جان جامعه به غذای سالم بسته است

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : سلامت جامعه در گرو سلامت غذایی است و دامپزشکی با نظارت بر عرضه دام و فرآورده‌های خام دامی نقش بسزایی در این زمینه دارد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ سلامت جامعه در گرو سلامت غذایی است و دامپزشکی با نظارت بر عرضه دام و فرآورده‌های خام دامی نقش بسزایی در این زمینه دارد.

استاندار کرمان در نشست با مسئولان و کارشناسان دامپزشکی استان کرمان که به مناسبت ۱۴ مهر ماه روز جهانی دامپزشکی گفت: امنیت غذایی جامعه بسیار حایز اهمیت است و سلامت جامعه به سلامت غذایی بستگی دارد.

اسماعیل نجار با تبریک هفته‌ دامپزشکی، تلاش‌های دامپزشکی استان را در رابطه با مبارزه با بیماری‌ها ستودنی خواند و اظهار داشت: بسیاری از بیماری‌ها ناشی از مسایل دامی است، بنابراین توجه به این موضوع ضروری است.

وی بر فعال شدن سمن‌های مربوط به دامپزشکی تاکید کرد و ابراز داشت: باید سمن‌ها را در راستای سلامت مردم بیشتر درگیر کرد.

نجار افزود: دامداری‌های سنتی باید بیشتر از قبل درگیر سلامت دام شوند و برای این موضوع هزینه کنند.

وی گفت: باید با برنامه‌های ویژه تبلیغی و فرهنگی توجه دامپروری‌های سنتی را به این موضوع جلب کرد، زیرا هر چه بیشتر در زمینه سلامت دام هزینه کنند، درآمد آنها افزایش پیدا می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به ایجاد کشتارگاه‌‌های صنعتی و بهداشتی تصریح کرد: راه‌اندازی کشتارگاه‌های صنعتی باید مقرون به صرفه شود تا بخش خصوصی در این زمینه ورود کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در این نشست گفت: ۱۲۶ مرکز بخش خصوصی در استان کرمان در زمینه فعالیت‌های دامپزشکی فعالیت می‌کنند.

بیژن دهقانی افزود: این مراکز شامل داروخانه، مرکز مایه‌کوبی و آزمایشگاه می باشند و تمام اقدامات دامپزشکی در ارتباط با طیور صنعتی به واحدهای بخش خصوصی واگذار شده است.

دهقانی افزود: همچنین تزریق ۵۰ تا ۶۰ درصد از واکسن‌های غیر استراتژیک توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه عمده فعالیت‌های دامپزشکی در بخش دامداری‌های روستایی رایگان انجام می‌شود، گفت: بیشترین هزینه در راستای کمک به دامداری‌های سنتی می‌شود.

دهقانی با اشاره به اقدامات دامپزشکی استان کرمان ابراز داشت: حفظ و حراست از دام و کنترل بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله اقداماتی است که سعی داریم در این خصوص قدم‌های مثبتی برداریم.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان جمعیت دامی استان کرمان را ۴ میلیون واحد دامی عنوان کرد و گفت: ۲۰ میلیون طیور گوشتی در سال در استان تولید می‌شود که امیدواریم با رفع مشکلات در زمینه کمبود نهاده‌ها و بهره‌برداری از واحدهای در دست احداث تولید طیور به ظرفیت ۲۵ تا ۳۰ میلیون قطعه در سال برسیم.

دهقانی افزود: در استان کرمان ۲۱ واحد کشتارگاه دام، ۱۳ واحد کشتارگاه طیور و ۵۰ مرکز بسته‌بندی و سردخانه در استان کرمان وجود دارد، ضمن اینکه ۱۶ شبکه دامپزشکی، ۱۵ پست دامپزشکی و یک پست قرنطینه در استان کرمان در حال ارایه خدمت می باشند.

وی پراکندگی واحدهای دامی کشور و دشواری خدمات دامپزشکی به سبب این پراکندگی را از جمله چالش‌های دامپزشکی برشمرد و اذعان داشت: پراکندگی واحدهای دامی در کشور نیازمند تعیین استراتژی برای هر منطقه است.

دهقانی افزود: به همین منظور باید ضمن اصلاح زیرساخت‌ها و بسترسازی در استان‌ها برای هر منطقه استراتژی خاصی تعریف کرد.

وی همچنین با بیان اینکه کشتارهای غیرقانونی دام نقش مهمی در انتقال بیماری‌ها داشته است، گفت: به سبب خشکسالی‌های اخیر عشایر مجبور به نقل و انتقال بیشتر می باشند و این موضوع سبب می‌شود تا در نقل و انتقال بیماری‌ها دخیل باشند.

دهقانی محروم ماندن نقش دامپزشکی و اهمیت غیرقابل انکار آن در سلامت جامعه، پایین بودن تعرفه خدمات دامپزشکی، عدم تامین بودجه کافی و نیروی انسانی، ناکافی بودن اعتبارات عمرانی، تجهیزات فنی و خودرو، سنتی بودن واحدهای دام و طیور، افزایش ارتباط بین انسان و دام و طیور، ظهور عوامل نوپدید، هویت‌دار نبودن دام‌های استان و کشور و نبود زیرساخت‌های لازم در صنعت دامپروری از جمله کشتارگاه صنعتی را از جمله مشکلات حوزه دامپزشکی برشمرد.

دهقانی در همین رابطه بر همکاری مؤثر بین‌بخشی برای پیشبرد اهداف دامپزشکی، توجه به هویت‌دار کردن دام‌ها و ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله کشتارگاه‌های صنعتی تاکید کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان افزود: باید با ارایه تسهیلات ویژه بخش خصوصی را برای ورود به ایجاد کشتارگاه‌های صنعتی ترغیب کرد.

دهقانی ابراز داشت: کشتارگاه بسیار دیر به سوددهی می‌رسد، ضمن اینکه هزینه بسیاری هم برای راه‌اندازی آن نیاز است، بنابراین باید در ابتدا کمک‌هایی به بخش خصوصی برای راه‌اندازی کشتارگاه بشود تا در ادامه با تکمیل مراحل فرآوری به سوددهی منطقی برسد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: دامپزشکی فارغ‌التحصیلان بسیاری دارد که باید در زمینه فراهم کردن شغل مناسب برای آنها اقدامات لازم انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بهره‌مندی دامپزشکی از بودجه سلامت با توجه به کنترل بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد از بیماری‌ها و اصلاح و تدوین آیین‌نامه‌ها در راستای پیشبرد اهداف دامپزشکی را از جمله خواسته‌های دیگر مدیرکل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.