جام بین قاره ای ، میدان سنجش واقعی والیبال ایران

گردآوری توسط گروه ورزش ممتازنیوز

ورزش > والیبال – علی شاکری

تیم ملی والیبال ایران در حالی دومین حضورش را در جام معتبر بین قاره ای یا جام قهرمانان قاره ها تجربه می کند که حضور دومش کاملا متفاوت با حضور ۴ سال پیش است و هرگز نمی توان شرایط فعلی والیبال ایران را با آن دوره مقایسه کرد و سنجید . دلایل این امر نیز کاملا مشهود است و فقط کافی است نگاهی گذرا به آمار و موقعیت دیروز و امروز والیبال ایران داشته باشیم .

چهار سال پیش تیم ملی والیبال ایران با توجه به نایب قهرمانی در جام ملت های آسیا مانیل ۲۰۰۹ و از صدقه سری قهرمانی ژاپنی ها در این جام توانست برای اولین بار به جام بین قاره ای راه پیدا کند ، در حالی که امروز تیم ملی والیبال ایران با در اختیار داشتن دو قهرمانی پیاپی در جام ملت های آسیا و به عنوان برترین تیم قاره کهن در این رقابت ها حاضر می گردد . نکته دیگر هم به جایگاه دو تیم دیروز و امروز بر می گردد که تیم ملی سال ۲۰۰۹ در مکان ۲۱ جهان قرار داشت و تیم ملی امروز ایران رتبه ۱۲ جهان را در اختیار دارد . موضوع دیگر اینکه موقعیت دیروز و امروز والیبال ایران است که هرگز قابل قیاس با چهار سال پیش نیست . تیم ملی سال ۲۰۰۹ به سرمربیگری حسین معدنی در ابتدای راه پیشرفت با کمترین ارتباط بین المللی گرفتن هر ست اش در جام بین قاره ای از رقبا شگفتی قلمداد شد ولی امروز به لطف فراهم شدن زمینه های ارتباطات پررنگ ناشی از موفقیت های بزرگ ، فقط پیروزی بر مدعیان بزرگ والیبال جهان همه را راضی و خشنود می سازد و دیگر کسی به گرفتن ست از تیم هایی چون آمریکا ، روسیه و برزیل و ایتالیا نمی اندیشد .

اما دلایلی که جام بین قاره ای را برای تیم هایی مثل ایران متمایز با سایر اتفاقهای بزرگ می سازد ، فرصت ارزشمند بازی کردن با اکثر تیم های بزرگ کنونی جهان در این تورنمنت است . موقعیتی که هیچ گاه در سایر اتفاقهای مهم جهانی و المپیک بدلیل دسته بندی قدرت تیم ها و پراکندگی مدعیان تراز اول در گروههای مختلف دست نمی دهد و امکانش کمتر میسر که بشود با همه قدرت های تراز اول روبرو شد .
مسابقات جام بین قاره ای شاید از نظر کمی و اسمی به پای اتفاق های بزرگی چون بازی های المپیک و یا مسابقات قهرمانی جهان نمی رسد ، اما از نظر کیفی باید پذیرفت که به سبب حضور داشتن تیم های نخبه و برگزیده قهرمانان قاره ها و چهار تیم اول رنکینگ جهان ، فراتر از دو اتفاق معتبر بازی های المپیک و مسابقات قهرمانی جهان است
با نگاهی به شرایط فعلی والیبال ایران و حتی نگاهی به تحلیل های پایگاه اینترنتی FIVB در آستانه مسابقات جام بین قاره ای و از حرف های کارشناسان و سرمربیان تیم ها بخوبی می گردد متوجه نگاه احترام آمیز حریفان به نسبت قبل به قدرت فعلی تیم ملی والیبال ایران به عنوان قهرمان بلامنازع آسیا و یکی از تیم های خوب کنونی جهان پی برد و این در حالی است که ۴ سال پیش هرگز شاهد چنین اتفاق و نگاهی را از سوی رقبا شاهد نبوده ایم .

به دور از هر پیش بینی از موقعیت خوب کنونی والیبال ایران که همگان به آن اذعان دارند این نکته را نباید فراموش کرد که بهترین میدان برای سنجش واقعی درجه پیشرفت و عیار واقعی والیبال ایران و تاثیرات حضور چند ساله ولاسکو همین میدان جام بین قاره ای است. میدانی که بر اساس قوانین بازی ها و دوره ای بودن این تورنمنت ، تیم ملی والیبال ایران باید به مصاف بهترین های حال حاضر والیبال جهان (برزیل ، روسیه ، ایتالیا و آمریکا ) دارای رتبه اول تا چهارم آخرین رنکینگ فدراسیون جهانی والیبال برود و تازه بازی با ژاپن تحلیل رفته هم چندان برایش بی فایده نخواهد بود و می تواند سنگ محک خوبی پس از مسابقات جام ملت های آسیا برای ولاسکو وشاگردانش باشد . در مجموع این مسابقات تاثیرات حضور ولاسکو و پیشرفت والیبال ایران را بهتر از هر میدان دیگری عیان سازد .

۲۵۱ ۴۱


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.