ثمره هاشمی:چرا انتظار داشتید رییس جمهور برزیل با احمدی نژاد دیدار کند؟

دوشنبه ۱۲ تیر – ۱۰:۲۰:۲۵ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا – دستیار ارشد رییس جمهور با بیان این‌که بانیان نظام سلطه به عنوان میراث‌داران استعمار و برده‌داری سال‌هاست که همه هویت و داشته‌های بشریت را چپاول می‌کنند، گفت: بانیان مشکلات امروز جهان حق تحمیل ساختارهای استکباری جدید بر ملت‌ها را ندارند.
به گزارش خبرگزاری آریا ، سید مجتبی ثمره هاشمی در میزگرد سیاسی سیمای فرانسوی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره دیدگاه کشورمان در نشست “ریو + ۲۰” که در آن چارچوب‌های جدیدی از مباحث توسعه ای به بحث گذاشته شد، اظهار داشت: مباحث اصلی این اجلاس مربوط به توسعه بود و البته درباره محیط زیست هم صحبت شد. مساله مورد توجه بسیاری از رسانه ها و گروه های شرکت کننده و همچنین روسای جمهور و روسای هیات ها این بود که آیا مبانی توسعه ای که امروز در دنیا حاکم است و بر اساس آن کشورها تقسیم بندی می شوند، مباحثی واقعی و درست است؟ و آیا می تواند کشورهای فقیر را به سمت غنی شدن و کشورهای در حال توسعه را به سمت پیشرفت جلو ببرد؟
ثمره هاشمی افزود: کشورهایی که خود را محور، ملاک و معیار توسعه در دنیا معرفی می‌کنند، قصد دارند دوباره سازمان‌های تازه‌ای تاسیس کنند که بر مبنای آن تعهدات جدیدی بر دوش کشورهای در حال توسعه و فقیر قرار گرفته و مانع پیشرفت آن کشورها شود.
وی خاطرنشان کرد: آنچه امروز به عنوان بحث‌های توسعه‌ای در دنیا مطرح است، این است که سلطه گران بعد از ۵۰-۶۰ سال می خواهند دوباره روی مباحث توسعه ای تجدیدنظر کنند و این نشان از آن دارد که مباحث توسعه ای در دنیا شکست خورده و با بن بست جدی مواجه شده است.
دستیار ارشد رییس جمهور افزود: نتیجه حاکم بودن مبانی فکری و اندیشه ای مادی که سالها بر دنیا حکومت داشته، این بود که کشورها تحت عنوان توسعه یافته، در حال توسعه و یا کمتر توسعه یافته، تعریف و بلوک بندی شدند و این کار اشتباهی بود؛ چرا که بر این مبنا کشورهای پیشرفته همواره پیشرو بوده و به سایر کشورها معیار، راه و برنامه ارائه می دهند تا این کشورها برای همیشه دنباله رو آنها باشند و این مشکل حل نمی شود مگر اینکه در مبانی این نظام فکری تغییراتی ایجاد شود و تعریف های جدیدی که همه بر آن اتفاق نظر داشته باشند، ارائه شده و بر مبنای آن کشورها رشد و تعالی پیدا کنند.
ثمره هاشمی در تشریح مواضع کشورمان در اجلاس “ریو + ۲۰” گفت: آقای رییس جمهور در آن اجلاس به تشریح و مرور تاریخی مبانی تفکر توسعه ای پرداختند و گفتند که در قرون اخیر، از دوران برده داری، دوره استعمار و استعمار نو گرفته تا نظامات جدیدی که بعد از جنگ های جهانی اول و دوم بر دنیا مسلط شد؛ همواره جنگ و ناامنی در عرصه جهانی در حال گسترش بوده و طی این دوران طولانی، بشر احساس آرامش، رفاه و سعادت نکرده است و امروز دوباره همان کسانی که مقصر و مولد این حوادث و مشکلات برای بشریت بودند، می خواهند دوباره برای آینده بشر راهکار ارائه دهند؟
وی افزود: مرور تاریخی تفکر توسعه ای به طور مبسوط در اجلاس ریودوژانیرو انجام و ریشه های آن شناسایی شد؛ نکته اصلی این بود که تفکری که امروز دنیای بشری را به این صورت تقسیم بندی کرده و آثار و نتایج مخربی به دنبال داشته، اساساً اشتباه است چرا که به جای ابعاد معنوی انسان، تنها به ابعاد مادی او توجه داشته؛ بنابراین قدرت و ثروت اندوزی اصل قرار گرفته و متفکرین این نظامات سعادت و پیشرفت خود را در فقر و ناامنی دیگران می بینند.
وی در ادامه اظهار داشت: اگر امروز در دنیا جنگ و ناامنی مشاهده می شود، این اتفاقات از قدرت های بزرگ به دیگر کشورها سرایت کرده و مقصر اصلی اینگونه ناامنی ها در منطقه کانونی خاورمیانه رژیم صهیونیستی است؛ نمونه بارز این ناامنی ها حمله به عراق و افغانستان و اشغال این کشورهاست که باعث تحمیل ۵۰ سال عقب ماندگی به این کشورها و تحقیر و ناامنی برای مردم آن کشورها شده است.
دستیار ارشد رییس جمهور در ادامه افزود: در بخش اقتصادی نیز نظام سرمایه سالار جهانی حاکم با تفکر مادی محور خود، نظام اقتصادی بنیان گذاری کرده که مبتنی بر تسلط بر منابع دیگران و خالی کردن جیب سایر ملت ها و پر کردن جیب خودشان است و شرح آن در سخنان رییس جمهور مطرح شد که زمانی که دلار به عنوان ارز بین المللی مورد قبول کشورها قرار گرفت، مقرر شد، معادل هر میزان دلاری که منتشر می شود مقدار مشخصی طلا در خزانه داری آمریکا ذخیره شود، اما بعد از اینکه دلار تسلط جهانی پیدا کرد، دولت آمریکا این معاهده را به طور یکجانبه لغو کرد و امروز هیچ کس نظارتی بر انتشار دلار ندارد.
ثمره هاشمی خاطرنشان کرد: امروز بیش از ۳۰ هزار میلیارد دلار بدون پشتوانه در دنیا منتشر شده و می شود و این بزرگترین غارت بین المللی است که نتیجه تفکر مادی می باشد و در آن انسان به عنوان یک ابزار و سلطه گران محور هستند.
دستیار ارشد رییس جمهور در ادامه با اشاره به وجود معنوی انسان اظهار داشت: اگر تعریف واقعی از انسان مبنا باشد، آن وقت برنامه های توسعه ای با آنچه امروز هستند، متفاوت خواهند بود و اینگونه نخواهد بود که کشورهای توسعه یافته به خود اجازه دهند، مشکلاتشان را بر دیگر کشورها تحمیل کرده، جیب کشورهای توسعه نیافته را خالی و آنها را تحقیر و به کشورهایشان لشکرکشی کرده و ناامنی ایجاد کنند؛ اینها خلاصه مباحثی بود که در اجلاس ریودوژانیرو از سوی دکتر احمدی نژاد مطرح شد.
وی در پاسخ به سوالی درباره مبحث نظم نوین جهانی و راهکارهایی که رییس جمهور در این خصوص مطرح کردند، تصریح کرد: از جمله مطالب ارائه شده از سوی رییس جمهور در این اجلاس این بود که محیط زیست، به همه انسانها از جمله نسل کنونی و همچنین به نسل آینده تعلق دارد، بنابراین هر تعرضی به محیط زیست، تعرض به حیات بشری است و لذا حفظ محیط زیست به عنوان حفظ مهمترین حقوق بشریت، همواره باید مورد توجه قرار گیرد.
دستیار ارشد رییس جمهور افزود: سازمان هایی همچون شورای امنیت، بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی، صندوق بین المللی پول و شورای حقوق بشر که هم اکنون در عرصه بین المللی بر کشورها تحمیل شده اند، تاکنون چه گره ای از مشکلات بشریت گشوده اند، که امروز سازمان دیگری به نام سازمان محیط زیست تاسیس شود تا مستکبران در سایه آن پروژه‌ها و اهداف جدید خود را دنبال کرده و مشکلات مضاعفی را به ملت‌ها تحمیل کنند.
ثمره هاشمی در ادامه درباره پیشنهادات مطرح شده از سوی دکتر احمدی نژاد در اجلاس “ریو + ۲۰” گفت: یکی از پیشنهادات اساسی که در آن اجلاس از سوی دکتر احمدی نژاد مطرح شد، ارائه تعریف جدیدی از انسان بود؛ اینکه همه مسائل دنیا باید با محوریت انسان تعریف شود و همه عالم، همت ها، تلاش ها و برنامه ها برای سعادت و کمال انسان است، بنابراین باید با مشارکت و همکاری نمایندگان واقعی ملت‌ها انسان بازنعریف شود، تا سعادت واقعی محقق شود.
وی با اشاره به اینکه باید بر اساس نیازهای مادی و معنوی انسان نظام بین المللی جدیدی ایجاد شود، اظهار داشت: ابتدا باید انسان را شناخت و بر مبنای آن نظامات را باز تعریف کرد و از جمله شاخص هایی که نظامات آینده بشری باید داشته باشد این است که در آن عدالت، مهرورزی و کرامت انسانی به جای خودخواهی و قدرت طلبی ها قرار گیرد و به همه ملت ها نگاه یکسان و واحدی وجود داشته باشد.
ثمره هاشمی همچنین خاطرنشان کرد: از دیگر مباحثی که دکتر احمدی نژاد در آن اجلاس مورد تاکید قرار داد: موضوع خانواده به عنوان اصلی ترین بنیاد انسانی بود و همچنین به نقش زیبا و جایگاه الهی زنان و مادران به عنوان کانون شکوفایی نهال انسانی و استعدادهای انسان در بوستان خانواده اشاره کرد.
دستیار ارشد رییس جمهور افزود: از دیگر پیشنهادات دکتر احمدی نژاد در اجلاس ریودوژانیرو می توان به لزوم مشارکت همگانی در تنظیم نظم جدید جهانی اشاره کرد، که اگر قرار است نظمی پایدار شود و همه به آن متعهد بوده و ملزم به رعایت آن شوند، باید آن را در جریان یک مشارکت عمومی ایجاد و مستقر کرد.
وی تصریح کرد: امیدواری بشر به آینده و استقرار نظمی عادلانه منبعث از روحیه عدالت خواه و حق طلب بشر که در آن صالحان در راس کار باشند، نوید نهایی بود که رییس جمهور در اجلاس توسعه و محیط زیست در برزیل به آن اشاره کردند.
ثمره هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به میزبانی سازمان ملل متحد در اجلاس “ریو + ۲۰” در ملاقات رییس جمهور با دبیرکل این سازمان چه گذشت؟ اظهار داشت: این اجلاس، اجلاس سازمان ملل بود که ۲۰ سال قبل در ریودوژانیرو پایه گذاری شد و به همین دلیل “ریو + ۲۰” نام داشت. در این اجلاس عموم کشورها شرکت داشته و بیش از ۱۰۰ رییس جمهور و نخست وزیر نیز در آن حضور یافتند.
دستیار ارشد رییس جمهور درباره ملاقات دبیرکل سازمان ملل در حاشیه اجلاس “ریو + ۲۰” با رییس جمهور تصریح کرد: در این جلسه تحلیل دکتر احمدی نژاد از موضع جمهوری اسلامی ایران درباره اوضاع و احوال سوریه این بود که در مورد سوریه باید چند اصل در نظر گرفته شود؛ یکی اینکه مشکلات سوریه باید توسط مردم و دولت سوریه حل شود و معارضین و مخالفین با دولت سوریه از طریق گفتگو به راه حلی برسند چرا که دخالت های خارجی مشکل را حل نمی کند.
ثمره هاشمی گفت: مطلب مورد اشاره بعدی این بود که انسان ها صاحب کرامت و خونشان محترم است و با درگیری و کشتار هیچ مشکل انسانی حل نمی شود و در هیچ کجای دنیا نیز اینگونه مشکلات با کشتار و درگیری و جنگ حل نشده است. اشاره دیگر رییس جمهور این بود که برای حل مشکل در سوریه باید تفاهمی جمعی حاصل شود، امروز عده زیادی هستند که به معارضین سوری اسلحه می دهند، باید جلوی ورود اسلحه گرفته شود که منجر به خونریزی و کشتار نشود، بنابراین اصل بر عدم دخالت دیگران و تفاهم داخلی و پرهیز از درگیری های نظامی و مسلح شدن معارضین است.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در حاشیه اجلاس “ریو + ۲۰” رییس جمهور کشورمان با رییس جمهور سابق برزیل هم دیداری داشتند، موضوع این ملاقات چه بود ؟ تصریح کرد: با پیروزی حزب آقای لولا، تحولاتی در سیاست خارجی و داخلی برزیل اتفاق افتاد و مواضع جمهوری اسلامی ایران و برزیل خیلی به هم نزدیک شد، به طوری که آقای لولا داسیلوا به تهران سفر کردند و معاهده معروف تهران منعقد شد.
دستیار ارشد رییس جمهور با اشاره به حضور رییس جمهور سابق برزیل در اجلاس “ریو + ۲۰” اظهار داشت: در آن اجلاس گفتگویی صمیمی بین رییس جمهور کشورمان و رییس جمهور سابق برزیل صورت گرفت و مسائل مرور شد و ایشان در آن گفتگو اعلام کرد که “من در تهران هم تاکید کردم که اینها نمی گذارند مشکلات حل شود و اذیت می کنند” و دیدیم که با وجود نامه خود آقای “اوباما” که از برزیل خواسته بود برای حل مسئله هسته ای ایران پا درمیانی کند، اما وقتی مشاهده کرد که توافق تهران حاصل شد، مقابل بیانیه تهران ایستادند و به صدور قطعنامه روی آوردند.
ثمره هاشمی در پاسخ به سوالی درباره گفتگوهای دکتر احمدی نژاد در دیدارهای جداگانه رییس جمهور با رییس جمهور سریلانکا و نخبگان برزیلی تصریح کرد: در دیدار با رییس جمهور سریلانکا مروری بر مسائل دو جانبه و آخرین وضعیت پروژه‌هایی که از سوی ایران در سریلانکا در حال انجام است، از جمله پروژه های سد سازی، شبکه های آبرسانی و پالایشگاه صورت گرفت و همچنین درباره مسایل بین المللی بخصوص در موضوعات مربوط به توسعه تبادل نظر شد، که دیدگاه های دو کشور به هم بسیار نزدیک بود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در جلسه دیدار با تعدادی از نخبگان برزیل که بسیار مثبت و مفید بود، تعداد قابل توجهی از خبرنگاران، اساتید دانشگاه، روسای احزاب، سندیکاهای کارگری و‌ دانشجویی حضور داشتند و موضوعات مطرح شده از سوی افراد حاضر در جلسه نشاندهنده نزدیکی دیدگاه های دو ملت به هم بود و در موارد متعددی اندیشه ها و دیدگاه‌هاه با هم تطبیق داشت و یک احساس همگرایی و همسویی ایجاد شده بود.
ثمره هاشمی اضافه کرد: از جمله این موارد می توان به سخنان یکی از خبرنگاران این نشست اشاره کرد که می گفت ما همبستگی خود را با انقلاب اسلامی اعلام و روند امور ایران را پیگیری می کنیم و معتقدیم همه هجمه‌ها علیه ایران ناشی از پیشرفت‌ها و دستاوردهای این کشور است. نخبگان برزیلی نگران این بودند که همه مبارزان ضد امپریالیستی در یک جبهه واحد نیستند و سوال داشتند که باید چکار کرد که یک جبهه قوی در مقابل امپریالیسم از کشورهایی همچون برزیل، آفریقای جنوبی، روسیه، هند، اکوادور، ایران و غیره تشکیل شود.
وی افزود: خانم سوکو روگوس، رییس مجمع جهانی صلح و مدیر موسسه آموزشی سندیکای کارگری از حرکت ملت ایران علیه امپریالیسم و صهیونیسم اعلام حمایت کرد و همچنین معتقد بود که آنچه دکتر احمدی نژاد در آن جلسه اعلام کردند، با هدف رسیدن به دنیای باشکوه عدالت مطرح شده است و اعلام کرد که دنیای پر از عدالت و دوستی همان چیزی است که ما هم به دنبال آن هستیم، اما امروز موانعی بر سر راه تحقق آن وجود دارد که این موانع سلطه آمریکا و رژیم صهیونیستی در خاورمیانه است که تسلط این قدرت ها را نمی پذیریم.
دستیار ارشد رییس جمهور تصریح کرد: آقای آنتونیو بوآ، مدیر موسسه سندیکای کارگری در برزیل نیز در آن جلسه از اینکه دکتر احمدی نژاد انسان را در سخنرانی‌اش محور قرار داد، تشکر کرد و به نمایندگی از کارگران برزیلی همبستگی خود را با ایرانیان اعلام کرد. در این جلسه همچنین رییس سابق آژانس ملی نفت برزیل که در حال حاضر رییس یکی از احزاب این کشور است دستیابی به توان غنی سازی اورانیوم را به ملت ایران تبریک گفت و تاکید کرد که با وجود تحریم‌های آمریکا تلاش خواهد کرد توافقات نفتی دو کشور حتما اجرایی شود.
وی اضافه کرد: آقای پاوره هالود وکائیلو کشیش از جنبش الهیات، استاد دانشگاه و نویسنده نیز مراتب خوشحالی و همبستگی خود را نسبت به ایران بعنوان کشوری مستقل، باشکوه و با فرهنگ هزاران ساله به خاطر مقابله با امپریالیسم اعلام و تاکید کرد که سرنوشت ایران را باید ایرانیان تعیین کنند، نه امپریالیست‌ها و خاطرنشان کرد که ایرانیان مسیر درستی را انتخاب کرده‌اند.
دستیار ارشد رییس جمهور درباره سخنان دکتر احمدی نژاد در دیدار با نخبگان برزیلی گفت: تاکید رییس جمهور بر این بود که اگر انسان ها را فارغ از رنگ، نژاد و جغرافیا ببینیم، درخواهیم یافت که همه به دنبال عدالت، پاکی، عزت و کرامت هستند و این نشانه های موجودی است که خداوند او را به عنوان خلیفه الهی خلق کرده است و نمونه کامل آن ائمه (ع) و پیامبران هستند و آنچه که از مجموع مباحث مورد اشاره دکتر احمدی نژاد بر می آید در واقع بیداری عمومی است که در سطح جهان اتفاق افتاده و مواضع به حق جمهوری اسلامی است که تا عمق قلب ها حتی در آمریکای لاتین فارغ از فاصله ها، نفوذ پیدا کرده و این همه زمینه مساعدی است که به اذن الهی برای حرکت نهایی و انقلاب نهایی که حاکمیت عادل و صالح کل، امام عصر (عج) بر جهان می باشد، به وجود آمده است.
دستیار ارشد رییس جمهور در ادامه این مصاحبه در پاسخی به سوالی درباره هدف رییس جمهور کشورمان از سفر به کشورهای بولیوی و ونزوئلا گفت: دو کشور بولیوی و ونزوئلا از کشورهای دوست ایران در آمریکای لاتین هستند و از آغاز دولت نهم روابط ایران و این دو کشور رو به گسترش بوده و نیاز به مروری بر روابط و تبادل نظری در مسایل منطقه ای و جهانی بین ایران با این دو کشور بود که این سفر با همین هدف انجام شد.
وی اظهار داشت: بولیوی در مدت کوتاهی که از ریاست جمهوری آقای مورالس می‌گذرد، پیشرفت های خوبی داشته است. آمریکایی ها قبل از روی کار آمدن آقای مورالس گندم رایگان به این کشور می دادند اما در حالی که میزان تولید گندم در بولیوی صفر بود، با روی کار آمدن ایشان، توزیع رایگان گندم را قطع کردند و بولیویایی‌ها از آن زمان به سمت تولید رفته و امروز بیش از ۵۰ درصد گندم مصرفی خود را در کشورشان تولید می‌کنند.
دستیار ارشد رییس جمهور در ادامه با اشاره به دوستی ایران و بولیوی تصریح کرد: رییس جمهور بولیوی همچنین در جمع عمومی خبرنگاران گفت که آقای احمدی نژاد شما تنها نیستید و ما در کنار شما هستیم؛ امروز خوشحالیم از اینکه پذیرای رییس جمهور ایران به عنوان یک ابرقدرت هستیم.
ثمره هاشمی به نقل از رییس جمهوری بولیوی ادامه داد: زمانی آمریکایی ها در همین کاخ با ما ملاقات کرده و گفتند که نباید با ایران، کوبا و ونزوئلا رابطه داشته باشید، اما من به آنها گفتم که ما اهل گفتگو هستیم و بعد سفیر آمریکا را به عنوان عنصر نامطلوب از کشورمان اخراج کردیم.
وی تاکید کرد: اینها نشان می دهد که امروز ملت ها و دولت ها خودشان را پیدا کردند و زورگویی را نمی پذیرند، این نوع تغییر و تحولات است که جهان استکبار را سراسیمه و وادار کرده به هر کاری دست بزند.
دستیار ارشد رییس جمهور اظهار داشت: در ملاقات با آقای چاوز هم مسایل منطقه ای و جهانی و روابط بین دو کشور و روند اجرای پروژه های مشترکی که خوشبختانه با شتاب خوبی در حال اجراست بررسی شد.
ثمره هاشمی در پاسخ به سوال دیگری درباره علت دیدار نکردن دکتر احمدی نژاد با رییس جمهور کنونی برزیل چه بود؟ تصریح کرد: اجلاس “ریو + ۲۰” را سازمان ملل برگزار کرده بود و میزبان سازمان ملل بود، نمایندگان کشورها، همان طور که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می کنند، در این اجلاس هم شرکت کرده بودند و بیش از ۱۰۰ نفر از روسای جمهور و نخست وزیرها در این اجلاس شرکت کرده بودند.
وی افزود: رییس جمهور برزیل به عنوان رییس اجلاس انتخاب شده بود و با توجه به حجم کار و مسئولیت چه طور می توان توقع داشت که ایشان در ظرف مدت کوتاهی با روسای جمهور ملاقات کنند؛ و این فرصت پیش نیامد. البته این به معنای این نیست که رابطه دو کشور مشکلی دارد، چرا که در حال حاضر روابط دو کشور خوب و رو به پیشرفت است و در سالهای اخیر هم حضور ایرانیان در برزیل و تبادلات تجاری دو طرف به شدت گسترش پیدا کرده است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۲۱۰۲۰۲۵۲۸۴


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.