ثبت ۷ میلیارد تومان وقف تازه در اصفهان طی امسال

۰۲م آذر ،

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هفت میلیارد تومان وقف تازه در استان اصفهان به ثبت رسیده است.

 حجت الاسلام و المسلمین حسین اژدری در توضیح این موقوفات به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: این موقوفات شامل موارد بسیاری می گردد که ارزش ریالی آنها هفت میلیارد است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه بحث وقف و موقوفات اسلامی از زمان پیامبر(ص)  آغاز شده است افزود: حضرت زهرا (س)  نیز واقف بودند و تولیت موقوفاتشان را به امام علی (ع)  و سپس فرزندان خود واگذار کردند.
 مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان  با بیان اینکه سنت حسنه وقف در سیره تمام  اهل بیت(ع)  وجود دارد،‌تصریح کرد:  چاهها و نخلستانهای موقوفه امام علی(ع) هنوز هم وجود دارد.
وی در ادامه به ورود وقف اسلامی به ایران و استان اشاره کرد وادامه داد:  از دوران دیلمپان، سلجوقیقان و صفویان موقوفات بسیاری در اصفهان ثبت شده است،‌به ویژه در زمان سلجوقیان وقف به اندازه ای بوده که دیگر زمین و مکانی برای وقف کردن پیدا نمی شده و مردم اصفهان به شهرهای دیگر می رفتند و وقف می کردند.
 اژدری با بیان اینکه قدیمی ترین موقوفه استان اصفهان  مربوط به یک هزار و ۱۱۶ سال پیش است بیان داشت: این موقوفه مربوط به شخصی به نام ” احمد بن رستم” است که قاضی القضات مصر هم زیر این وقفنامه را مهر کرده و اکنون ۲۰۰ هکتار از این موقوفه در اختیار انرژی اتمی قرار دارد .
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه با ا شاره به اینکه ۱۲ هزار موقوفه و ۴۱ هزار بقعه در استان اصفهان وجود دارد بیان کرد:  این آمار به گونه ای است که به عنوان مثال، میدان امام با ۶۰۰ بابت مغازه تنها یک موقوفه به حساب می آید .
اژدری در ادامه به راه اندازی سامانه بانک جامع موقوفات در سازمان اوقاف اشاره کرد و گفت: در دوسال قبل تمام موقوفات استان  اصفهان با جزئی ترین مشخصات در این بانک جامع ثبت شده و تمام اطلاعات دربارهٔ هر موقوفه به صورت مجزا در دسترس است.
 وی با بیان اینکه از ابتدای سال  جاری تاکنون هفت میلیارد تومان وقف تازه داشته ایم ، ادامه داد:  ۸۵ درصد بیمارستانهای استان اصفهان موقوفه است که از این پس ۳۵۵ مدرسه موقوفه و ۳۶۸ مدرسه علمیه در اصفهان  را به خود اختصاص داده است.
 وی آسان ترین راه برای سرمایه گذاری را زمین های موقوفه عنوان کرد و گفت:  احیا کننده  وقف مانند واقف از ثواب دینوی و اخروی موقوفه بهره می برد.
 وی با بیان اینکه  بیش از ۷۰  نیت واقف از دل وقفنامه استخراج کردیم خاطر نشان کرد: باید به تمام آنها عمل کنیم و بسیاری از آنها را نیز طبق فتوای مراجع به روز کرده و تغییر کاربری دهیم./ل


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.