جانشین کوفی عنان مشخص شد

دیپلمات‌های سازمان ملل از انتخاب قریب‌الوقوع اخضر الابراهیمی، وزیر امور خارجه‌ پیشین الجزایر به عنوان جانشین کوفی عنان در امور سوریه خبر دادند.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اخضر الابراهیمی یکی از چهره‌های برجسته‌ سیاسی در سطح بین‌المللی به شمار می‌رود که تاکنون چند بار به عنوان نماینده‌ ویژه‌ سازمان ملل ماموریت‌های متفاوتی به وی محول شده است. وی بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ وزیر امور خارجه‌ الجزایر بود و از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ به عنوان نماینده‌ ویژه‌ سازمان ملل در هائیتی، آفریقای جنوبی، جمهوری دموکراتیک کنگو و یمن فعالیت کرد.عنان پس از نزدیک به شش ماه تلاش برای برقراری صلح در سوریه، از سمت خود به عنوان نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه استعفا کرد.
الابراهیمی سپس، در همین سمت به افغانستان، عراق و سودان فرستاده شد و در این کشورها در زمینه‌ صلح و جلوگیری از درگیری‌های گروهی و قومی به موفقیت‌هایی نیز دست یافت.
به گزارش دویچه وله، اکنون قرار است که این سیاستمدار ۷۸ ساله آنچه را که کوفی عنان آغاز کرد، به سرانجام برساند. وی در روزهای آینده رسما به عنوان نماینده‌ ویژه‌ سازمان ملل و اتحادیه‌ عرب در امور سوریه برگزیده می‌شود. در حال حاضر در نیویورک رایزنی برای انجام این ماموریت ادامه دارد. بنا به گفته دیپلمات های مذکور که خواستند نامشان فاش نشود، خبر جانشینی الابراهیمی به جای عنان به طور رسمی طی روزهای آتی اعلام می‌شود و وی رسما کار خود را آغاز می‌کند.
کوفی عنان که در ماه فوریه ماموریت خود را برای برقراری صلح در سوریه آغاز کرده بود، با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و نمایندگان اپوزیسیون این کشور ملاقات و مذاکرات متعددی داشت و در مدت کوتاهی هم موفق به برقراری آتش‌بس شد، اما پس از پنج ماه، تلاش‌های خود را پایان داد. عنان گفت، برای موفقیت در این ماموریت پشتیبانی همه‌جانبه‌ای لازم بوده که او دریافت نکرده است.
آمریکا و هم‌پیمانانش مدعی هستند که موضع‌گیری چین و روسیه در قبال سوریه باعث شکست طرح صلح عنان شده است. در مقابل، روسیه اعلام کرد که کشورهای غربی از کوفی عنان برای پیشبرد سیاست‌های خود در قبال سوریه سوءاستفاده کرده‌اند و به تشدید خشونت در این کشور دامن زده‌اند
 

۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.