جایزه جشنواره واشنگتن به یک فیلم ایرانی با موضوع تغییر جنسیت

خبرگزاری آریا- فیلم “آینه‌های روبه‌رو” ساخته نگار آذربایجانی که به موضوع تغییر جنسیت در ایران می‌پردازد، جایزه سرکل (circle) هیئت داوران جشنواره فیلم واشنگتن را از آن خود کرد.
به گزارش خبرنگار هنری آریا، فیلمنامه این فیلم را فرشته طائرپور نوشته و خودش هم تهیه‌کننده فیلم بوده است. هیئت داوران بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم واشنگتن در مراسم اختتامیه، جایزه خود را به سازندگان و بازیگران فیلم “آینه‌های روبه‌رو” اهدا کرد.
خانم طائرپور این جایزه را در سفارت فرانسه در واشنگتن دریافت کرد. او هنگام دریافت جایزه گفت: کاش همه گروه سازنده فیلم این‌جا بودند و این افتخار و شادی را با من سهیم می‌شدند.
او ادامه داد: جدای از این جایزه بزرگ، فیلم “آینه‌های روبه‌رو” سومین فیلم منتخب تماشاگران شد و این برایش اهمیت زیادی دارد.
فرشته طائرپور همچنین گفت همان‌طور که روی سن گفتم، این جایزه صفحه جدیدی از جوایز جهانی سینمای ایران است که حالا جایزه اسکار را هم به خاطر فیلم “جدایی نادر از سیمین” دریافت کرده است.

او که بسیار به وجد آمده بود، از خدا، تیم سازنده (به‌ویژه کارگردان فیلم نگار آذربایجانی)، و جشنواره فیلم واشنگتن تشکر کرد و ادامه داد که از شما دوستان من که همیشه از من و فیلم‌هایم حمایت کرده‌اید ممنونم، بیایید این افتخار را با هم قسمت کنیم.
فیلم “آینه‌های روبه‌رو” درباره رعنا و آدینه، دو زن جوان از دو موقعیت کاملا متفاوت خانوادگی و اجتماعی‌ است که بر اثر اتفاق با هم روبه‌رو و همسفر می‌شوند.
رعنا زنی کم‌تجربه و مذهبی است که به‌خاطر نیاز مالی، پنهانی مسافرکشی می‌کند و آدینه دختری سرکش و مرفه است که از خانه خود فرار کرده است.
در میانه راه رعنا متوجه می‌شود که همسفرش دارای جنسیتی دو گانه است و قصد تغییر جنسیت دارد… واقعیتی که درک و پذیرش آن برای رعنا، غیرممکن و به منزله عبور از همه مرزهای اعتقادی و سنتی است.
در این فیلم بازیگرانی نظیر،شایسته ایرانی، غزل شاکری، همایون ارشادی، نیما شاهرخ شاهی، مریم بوبانی ، رابعه اسکویی ، سارا بهرامی،با حضور افتخاری هنگامه قاضیانی، صابر ابرو تورج منصوری به ایفای نقش پرداخته اند.
این فیلم اگرچه جوایز متعددی از جمله جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را در سال گذشته دریافت کرده، اما هنوز اکران نشده است.
فیلم “آینه های روبرو” با وجود بردن شش جایزه، از جمله جایزه فستیوال فیلم فجر سال گذشته، هنوز در ایران پخش نشده است.
شورای صنفی نمایش به خانم طائرپور پیشنهاد اکران فیلم در دو تک سانس در دو سینما را داد که او این پیشنهاد را توهین‌آنیز خواند و نپذیرفت.
قرار است این فیلم به ۵ فستیوال بین المللی دیگر هم راه پیدا کند.
سایر عوامل فیلم عبارتند از:فیلمنامه: نگار آذربایجانی، فرشته طائرپور،تهیه کننده: فرشته طائرپور،مدیر فیلمبرداری: تورج منصوری،تدوینگران: سپیده عبدالوهاب، ن. آذربایجانی،موسیقی: فردین خلعتبری، طراح صحنه و لباس: غزل شاکری ،چهره پرداز: ایمان امیدواری،صدابردار: مهران ملکوتی،صداگذار: مهران ملکوتی
جلوه های ویژه میدانی: علیرضا قره خانی،مدیر تولید: فاطمه ابوالقاسمی…
نگار آذربایجانی را با بازی در اپیزود سوم فیلم “نسل سوخته” می شناسیم. “آینه های روبرو” اولین ساخته سینمایی نگار آذربایجانی، کارشناسی ارشد سینماست.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.