جانشین دادستان کل آنکارا اطلاعات لازم را ارائه کرد

به گزارش ایرنا، هیات ایرانی امروز در ورودی دادگستری آنکارا مورد استقبال ‘نوری یغییت’ جانشین دادستان کل آنکارا و سایر مقامات این دادگستری قرار گرفت.

‘یغییت’ ضمن خوش آمد گویی به هیات ایرانی و ابراز خوشحالی از حضور هیات قضایی ایران در ترکیه به عنوان نمایندگان کشوری که جزء معدود کشورهای جهان دارای پیشینه قوی تاریخی در مدیریت دولتی می باشند، گزارشی از ساختار قضایی ، جایگاه دادگستری و دادستانی در این قوه ، نحوه انتخاب و تعیین قضات و دادستانها ، انواع دادگاهها، حجم کار و نحوه کارکرد دادگستری و دادستانهای ترکیه ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه قوه قضاییه ترکیه از چند بخش اصلی تشکیل شده است ، گفت : دادگاه قانون اساسی که زیر مجموعه این قوه است، عهده دار کنترل و نظارت بر تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی است.

جانشین دادستان کل آنکارا افزود وظیفه دیگری که به تازگی با اصلاح قانون اساسی به این دادگاه سپرده شده است، رسیدگی به دادخواهی های شهروندان از نظر نقض حقوق بشر می باشد و احکامی که این دادگاه صادر می کند، قطعی است.

وی دومین بخش مهم از قوه قضاییه ترکیه را دادگاههای اداری و دیوان عدالت اداری دانست و گفت دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع نهایی و دادگاه تجدید نظر رسیدگی به اختلافات بین مردم و نهادهای دولتی و یا بین نهادهای دولتی است و براساس قانون اساسی هرگونه تصرف دولت و عملکرد آن تحت کنترل و نظارت قضایی این دیوان قرار دارد.

وی گفت: دادگاههای مالیات که زیر نظر دیوان عدالت اداری قرار دارند، برای رسیدگی به اختلافات مالیاتی مردم و دولت فعالیت می کند.

جانشین دادستان آنکارا در تشریح ساختار دادگستری آنکارا با اشاره به اینکه دادستانها و دادگاهها به طور متمرکز در دادگستری فعالیت دارند، گفت: همه دادگاهها اعم از دادگاههای صلح، تجاری، کار، خانواده، رسیدگی به امور کودکان ، حقوق و مالکیت فکری، کیفری، جرایم سنگین و دادگاه های ویژه که به جرایمی مانند تروریسم سازمان یافته و قاچاق اسلحه رسیدگی می کنند، در این مجموعه فعالیت دارند.

یغییت همچنین در خصوص تعداد قضات در انواع دادگاهها ، شرایط حضور وکلای دادگستری در محاکمه ها، شیوه های انتخاب دادستانها و قضات و اختیارات آنها اطلاعاتی ارائه کرد و یاد آور شد که از نظر اشتغال و شروع به کار امتیاز خاصی بین دادستان و قاضی وجود ندارد ؛ شورای عالی قضات و دادستانها تنها مرجع در رسیدگی به امور قضات و دادستانها در ترکیه می باشد.

در این دیدار معاون قوه قضائیه ایران از دادستان کل آنکارا و جانشینان وی برای سفر به ایران و آشنایی نزدیک از عملکرد و اختیارات دادستانی ها و دادگستری جمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل آورد که مورد قبول قرار گرفت.

ذوالقدر و هیات همراه امروز همچنین با سعدالله ارگین وزیر دادگستری ترکیه دیدار و گفت و گو کرد.

ارگین در این دیدار با اشاره به اینکه سالانه در مجموع ۵/۱۲ میلیون پرونده قضایی وارد سیستم قضایی این کشور می شوند، گفت: شش میلیون از این پرونده ها پرونده اقامه دعوی است که نصف آنها را پرونده های حقوقی و نصف دیگر را پرونده های کیفری تشکیل می دهد.

وی با اشاره به اینکه در ترکیه ۱۳ هزار قاضی و دادستان فعالیت می کنند، افزود: دولت برای تسریع در زمان رسیدگی به پرونده ها که اینک با احتساب مدت بررسی در دادگاه تجدید نظر در مجموع

۵/ ۲ تا سه سال به طول می انجامد، اصلاحاتی را انجام داده و می خواهد تعداد قضات و دادستانها را نیز افزایش دهد.

محمد باقر ذوالقدر معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته در صدر هیاتی به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات قضایی ترکیه ، وارد آنکارا شد.

دیدار با رییس اداره کل امنیت ، بازدید از پلیس آنکارا ، دیدار با دادستان کل دیوان عالی قضایی ، بازدید از زندان سنجان و بازدید از دفتر حقوق بین الملل و روابط خارجی قوه قضاییه ترکیه از جمله دیگر برنامه های معاون قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در این سفر به شمار می روند.

خاورم/۲۰۱۱**۲۳۰**‌۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۶۵۲۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.