جایگاه اول تولید گیم ایران در منطقه

۲۸م آذر ،

رئیس بنیاد ملی بازیهای رایانه ای با بیان اینکه بازیهای رایانه ای از جمله پیشروترین صنایع دنیا محسوب می شوند، گفت: درآمد سالانه کشورهای دنیا از تولید بازیهای رایانه ای حدود ۶۵ میلیارد دلار تخمین زده می گردد و در همین حال کشور ما نیز در تولید گیم، مقام اول منطقه را داراست.
بهروز مینایی امروز سه شنبه در نشست خبری به تشریح برنامه ها و عملکرد بنیاد ملی بازیهای رایانه ای پرداخت و تولید، ساخت و نشر این بازیها را وظیفه قانونی این بنیاد عنوان کرد.

طراحی بازیهای رایانه ای توسط ۱۵ تیم دانشجویی
وی با بیان اینکه صنعت گیم سازی در کشور در حال توسعه و گسترش است از فعالیتهای مرکز رشد بازیهای رایانه ای نام برد که در این مرکز ۱۵ تیم فعال دانشجویی هر ۶ ماه یکبار طرح ها و ایده های خود را برای ساخت بازیهای تازه متناسب با تکنولوژی های تازه به بنیاد ملی بازیهای رایانه ای ارائه می دهند تا مورد پشتیبانی ساخت قرار گیرد و براین اساس تاکنون ۴۰ بازی از سوی این مرکز رشد تولید شده است.

ورود رشته های بازی به دانشگاه
مینایی با بیان اینکه تلاش های صورت گرفته در زمینه آموزش مباحث گیم و بازی های رایانه ای در حال تحقق اجرایی است، ادامه داد: از ترم بهمن ماه در دانشگاه های جامع علمی کاربردی دو رشته فنی و هنری بازی های رایانه ای راه اندازی و آغاز به کار می کند.

ایجاد کارشناسی ارشد گیم از سال آینده
رئیس بنیاد ملی بازیهای رایانه ای از تعامل و مذاکره با وزارت علوم تحقیقات و فناوری برای ورود رشته گیم به گرایش های مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه ها خبر داد و گفت: از سال آینده رشته گیم در مقاطع ارشد و کارشناسی وارد دانشگاههای کشور می گردد و تبدیل به یک رشته خواهد شد.
وی گفت: در حال حاضر نیز مباحث مربوط به گیم و ساخت بازیهای رایانه ای در دانشگاههای کشور و در رشته هایی چون مهندسی نرم افزار و هوش مصنوعی تدریس می گردد.

ترویج بازیهای داخلی با برگزاری نمایشگاههای استانی
مینایی با تاکید بر برگزاری نمایشگاههای بازیهای رایانه ای استانی در مشهد و قم و نیز برنامه های برگزاری نمایشگاه استانی در اهواز در اواخر بهمن ماه امسال، گفت: ترویج بازی سازی و فرهنگ گیم و ارائه نظام رده بندی محتوا سنجی بازی های رایانه ای به خانواده ها از جمله اهداف برپایی نمایشگاههای استانی بازی های رایانه ای است.
وی با تاکید براینکه تدوین نظام رده بندی سنی و محتوایی بازی های رایانه ای و قرار دادن این رده بندی بر روی این محصولات از جمله وظایف بنیاد ملی بازیهای رایانه ای است تصریح کرد: رسیدگی به وضع بازار گیم و برخورد متخلفان با این موارد، برعهده این بنیاد نیست.

استفاده از ایده های دینی اسلامی در بازیهای رایانه ای
به گزارش مهر، رئیس بنیاد ملی بازیهای رایانه ای با اشاره به برنامه های این بنیاد برای حمایت از بازیهایی با محوریت محتوای دینی اسلامی گفت: در این راستا مسابقه فرهنگی بازیهای دینی اسلامی را راه اندازی کرده ایم و تا نیمه دی ماه امسال نیز نسبت به جمع آوری این ایده ها اقدام خواهیم کرد؛ در همین حال مسابقه بازی نامه های قرآنی نیز با همکاری دارالقرآن مجازی در حال انجام است و تمامی تلاش آن است که از این طیف ایده ها را برای بازی های بومی مورد استفاده قرار دهیم.
وی ادامه داد: در همین حال بزودی فراخوان تولید بازی های رایانه ای سبک زندگی ایرانی اسلامی و نیز بازی هایی با محتوای مبارزه با صهیونیسم را خواهیم داشت.

حضور بازی های رایانه ای در هفته پژوهش
دکتر مینایی با بیان اینکه همزمان با هفته پژوهش ترجمه ۱۱ کتاب در عرصه بازی های رایانه ای و آموزش آنها به اتمام رسیده ادامه داد: این کتابها و فیلم های آموزش بازی در اختیارجامعه تولید کننده قرار خواهد گرفت. در همین حال آموزش مجازی بازی سازی را نیز به زودی در انستیتو بازی سازی اجرایی خواهیم کرد.
وی با تاکید براینکه ساماندهی گیم نت ها به عهده بنیاد ملی بازیهای رایانه ای است، خاطرنشان کرد: در راستای هدفگذاری های موجود در امر بازیهای رایانه ای از فرهنگ سازی در این حوزه استقبال خواهیم کرد اما باید تمامی این فعالیتها تحت نظر و مجوز این بنیاد باشد.

بازیهای رایانه ای در بازارهای خارج از کشور
رئیس بنیاد ملی بازیهای رایانه ای با اشاره به موفقیت بازیهای رایانه ای ایرانی در کشورهای خارجی و پتانسیل ها و ظرفیتهای موجود گفت: بازی ایرانی طلای سیاه هفته آینده در آلمان و چند کشور دیگر اروپایی عرضه خواهد شد؛ در همین حال بازی ایرانی آسمان دژ ۲ به عنوان یکی از کاندیداهای گیم آنلاین اروپا انتخاب شده است و بازی شبان که به عنوان بازی برتر سال ۹۱ معرفی شده بود اما به سبب ضعف در حوزه نشر و توزیع تاکنون در کشور توزیع نشده است در آمریکا و اروپا انتشار یافته است.
وی با بیان اینکه ضعف ایران در صنعت گیم مربوط به بحث نشر و توزیع و رساندن بازی به گیمرهای ایرانی است، خواستار افزایش کف قیمت بازی های خارجی موجود در بازار از سوی توزیع کننده ها شد و در پاسخ به مهر گفت: ایران در جایگاه تولید گیم در منطقه رتبه اول را به خود اختصاص داده و در آسیا بعد از کشورهای چین، کره جنوبی، ژاپن و هند مقام پنجم را داراست؛ در همین حال با توجه به اینکه صنعت گیم جزء پیشروترین صنایع دنیا است درآمد تولید بازیهای رایانه ای در دنیا در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۶۵ میلیارد دلار اعلام شده است.


iTanalyze.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.