ثبت ۲۴۳ اثر تاریخی کشور/ حریم خیابان ادیان شکست

به گزارش خبرنگار مهر، اوایل این هفته پنجمین شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار در استان البرز برگزار شد و کارشناسان میراث فرهنگی کشور در مجموع ۲۸۰ پرونده تاریخی را ارائه کردند که از این میان، ۲۴۳ پرونده به ثبت ملی رسید.

یکی از این پرونده ها حمام تاریخی سوداگر شهر اوز در استان فارس در فهرست میراث ملی بود که به ثبت رسید این حمام در شهرستان لارستان استان فارس قرار دارد و تنها حمام باقیمانده و سازه آبی دوره قاجاریه در شهر اوز به شمار می آید.

سیستم آب رسانی منحصر به فرد آن و سنگهای تراش خورده به کار رفته در حمام از جمله مورای بود که باعث شد کارشناسان میراث فرهنگی این اثر را ثبت ملی کنند.

بناهای تاریخی لاله زار به صورت اضطراری ثبت شوند

در این جلسه مدیرکل ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور گفت: کمیته پیگیری خانه های تاریخی تهران می تواند برای تهیه پرونده ثبت ملی تمامی بناهای تاریخی خیابان لاله زار به صورت اضطراری فعالیت کند.


تجاوز به حریم سه اثر تاریخی تنها خیابان ادیان ابراهیمی ایران

این هفته خبر رسید که با ساخت یک ساختمان بلند مرتبه در خیابان میرزا کوچک خان جنگلی تهران، نه تنها منظر خیابان ادیان ابراهیمی از بین رفت بلکه همزمان حریم مدرسه فیروز بهرام، کلیسای حضرت مریم نیز شکسته شد.

خیابان ۳۰ تیر و میرزا کوچک خان جنگلی تهران یکی از مهم ترین خیابان های ایران محسوب می شود که توانسته است اماکن مذهبی ادیان کلیمی، مسیحی، زرتشتی و مسلمان را به عنوان ادیان ابراهیمی، در کنار یکدیگر قرار دهد.

قرارگیری این بناها که علاوه بر مذهبی بودن، جلوه تاریخی و ملی نیز دارند، باعث شده این خیابان که دارای بافتی فرهنگی – تاریخی و مذهبی است به تنها خیابان ادیان ابراهیمی جهان در ایران معروف شود.


ایران کشور خوشگذران ها نیست

 نشست سومین سمینار و جشنواره برند گردشگری روز یکشنبه در دانشکده علم و فرهنگ برگزار شد و در این نشست رئیس کمیته علمی سمینار و جشنواره برند در گردشگری گفت: هیچ قانونی در کشور مانعی برای توسعه و ورود گردشگر خارجی به ایران نیست.

محمد حسین ایمانی خوشخو گفت: گردشگری باید به عنوان یک صنعت و رشته علمی مورد توجه قرار گیرد. خوشبختانه در دانشگاه‌های بزرگ کشور ما رشته گردشگری تدریس می‌ شود و اکنون در دانشگاههای تبریز، شیراز، تهران، اصفهان، علاه طباطبایی و سمنان حدود هزار دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد در این رشته مشغول به تحصیل هستند.

وی بیان کرد: باید ادبیات برند را در گردشگری وارد کنیم به خصوص برای عرضه کنندگان محصول و کسانی که در عرضه محصولات کار می کنند. برند را نباید تنها یک نشانه دانست چون نشان و آرم آخرین مرحله از برندسازی در گردشگری است.


 

پس از گذشت ۷۰ سال محوطه باستانی شمی ایذه بررسی می‌شود

پس از گذشت ۷۰ سال محوطه باستان شناسی شمی (کل چندار) خوزستان، محل کشف پیکره مرد پارتی توسط هیات ایرانی – ایتالیایی بررسی و شناسایی می شود.

این منطقه به دلیل یافتن آثار از اهمیت بالایی در میان محققین برخوردار است و نیاز به تحقیق و کاوش در آن بسیار احساس می شود که ممکن است در نهایت به کشف و شناسایی آثار باستانی بیشتر منجر شود. سرپرستی این هیات را جعفر مهرکیان و ویتو مسینا ایتالیایی مشترکا به عهده دارند.
 

کسب درآمد شهرداری ها از رونق صنعت گردشگری

مدیرکل امور مراکز و خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: شهرداری‌ها می‌توانند به جای تکیه به درآمدهای مبتنی بر وصول عوارض به درآمدهای ناشی از رونق صنعت گردشگری اتکا کنند. 

مرتضی شریفی، ضمن اشاره به تکالیف قانونی شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی در برنامه پنجم توسعه در جهت ایجاد نظام درآمدی پایدار تاکید کرد که استفاده از ظرفیت‌های گردشگری می‌تواند نقش بسزایی در تامین درآمد پایدار برای شهرداری‌ها خصوصا‌ شهرهای کوچک و کم درآمد داشته باشد.

مدیرکل مراکز گردشگری عنوان کرد که سازمان میراث فرهنگی آمادگی هر گونه همکاری با شهرداری‌های کشور در جهت توسعه صنعت گردشگری را دارد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.