جایزه نوبل، آب رفت!

در آستانه اعلام برندگان جایزه نوبل که فردا (دوشنبه) آغاز خواهد شد، پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌های بسیاری در دنیای اینترنت و مجامع علمی و غیر علمی وجود دارد اما از جالبترین خبرهای مرتبط به این رویداد باید به کاهش میزان جایزه نقدی آن اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، هر کدام از شش برنده نوبل‌های امسال به جایزه نقدی هشت میلیون کرون(۱٫۲ میلیون دلار) دست خواهند یافت که دو میلیون کرون از سالهای پیش کمتر است.

بنیاد نوبل دلیل این کاهش غیرمنتظره را بحران اقتصادی موجود و حفظ جوایز سالهای آینده این رویداد اعلام کرده است.

هیات داوران این بنیاد که مسئولیت رسیدگی به اموال آلفرد نوبل، غول اقتصادی دهه ۱۹۰۰ و مبتکر این جایزه که اولین بار در سال ۱۹۰۱ اهدا شده را بر عهده دارند،‌ هزینه نقدی این جایزه را درموقعیتهای قبلی تعدیل کرده‌اند.

جوایز نوبل به دانشمندان و اندیشمندان برتر در گروههای ادبیات، پزشکی، فیزیک، شیمی، صلح و اقتصاد اهدا می‌شوند.

روز دوشنبه در استکهلم، اولین جایزه به گروه پزشکی تعلق گرفته و اسامی برندگان نوبل فیزیک و شیمی نیز به ترتیب در روزهای بعد اعلام خواهد شد. در این میان نوبل اقتصاد در روز دوشنبه آینده (۲۴ مهر)‌ ارائه خواهد شد. برنده نوبل صلح نیز روز جمعه در اسلو اعلام خواهد شد.

در میان ۲۳۱ کاندیدای جایزه نوبل امسال ۴۳ سازمان نیز قرار دارند.

سازمان حقوق بشر روسی «یادبود» که بر صلح و آشتی از طریق اسناد تاریخی تمرکز داشته و سوتلانا گانوشکینا، از اعضای موسس آن در میان این کاندیدها قرار دارند.

نمایندگان مجلس، دانشگاهیان، برندگان سابق جایزه نوبل صلح و همچنین اعضای کنونی و سابق کمیته نوبل در میان افرادی قرار دارند که از حق انتخاب کاندیداها برخوردارند. اما یولبرگ، رهبر محافظه‌کاران مخالف نروژ اظهار کرده که وی، سازمان «یادبود» و گانوشکینا، موسس آن را انتخاب می‌کند.

برنده جایزه نوبل ادبیات نیز در نوع خود بازار داغی از حدس و گمان را داشته است. برخی بر این باورند که امسال احتمالا بخت یار نویسنده‌ای از آمریکا برای این جایزه باشد. در میان اسامی جالب این لیست باید به توماس پینچان،‌فیلیپ راث، جویس کارول کاتس و کورماک مک‌کارتی اشاره کرد.

برای جایزه پزشکی، رسانه‌های سوئدی از شبنیا یاماناکای ژاپنی و جان گوردون انگلیسی به عنوان برندگان احتمالی این حوزه برای تحقیقات آنها در برنامه‌ریزی مجدد هسته‌ای نام برده‌اند. این فرایند سلولهای بالغ را به شکل سلولهای بنیادی برمی گرداند که سپس می‌توان از آنها برای شکل دادن به هر نوع بافت استفاده کرد.

رادیو سوئد نیز پیشنهاد داده که برنده احتمالی ممکن است محققان حوزه فراژنتیک باشند که طبیعت را در برابر تغذیه قرار داده و چگونگی واکنش ژنها به محیط خود را بررسی کرده‌اند.

بسیاری از گمانه‌زنی‌ها در مورد جایزه نوبل فیزیک، محققان کاشف ذره فراری بوزون هیگز را به عنوان برنده این حوزه پیشنهاد کرده‌اند که بزرگترین دستاورد نیم قرن گذشته در حوزه فیزیک به شمار می‌رود.

رادیو سوئیس در مورد برنده نوبل شیمی هم پیش‌بینی‌هایی داشته که در این میان سوانته پائه‌آئبو از سوئد برای تحلیل پیشگامانه دی‌ان‌ای باستانی در راس حدسها قرار دارد.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.