جاسوسان زن نقش مهمی در موساد دارند

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، برای اولین بار ۵ تن از جاسوسان زن سازمان اطلاعات و جاسوسی رژیم صهیونیستی درخارج موسوم به (موساد) به افشاگری درباره خدمات سری خود به این رژیم دست زدند.

روزنامه ˈیدیعوت آحارونوت ˈ اعترافات این جاسوسان زن صهیونیستی را که در اکثر عملیات مهم و خطرناک موساد دست داشتند، منتشر کرده است.

ˈایوراتˈ ، یکی از بزرگترین جاسوسان زن موساد در این باره می گوید: کار ما تا سر حد عشق بازی و دلبری از افراد مورد نظر است ولی اجازه برقراری روابط بیشتر از این را نداریم.

وی می افزاید اگر نقشه شان فاش شود، کارشان تمام است، اما این مساله در مقایسه با امنیت ˈاسرائیلˈ اهمیتی ندارد.

ˈایالاˈ ، زن دیگر جاسوس موساد می گوید: این کارها باعث می شود که همیشه همسر و سه فرزندم با اشک در چشم و بغض در گلو منتظر من باشند.

ˈتامیر باردوˈ، از فرماندهان موساد در این باره می گوید که زنها ، جاسوسان فوق العاده ای هستند و از قدرت زیاد و توان استثنائی برای سرکوب نفس خود در راه تحقق اهداف شان برخوردارند و در مکان شناسی و موقعیت سنجی برتر از مردها هستند.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از نشریه یدیعوت آحارانوت گزارش داد: یکی از مهمترین عملیات موساد که در آن از زنها استفاده شده است، در سال ۱۹۸۷ اتفاق افتاد که یکی از جاسوسان این سرویس جاسوسی به نام ˈسیندیˈ، ˈمردخای فانونوˈ را که در صدد کشف اسرار هسته ای اسرائیل در رم بود، فریب داده و در پایتخت ایتالیا او را بازداشت و به تل آویو منتقل کرد. وی بعدا تحت محاکمه قرار گرفت و به حبس محکوم شد.

بنابر این گزارش، اما معروفترین جاسوس زن موساد ˈشولا کوهینˈ مادر ˈاسحاق لیوانونˈ سفیر سابق اسرائیل در قاهره بود که صهیونیست ها به وی لقب ˈمرواریدˈ موساد را داده بودند.

کوهین در سال ۱۹۲۰ در آرژانتین به دنیا آمد و خانواده اش به شهر بعقوبه در شمال بغداد ـ پایتخت عراق ـ مهاجرت و سپس به شهر بصره نقل مکان کردند و سپس در سال ۱۹۳۷ در اسراییل اقامت گزیدند.

آنها ابتدا در شهر حیفا اقامت داشتند و سپس به قدس نقل مکان کردند ولی شولا کوهین همچنان در این شهر اقامت دارد. وی از سال ۱۹۴۷ به عضویت موساد درآمد و پس از ازدواج با ˈژوزف کشیکˈ به بیروت نقل مکان کرد و در آنجا مشغول به فعالیت شد. همسر وی یک تاجر یهودی لبنانی بود که در بازار سرسق در قلب بیروت مغازه داشت.

کوهین در فاصله سال های ۱۹۴۷ تا ۱۹۶۱ با صدها نفر از کارمندان دولتی ارشد لبنان روابط غیر اخلاقی داشت و از آنها در منزل خود در منطقه ˈوادی ابو جمیلˈ که یک محله یهودی نشین قدیمی در داخل بیروت بود، پذیرایی می کرد و از این بی بند و باری و فساد اخلاقیش برای نفوذ در میان افراد با نفوذ دولت لبنان استفاده می کرد.

وی در سال ۱۹۵۶ دایره عملیات خود در زمینه فساد جنسی را گسترش داد و ۵ خانه فساد در مناطق مختلف بیروت داشت و موساد نیز تمامی سیستم های صوتی و تصویری مخفی مورد نیاز او را در اختیارش قرار می داد و این تجهیزات را در اتاق های خواب و خانه های فساد جاسازی کرده بود.

کوهین همچنین از دختران جوان لبنانی برای جذب شخصیت های سیاسی و کارمندان لبنانی و سوری به سمت خود استفاده می کرد.

وی از این راه توانسته بود از بسیاری از کارمندان دولت لبنان در خانه های فساد خود تصویربرداری کرده و سپس یک غذاخوری را در خیابان ˈالحمراءˈ در بیروت اجاره و آنرا به مرکزی به نام ˈرامبو پاپˈ تبدیل کرده بود.

با این حال، ˈتسیپی لیونیˈ، وزیر امور خارجه سابق رژیم صهیونیستی و رئیس سابق حزب کادیما معروفترین جاسوس زن موساد بود و در جریان مصاحبه با رادیو اسراییل به این امر اعتراف کرده و گفته بود که ۴ سال جاسوس موساد بود، اما حاضر به تشریح جزئیات بیشتر درباره این عملیات جاسوسی خود نشد.

بر اساس گزارش های منابع مطبوعاتی اسراییل، لیونی ۵۴ ساله خدمات نظامی خود را با درجه نظامی ˈستوان یکمˈ در ارتش به پایان رساند.

وی در فاصله سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴ جاسوس موساد در اروپا بود و با همکاری دیگر فرماندهان این سازمان افراد مورد نظر را تحت تعقیب و بازداشت قرار می داد.

لیونی در عملیات ترور معروف و بزرگی مانند ترور ˈمامون مریشˈ مشاور ابو جهاد از رهبران برجسته سازمان آزادی بخش فلسطین در آتن نقش داشت.

نام لیونی در عملیات جاسوسی مهم دهه ۸۰ میلادی در فرانسه نیز دیده می شود که مامور جمع آوری اطلاعات از فعالان عرب مقیم اروپا بود و حتی به عنوان خدمتکار در پاریس نیز فعالیت کرده است. در آن زمان موساد به اهمیت فعالیت های لیونی اشاره کرده بود.

ˈآورایم هالیویˈ، مدیر موساد به عضویت لیونی در یگان نخبگان این سازمان اذعان کرد، اما در عین حال، به دلایل امنیتی حاضر به افشای جزئیات بیشتری از ماموریت های وی در فاصله سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴ نشد.

بنابر این گزارش، لیونی که به زبان فرانسوی نیز تسلط دارد، طی این دوره در پاریس که کانون درگیری های شدید میان موساد و برخی رهبران گروه های مقاومت فلسطین بود، فعالیت می کرد.

مترجمام**۱۵۰۲**

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.