جاسوسان در دانشگاه/ جنگ اف بی آی علیه دانشجویان رادیکال

در سال ۱۹۶۴ دانشجویان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی جنبشی غیر رسمی تشکیل دادند تا علیه قوانین دانشگاه برای شرکت در فعالیت های سیاسی کاری کرده باشند. آنها این قوانین مسئولان دانشگاه را مغایر با آزادی بیان و عقیده دانشجویان می دانستند و بعد از این ماجراها بود که پلیس فدرال آمریکا اف.بی.آی (FBI) وارد عمل شد که در راس آن جی.ادگار هوفر قرار داشت که ماموریت اصلی اش ایجاد مدارکی از دانشجویان مبنی بر ارتباط آنها با گروههای کمونیستی بود.

به نوشته کتاب جدید »ست روزنفلد» روزنامه نگار آمریکایی هوفر در ابتدا گروهی از زبده ترین ماموران خود را برای جستجوی ریشه این شورش ها تشکیل داد. ماموران اف بی آی روی این موضوع کار کردند و به این نتیجه رسیدند که دانشجویان هیچ رابطه ای با گروههای مافیایی و خرابکار ضد دولتی ندارند و طبق مدارکی که در کتاب نیز ارائه شده است هوفر نه تنها تحقیقات خود را پس از شنیدن گزارش ماموران خود قطع نکرد بلکه جاسوسانی در دانشگاهها به کار گمارد تا صدای مخالفان را در نطفه خفه کند.

روزنفلد برنده جایزه جرج پولک به عنوان یک روزنامه نگار آزاد سالها در روزنامه سان فرانسیسکو چرونیکل کار کرده است که حاصل ۲۵ سال کار روزنامه نگاری جمع آوری مدارکی برای نوشتن کتابی درباره کارهای پلیس فدرال در دانشگاه های آمریکا است. روزنفلد در این کتاب با عنوان «شورش ها: جنگ اف.بی.آی علیه دانشجویان رادیکال» از روی کار آمدن رونالد ریگان و جزئیات کمک و تقویت این گروههای جاسوس در دانشگاههای آمریکا می نویسد. وی می نویسد در زمانی که ریگان به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا وارد کاخ سفید شد گروههای مامور نظارت بر دانشگاه ها بیشتر شد و در حقیقت روفر در استحکام تیم جاسوسی خود از دانشجویان بیشتر قدرت گرفت.

روزنفلد در کتابش می نویسد بیش از ۳۰۰هزار صفحه سند کشف شده در طول ۳۰ سال از منابع مختلف اطلاعاتی علیه پلیس فدرال آمریکا و برنامه های جاسوسی اش از دانشجویان وجود دارد که ثابت می کند پلیس با همکاری کاخ سفید سالها در بین دانشجویان آمریکایی جاسوسی می کرده است. این اسناد نشان می دهد که در طول سالهای جنگ سرد پلیس فدرال سعی کرد به طور مخفیانه حوادث و تاریخ قبل از این سالها را تغییر دهد و به نحوی افکار عمومی را دستکاری کند. در این کتاب به این موضوع نیز اشاره شده است که چگونه پلیس فدرال و مقامات آن روی سیاست های ریگان چه در زمان فرمانداری کالیفرنیا و چه دوران کاخ سفید تاثیر گذار بوده اند.

ان پی آر/۲۲آگوست/ ترجمه محمد حسنلو

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.