاه و ارسال به وزارت علوم باید به تایید و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.

در ماه های اخیر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، نام دانشگاه تربیت معلم سبزوار به دانشگاه حکیم سبزواری و عنوان دانشگاه تربیت معلم تهران نیز به دانشگاه خوارزمی تغییر یافته است. 

هر دانشگاه باید حداقل یک باشگاه آزاداندیشی داشته باشد
معاون وزیرعلوم با تاکید بر تداوم جدی برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها گفت: براساس آیین نامه جدید کرسی های آزاد اندیشی، هر پردیس دانشگاهی باید حداقل یک باشگاه آزاداندیشی داشته باشد و با توجه به این‌که ۶۵ دانشگاه درحال حاضر دارای خانه فرهنگ هستند می‌توانند این باشگاه‌ها را در محل فعلی خانه‌های فرهنگ راه اندازی کنند.

وی از معاونان فرهنگی دانشگاه ها و نمایندگان وزیرعلوم در هیات نظارت بر تشکل های دانشجویی خواست تا خود را به جای مقامات امنیتی و انتظامی یا حتی مقامات کمیته های انضباطی قرار ندهند، بلکه به دور از کوته نظری و با روحیه باز و کلان نگر و همچنین ظرفیت پذیرش خطا و ریسک به فعالیت‌های دانشجویی نگاه کنند.

خواجه سروی همچنین به معاونان و مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها توصیه کرد، فضای چندصدایی را در محیط های دانشگاهی تقویت کرده و از تعدد و تنوع فعالیت های دانشجویی استقبال کنند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.