ثبت ۲۱ پس لرزه در ۵ ساعت اول زلزله اهر/ ادامه پس لرزه ها تا هفته آینده

دکتر مهدی زارع در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه دو زلزله با بزرگای ۶ در تبریز رخ داده است، افزود: زلزله اول که زلزله اصلی محسوب می شود در ساعت ۱۴:۵۳ دقیقه شنبه ۲۱ مردادماه رخ داد و زلزله دوم ۱۱ دقیقه پس از آن به وقوع پیوست.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، محل وقوع این دو زلزله را اهر-ورزقان دانست و اظهار داشت: زلزله اول با بزرگای ۶٫۲ و زلزله دوم با بزرگای ۶٫۱ رخ داده است.

وی با اشاره به گسل مسبب این دو زلزله خاطر نشان کرد: گسل مسبب این دو زلزله گسل جنوب اهر است که روند شرقی- غربی دارد و سازوکار زلزله فشاری با مولفه امتداد لغزش  بوده است. این زلزله در عمق کم ۱۰ کیلومتری رخ داده است.

زارع به بیان تعداد پس لرزه های این دو زلزله پرداخت و یادآور شد: تا ساعت ۲۰ شب گذشته (زمان وقوع زلزله) تعداد ۲۱ پس لرزه ثبت شده است و به دلیل رخ دادن دو زلزله با بزرگای بیش از ۶ احتمال می رود که پس لرزه ها تا شبهای آینده و حتی هفته آینده ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص رخ دادن دو زلزله با بزرگای بیش از ۶ در این منطقه توضیح داد: رخ دادن این دو زلزله از یک سو توانست از آزاد شدن یک باره انرژی و وقوع زلزله با بزرگای بیشتر از ۷ جلوگیری کند ولی از سوی دیگر با وقوع زلزله اول سازه ها سست شدند و در زلزله دوم موجب تخریب سازه ها می شود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه گسل اهر از جمله گسل های فعال کشور است، ادامه داد: زلزله های بیش از ۶ احتمال گسیختگی در این گسل می شود که با اعزامی تیم تحقیقاتی از سوی پژوهشگاه این موضوع بررسی خواهد شد.

زارع به ایجاد ایستگاه های لرزه نگاری در این منطقه اشاره کردو گفت: موسسه ژئوفیزیک ایستگاه لرزه نگاری در این منطقه ایجاد کرده است و این ایستگاه مناطق شمال غربی را تحت پوشش قرار داده است.

وی همچنین با تاکید بر ادامه پس لرزه ها تا روزهای آینده، توصیه کرد تا مردم در فضای باز باشند و از قرار گرفتن در زیر سقف خودداری کنند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.