جامعه جهانی باید به اراده مردم سوریه تن دهند/ لزوم توجه ویژه کشورهای عربی و غربی به این مهم

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: جامعه جهانی و به ویژه کشورهای عربی و غربی باید به اراده مردم سوریه تن دهند، چرا که این مسئله مهمترین موضوعی است که جمهوری اسلامی بر آن تاکید دارد و تا زمانی که به این سمت پیش نروند به طور قطع بحران سوریه حل نخواهد شد.

“سید جلال فیاضی” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ادامه روند بحران سوریه گفت: تا زمانی که دخالت کشورهای غربی و عربی و حمایت آنها از تروریست‌های سوریه وجود داشته باشد و تا زمانی که جامعه جهانی بر اراده مردم سوریه تن ندهد و سرنوشت مردم سوریه از مسیر رای آزاد تامین نشود این بحران حل نخواهد شد.

وی ادامه داد: همه برآنند که بحران سوریه هیچ‌گاه از طریق لوله‌های تفنگ، بمباران، خشونت و کشتار مردم حل نخواهد شد و آنچه مشهود بوده این است که تمامی کشورهایی که تاکنون در سوریه بر طبل جنگ کوبیده‌اند امروز به طور مستقیم و یا غیرمستقیم به ناکامی این بحران اعتراف کردند.

فیاضی تصریح کرد: همانطور که بسیاری از کشورها اعلام کردند ایران بخشی از حل مسئله سوریه است، باید دانست که مسئله سوریه بدون حضور کشورهای مقتدر و موثر منطقه از جمله ایران به دلیل نفوذ بالای آنها در منطقه و سوریه قابل حل نیست.

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: اقدام بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل در دعوت و یا پس گرفتن دعوت از ایران برای حضور در اجلاس ژنو ۲ یک اقدام نادرست و اشتباه تاریخی بزرگ برای وی به شمار می‌رود، از این رو شاهد بودیم که عملا نشست ژنو ۲ بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید.

فیاضی تصریح کرد: ترکیه نیز زمینه بحران سوریه سیاست درستی پیش نگرفته، این کشور باید به آنچه که واقعیت سوریه است تن دهد و بداند مسئله سوریه از طریق جنگ حل نمی‌شود.

وی تاکید کرد: در صورتی که حضور و دیدگاه کشورهای ذی‌نفوذ در منطقه از جمله ایران مورد توجه قرار نگیرد این بحران ادامه پیدا خواهد کرد.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است که سرنوشت سوریه و حاکمیت این کشور باید از مسیر رای مردم تامین شود، افزود: برای حل این بحران باید حمایت از تروریست‌ها و ارسال هرگونه سلاح به آنها متوقف و همچنین آتش بس برقرار شود، از سوی دیگر امکان بازگشت سایر افرادی که به خاطر این جنگ از کشورشان آواره شده‌اند فراهم شود و سپس در یک انتخابات آزاد مردم برای سرنوشت کشور خود تصمیم بگیرند.

فیاضی در پایان خاطرنشان کرد: جامعه جهانی و به ویژه کشورهای عربی و غربی باید به اراده مردم سوریه تن دهند، چرا که این مسئله مهمترین موضوعی است که جمهوری اسلامی بر آن تاکید دارد و تا زمانی که به این سمت پیش نروند به طور قطع بحران سوریه حل نخواهد شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.