جاسوسی آمریکا و انگلیس از نخست وزیر اسرائیل

گردآوری شده توسط گروه وبگردی ممتاز نیوز:

تازه‌ترین سند افشا شده از اسنودن نشان می‌دهد

تازه‌ترین سند افشا شده از ادوارد اسنودن، تحلیلگر سابق سازمان سیا نشان می‌دهد آمریکا بزرگترین متحدش، اسرائیل را هم از جاسوسی بی نصیب نگذاشته است.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز،تازه‌ترین سندی که روزنامه انگلیسی گاردین از اسناد ادوارد اسنودن، افشاگر برنامه‌های جاسوسی آمریکا افشا کرده مدعی است آژانس امنیت ملی آمریکا و همتای انگلیسی‌اش، نخست وزیر اسرائیل را هدف جاسوسی قرار داده‌اند.

اسناد فوق سری سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس فهرست جامعی از طعمه‌های جاسوسی خود فراهم آورده‌اند. در این فهرست مسئولان اتحادیه اروپا، ساختمان‌های دولتی آلمان در برلین و در نقاط برون مرزی و سران سازمان‌های فراهم‌آورنده کمک‌های انسانی و مالی به آفریقا جای دارند.

این اسناد همچنین نشان می‌دهند «سازمان ارتباطات دولتی» انگلیس با همکاری همتای آمریکایی‌اش، یعنی آژانس امنیت ملی اقدام به جاسوسی از سازمان‌هایی مانند برنامه توسعه سازمان ملل متحد، صندوق بین‌المللی اضطراری کودکان سازمان ملل (یونیسف) و یک سازمان فرانسوی فعال در فراهم‌سازی خدمات داوطلبانه پزشکی در مناطق درگیر تنش و درگیری کرده است.

رئیس «جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای غربی» و پیامک‌هایی که او به همکارانش فرستاده نیز در این اسناد مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

این افشاگری‌ها برگ دیگری از رسوایی‌های جاسوسی آمریکا است. آژانس امنیت ملی این کشور پس از افشای شنود مکالمات تلفنی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شد.

یکی از اسناد سازمان ارتباطات دولتی انگلیس، مورخ ژانویه ۲۰۰۹ نشان می‌دهد که سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس یک آدرس ایمیل را هدف قرار داده بودند که متعلق به مقام اول بزرگترین متحد آمریکاست: نخست وزیر اسرائیل.

درآن زمان «ایهود اولمرت» نخست وزیر اسرائیل بود. نام سه مقام اسرائیلی دیگر هم در اسناد این سازمان جاسوسی انگلیس به چشم می‌خورد.

یک آدرس ایمیل که ایهود باراک، وزیر جنگ وقت اسرائیل و «یونی کارن» رئیس دفتر وی از آن برای رد و بدل کردن پیام استفاده می‌کرده‌اند هم هدف جاسوسی قرار گرفته است.

افشای نقش انگلیس در جاسوسی از آلمان شاید بتواند برای دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس هم مایه شرمساری باشد. وی در ماه اکتبر، بیانیه‌ای از اتحادیه اروپا را امضا کرد که جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از رهبران جهان، از جمله آنگلا مرکل را محکوم می‌کرد.

افشاگری‌های تازه از این بُعد هم حائز اهمیت هستند که نشان می دهند دامنه جاسوسی‌های آمریکا و انگلیس تنها به تروریست‌ها و مجرمان احتمالی و یا مقامات کشورهای دشمن این دو کشور محدود نمی‌شده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.