«جاده جنگ» به جلد نهم رسید/ پژوهش برای نگارش «از مدینه تا مرو»

منصور انوری، نویسنده رمان «جاده جنگ» که برگزیده کتاب سال نیز شده است به خبرنگار مهر گفت: در حال تدارک نگارش جلد نهم از مجموعه «جاده جنگ» هستم و فکر می‌کنم تا یک ماه دیگر به طور متمرکز نگارش آن را آغاز می‌کنم.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنم نگارش این جلد از رمان، ۶ ماه به طول انجامد و در اینجا وقایع از ۱۵ خرداد به بعد را روایت خواهم کرد. البته بخشی از مطالبی که مربوط به اشغال ایران توسط متفقین بود در هشت جلد قبلی گنجانده نشد و به نوعی با کمبود حجم کتاب رو به رو شدم. به همین دلیل باید این مطالب را به نوعی در لابه‌لای مطالب جلد نهم بگنجانم.

مولف «مصافحه با ارواح» درباره دیگر کارهایی که در خلال نگارش رمان بلند «جاده جنگ» نوشته است، توضیح داد: در این فاصله ۲ جلد از رمان «از عشق آباد تا عشق آباد» را نوشتم که این اثر بر اساس داستانی مستند از یک اتفاق که در سال ۱۳۴۲ افتاده نوشته می‌شود و ماجرا از این قرار است که در آن سال‌ها فرزند کوچک دبیر اول حزب کمونیست ترکمنستان فعلی دچار سرطان خون می‌شود و پدربزرگ این بچه که در دوران جنگ جهانی دوم در ایران سرباز بوده تصمیم می‌گیرد بچه را برای شفا به بارگاه امام رضا (ع) بیاورد.

انوری افزود: همچنین ۲ جلد از رمان سه جلدی سرگذشت شهید کاوه را نوشتم که این کارها نیز نیاز به روند پژوهشی بلندمدت داشت. بیش از ۳۰ جلد کتاب درباره کردستان و مبارزات رزمندگان از جمله شهید کاوه در آن منطقه منتشر شده که اکثر آنها را مطالعه کردم.

به گفته وی، کار پژوهش یک رمان پنج جلدی با نام «از مدینه تا مرو» نیز توسط وی در حال انجام است و از آنجا که این اثر تاریخی – پژوهشی است، نیاز به این دارد که پشتوانه پژوهشی آن محکم باشد.

وی درباره دیگر اثری که به زودی نگارش آن را آغاز خواهد کرد، بیان کرد: همچنین برای یک رمان تک جلدی با نام موقت «تپش» تحقیق می‌کنم. این اثر یک کار دفاع مقدسی است. کار پژوهش «از مدینه تا مرو» و «تپش» تقریبا رو به پایان است و به زودی نوشتن آنها را به صورت موازی آغاز می‌کنم.

رمان بلند «جاده جنگ» که جایزه‌های مختلفی از جمله کتاب سال را در کارنامه خود دارد، از روز سوم شهریور ۱۳۲۰ و ماجرای هجوم روس‌ها به کشور از شمال شرقی خراسان به ایران و اشغال کشور توسط متفقین آغاز میشود و با پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به اتمام می‌رسد.

این مجموعه، واقعه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، فعالیت مبارزاتی گروه‌های اسلامی، تظاهرات مردمی، پیروزی انقلاب اسلامی، خرابکاری گروهک‌های ضد انقلاب در کردستان و جنگ ۸ ساله عراق علیه ایران را به تصویر می‌کشد.

شخصیت اول این مجموعه یک سرباز وظیفه ژاندارمری با نام سیدرضا شریفی است که وقایع دهه ۳۰ از زبان او بیان می‌شود. سیدرضا ۳۵ سال از کشور خارج میشود و به این بهانه، در قسمتی از رمان حضور ندارد و دوباره در روزهای آغاز جنگ تحمیلی، به خرمشهر می‌رود و مجدداً به داستان بازمی‌گردد.

انوری برای نگارش این رمان، از اسناد موجود در آرشیو آستان قدس رضوی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و گفتگو با سیدرضا شریفی الهام گرفته است.

انتشارات سوره مهر وابسته به حوزه هنری کار انتشار این مجموعه را که به نظر می‌رسد بیش از ۱۴ جلد خواهد داشت، برعهده دارد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.