جایزه ۵۰ هزار دلاری به رمانی درمورد اعتیاد رسید

۳۰م دیماه ،

به گزارش خبرآنلاین، جیت تاییل که با رمان «پلیس موادمخدر» نامزد جایزه بوکر شده بود، اولین نویسنده هندی است که برنده این جایزه شده است.

جایزه دی‌اس‌تی سالانه به کتابی داستانی اهدا می‌شود که ماجرایش در جنوب آسیا می‌گذرد و درمورد مردم، فرهنگ و فضای این منطقه است.

 

کی. ساتچی‌داندان شاعر معروف که رئیس هیئت داوران بود، درمورد این رمان که شرح انواع اعتیاد در جنوب هند است، گفت: «رمان «پلیس موادمخدر» فانتزی را با واقعیت ترکیب می‌کند و بدین ترتیب داستانی قدرتمند خلق می کند. این رمان از نظر نثر هنرمندانه است و وقاری شعرگونه دارد.»

 

تاییل به همراه شش نویسنده دیگر برای این جایزه ۵۰ هزار دلاری رقابت می‌کرد. نامزدهای نهایی از میان ۸۰ رمانی انتخاب شده بودند که توسط نویسنده یا مترجم از سراسر دنیا به دفتر جایزه ارسال شده بودند.

 

«پلیس موادمخدر» شرح اعتیاد به تریاک در دهه ۱۹۷۰ در بمبئی و جایگزینی آن با هروئین است. رمان روایتی تودرتو دارد و زندگی آدم‌هایی را روایت می‌کند که برای مصرف موادمخدر نزد رشید می‌روند. شخصیت‌های این رمان گنگسترها، خلافکارها و شاعرانی می باشند که در بمبئی رو به مدرن شدن سعی می‌کنند زنده بمانند.

 

نامزدهای این جایزه که یکی از گران‌ترین جوایز ادبی آسیاست عبارت بودند از «شاهین سردرگم» نوشته جمیل احمد، «مسلمان خوب» نوشته تاهمیما آنام، «رودخانه دود» نوشته آمیتا گوش، «بانوی ما آلیس باتی» نوشته محمد حنیف و «دیوارهای دهلی» نوشته عدی پراکاش.

 

محمد نورالله یکی از بنیاینگذاران این جایزه، درمورد «پلیس موادمخدر» گفت: «این رمان نگاهی نادر، بدون فیلتر به دنیای کمترشناخته‌شده‌ای در جنوب آسیا می‌اندازد… درواقع این دنیا را از زیر خاک خارج می‌کشد.»

 

تاییل شاعر و نویسنده است و در بمبئی، هنگ کنگ و نیویورک زندگی کرده و درمورد «پلیس موادمخدر» که اولین رمانش است و افتخار نامزدی جایزه بوکر را برای او به همراه داشته گفت: «این رمان کابوس‌وار است.»

 

این نویسنده که ۲۰ سال درگیر موادمخدر و الکل بوده، اشاره کرد بخت یارش بوده که از بند اعتیاد رها شده. تاییل ۵۲ ساله است و به عقیده بسیاری یک از بهترین نویسندگان حال حاضر هند است.

 

جایزه دی‌اس‌تی سه ساله است و توسط حامی جشنواره کتاب جیپور برگزار می‌شود.

 

بی‌بی‌سی / ۲۵ ژانویه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

۵۸۲۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.