جانب انصاف را نگه داریم

۳۰ آبان ،

جام جم آنلاین: (یا ایها الذین آمنوا اجتنبو اکثیر من الظن ان بعض الظن اثم).ای کسانی که ایمان آوردید، از ظن و گمان بپرهیزید، همانا برخی از گمان‌ها گناهند.

هجمه ماه‌های گذشته علیه فیلم سینمایی «خرمشهر» یا همان «یک خانواده محترم» یک طرف و هجمه روزهای گذشته آن هم در آغاز دهه اول ماه محرم طرف دیگر.

بلا روزگاری است در دهه‌ای که سوز و گداز جان آدم‌های عاشق به عرش می‌رسد از سوگ سرور آزادگان جهان.

هیهات از برکات این ماه و روزهای عزیز؛ آیا همین مزه‌مزه‌کردن نام سیدالشهدا کفایت می‌کند؟ رسم شیدایی آن یگانه آزادگی که با نی سر به سر شد تا دست از آزادگی نشوید چه می‌شود و در که اثر می‌کند؟

قصد این پیاده کمترین نه قضاوت است و نه نصیحت ، چرا که من نیز چون خیل عظیمی از مستمعین، از لا به لای کاغذها و رسانه‌ها کم و بیش مطالبی شنیده‌ام و دیده‌ام و به نظر صلاحیت قضاوت نداشته و ندارم، فقط درباره بخشی از مطالب که سر پیکان انتقاد و بعضا افترا را به سمت موسسه سیما فیلم و شخص حسن اسلامی مهر گرفته‌اند، توان اظهار نظر دارم.

به اعتقاد بنده، موسسه‌ای که طی هشت سال گذشته نزدیک به ۴۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی تولید کرده، کارنامه قابل قبولی از نظر کیفی از خود به جای گذاشته است؛ حال اگر نگاهی کارشناسانه‌تر به این کارنامه بیندازیم، درخواهیم یافت چه در عرصه سینما و چه در عرصه تولید آثار تلویزیونی حق بزرگی بر گردن سینما و تلویزیون ایران دارد.

تولید آثاری چون اتوبوس شب، کودک و فرشته، نفوذی، آسمان محبوب، شکارچی شنبه، خاک و آتش و روزهای زندگی که همگی در جشنواره فیلم فجر و سایر جشنواره‌های داخلی و خارجی موفقیت‌های کم‌نظیری رقم زده است.

تولید آثار فاخر تلویزیونی چون یک مشت پر عقاب، شهریار، کارآگاه علوی ۲، نردبان آسمان و مجموعه عظیم مختارنامه از مدیریتی کارآمد و توانا خبر می‌دهد که حتی اگر بپذیریم قصوری هم صورت گرفته، با یک قصور نصفه و نیمه نمی‌توان کارنامه پر بار او را زیر سوال برد.

بنده به عنوان تهیه‌کننده مجموعه مختارنامه، بارها و بارها از طریق رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری یا در مراسمی که برای قدردانی از عوامل مختارنامه ترتیب داده شد، به صراحت اعلام کردم این مجموعه که نزدیک به یک دهه تولید آن وقت برد؛ بی حمایت و همراهی حسن اسلامی مهر به سرانجام نمی‌رسید.

مجموعه‌ای که به نقل از مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما بیش از ۷۵ درصد بیننده داشته و امروز یک سال پس از پایان پخش مجموعه مختارنامه موج باز پخش آن از شبکه‌های سراسری، استانی و برون‌مرزی بیننده‌ای در همان حدود دارد.

تردیدی نیست پایبندی به ارزش‌های ملی و مذهبی وظیفه‌ای است که بر ذمه برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان است، اما این دلیل نمی‌شود که یک عمر مجاهدت و تلاش در عرصه تولید آثار سینمایی و تلویزیونی را نادیده گرفت و نیمه خالی لیوان را دید.

بی شک مدیریت مرکز سیما فیلم و شخص حسن اسلامی مهر همان‌طور که در رسانه‌ها اعلام داشته‌اند با این اثر و آثاری که ارزش‌ها را نادیده بگیرند و به آرمان‌های ملی و میهنی و مذهبی پشت کنند، نسبتی ندارند و بنده نیز بعید می‌دانم مرکزی چون سیما فیلم که پشتش به آثار فاخری چون مختارنامه گرم است، بر خلاف آرمانش عمل کند و بخواهد مقابل خواست و اراده مردم این سرزمین قرار بگیرد و از طرفی بعید به نظر می‌رسد مردم بتوانند دو دهه تلاش این مرکز را نادیده بگیرند.

سخن کوتاه می‌کنم، انصاف حکم می‌کند تمام تولیدات سیما فیلم را در کنار هم ببینیم و بعد قضاوت کنیم آیا چنین اتهاماتی شایسته چنین مدیری هست یا خیر؟ امام صادق(ع) می‌فرمایند: «هر کس با مردم منصفانه رفتار کند، دیگران داورى او را مى‏پذیرند».

محمود فلاح – تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی مختارنامه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.