جایزه ای همراه با حاشیه برای اسطوره بوکس حرفه ای/محمد علی، برنده مدال آزادی سال ۲۰۱۲ آمریکا

فرخ حسابی: «محمد علی» اسطوره بوکس جهان که بابت شکست ناپذیری اش در داخل و بیرون از رینگ و همچنین اقدامات ارزشمندش در مسائل اجتماعی و انسان دوستانه، مشهور است، «مدال آزادی» سال ۲۰۱۲ آمریکا را از آن خود کرد.
علی ۷۰ ساله این مدال را روز ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) طی مراسمی در مجمع قانونگذاری ملی در فیلادلفیا دریافت خواهد کرد. انتظار می رود همسر او «یولاندا» در این مراسم از طرف علی حرف بزند چرا که قدرت تکلم علی تحت تاثیر بیماری پارکینسون دچار مشکل شده است. «بیل کلینتون» رئیس جمهور سابق آمریکا و رئیس فعلی مجمع قانونگذاری ملی روز پنجشنبه در این مورد گفت: «علی تمام ویژگی های ایده آل مورد نظر مجمع– آزادی، خویشتن داری، متانت و صلابت- را داراست و تجسم واقعی مدال آزادی است ، او همچنین کمک کرده که تمام این ویژگی های مثبت را در سراسر جهان گسترش دهد.»
اما انتخاب محمد علی به عنوان برنده مدال آزادی سال ۲۰۱۲ در آمریکا با بحث ها و جنجالهایی نیز همراه بود، بحثهایی در مورد اینکه او چهار دهه قبل از حضور در جنگ آمریکا با ویتنام امتناع کرد. اما پایبندی و پافشاری او به اصول مذهبی باعث شده که خیلی ها او را مستحق دریافت این جایزه بدانند.
محمد علی که سالهاست از بیماری پارکینسون رنج می برد به افزایش سرمایه گذاری در المپیک های مخصوص ورزشکاران بیماری های خاص کمک کرده و همچنین مرکز پژوهش های بیماری خاص را با عنوا ن «محمد علی» تاسیس کرده است.
در سال ۱۹۶۷، با اعتراض خود و انصراف از حضور در ارتش آمریکا، علی بار دیگر ویژگیهای خاص اخلاقی خود را ثابت کرد، ویژگی هایی که باعث شده حالا به عنوان یک شخصیت برجسته و پرافتخار چه در زمینه ورزشی و چه در وجهه اجتماعی از سوی مجمع قانونگذاری ملی آمریکا افتخار انتخاب شود. تصمیم او در مورد امتناع از حضور در جنگ با ویتنام زمانی رخ داد که علی رو به دین اسلام آورد و نام خود را از «کاسیوس کلی جی‌آر» به «محمد علی» تغییر داد. در پی این تصمیم، او از رقابت برای کسب قهرمانی بوکس سنگین وزن جهان محروم شد اما علی با اقتدار روی تصمیم خود ایستاد و در نهایت نیز برنده یک دادگاه طولانی مدت شد و توانست گواهینامه فعالیت خود در ورزش بوکس را دوباره فعال کند. بعدها دادگاه عالی آمریکا نیز محکومیت او به پنج سال زندان را فاقد ارزش دانست. علی در سال ۱۹۸۱ و پس از پشت سر گذاشتن دورانی باشکوه، از ورزش بوکس خداحافظی کرد. «نلسون ماندلا»، «کوفی عنان»، «جیمی کارتر» و «میخائیل گورباچف» دیگر چهره های سرشناسی هستند که پیش از این، مدال ازادی آمریکا به آنها اهدا شده است.
 

۴۱۴۱


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.