جامی ز خمخانه‌ دل به بازار آمد

به گزارش خبرآنلاین، اشعار بیش از ۶۰ شاعر ایرانی از جمله: رضا اسماعیلی، علی انسانی، میلاد عرفان‌پور، علیرضا قزوه، ولی الله کلامی زنجانی، مصطفی محدثی خراسانی که در پاسخ به مطروحه رهبر انقلاب و در پاسداشت مقام جانباز سروده شده، دراین کتاب تدوین شده است.

«جامی ز خمخانه‌ دل» به همت حجت الاسلام جواد محمدزمانی از سوی انتشارات «نسیم انقلاب» وابسته به موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شده است و قرار است در تجدید چاپ‌های آتی، اشعار تازه‌‌ای که پس از انتشار کتاب سروده می‌شود به آن اضافه شود.

حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی در مقدمه و در توضیح شکل‌گیری این کتاب نوشته است: «از دیر باز در محافل ادبی و انجمن‌های شعر، مقوله‌ای به نام «مطروحه» وجود داشته است. مطروحه، بیتی بوده که معمولاً بزرگ یک انجمن شعر در پایان محفل، مطرح می‌کرده و از شاعران می‌خواسته بر اساس همان بیت و در همان وزن و با همان ردیف و قافیه یا بر اساس آن مضمون، شعری بسرایند و در جلسه‌ بعد در آن محفل بخوانند. این کار چند فایده داشته است؛ نخست آن که شاعران انگیزه‌ای برای سرایش شعری تازه می‌یافتند. دوّم آنکه شاعران میزان توانایی خود را در آن قالب و با آن ردیف و قافیه درمی‌یافتند و عیار کار را می‌سنجیدند و با توجّه به آثار دیگران، ضعف‌های اثر خود را دریافته و به تقویت شعر خود می‌پرداختند. سوم آن که یادگار نیکویی از آن محافل برجای می‌ماند و هرگاه آن شعر خود را می‌خواندند، به یاد آن محفل می‌افتادند.»

بنابراین گزارش، در دیدار شاعران آیینی با رهبر معظّم انقلاب، در ۲۵ خرداد ماه ۹۰، معظم له تاکید کردند: «یکی از همین چیزهایی که مربوط به جنگ است و از چیزهایی است که ذهن من را مشغول می‌کند، این جانبازهایی هستند که بعد از مدّتی به شهادت می‌رسند. این خودش یک موضوع ویژه است. این غیر از شهیدی است که در جبهه شهید شده و درباره‌اش هم شعر گفته شده؛ این انسانی است که یک تجربه‌ای را گذرانده و رنجی را تحمّل کرده، آخرش هم شهید شده. بگردید موضوعات این‌جوری را پیدا کنید.» در پایان این دیدار، یکی از شاعران از حضرت آیت الله خامنه‌ای خواست که در این موضوع «مطروحه‌ای» را طرح فرمایند تا شاعران به استقبال آن، شعر بسرایند. ایشان نیز ساعتی پس از پایان محفل، مطروحه‌ای را اعلام و از شاعران آیینی خواستند تا بر اساس آن شعر بسرایند.»

کتاب «جامی ز خمخانه‌ دل» همزمان با نخستین کنگره ملی شعر شهید زنده، عصر چهارشنبه سی و یکم خرداد ماه در تالار محراب رونمایی شد.
 

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.