جایگاه ایران در مصرف لوازم آرایشی با کسب مقام دوم آسیا – اخبار اجتماعی

ایران در مصرف لوازم آرایشی، مقام دوم آسیا و هفتم جهان را به خود اختصاص داده است.

مجید ابهری دکتر علوم رفتاری و آسیب های اجتماعی در گفتگو  با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: ایران در مصرف لوازم آرایشی مقام دوم آسیا، هفتم جهان را دارد.

۸۵ درصد دختران تهرانی، ۴۵ درصد دختران شهرستانی و ۶ درصد مردان از لوازم خاص و ۱۵ درصد آنها از لوازم مشترک آرایشی از جمله رنگ مو، انواع کرم های برنزه، سفید کننده و ضد آفتاب استفاده می کنند.

ابهری در ادامه گفت: دلیل عمده ی مصرف لوازم آرایشی وجود توهم خود زشت پنداری در افراد است چرا که افراد با تصور اینکه استفاده افراطی از لوازم آرایشی موجب زیبایی آنها می شود به این عمل دست می زنند.

وی افزود: آرایش های غیر متعارف فیزیکی از اسیب های رفتاری است ریشه اصلی آرایش های افراطی استفاده از الگوهای رفتاری نامناسب از جمله مشاهده ی بازیگران مرد و زن با آرایش نامناسب در تلوزیون، عکس و تصویر هنرمندان و بازیگران بر روی جلد مجله ها است.

وی در ارتباط با نقش مخرب رسانه ملی در ترویج فرهنگ غلط و استفاده بیش از حد لوازم آرایشی گفت: حضور بازیگران با ظاهری نامناسب در تلوزیون با بیان و القای این حس به مخاطب برای دست یابی به جایگاه و مقام دلخواه خود باید جلوه کند و می تواند این مسایل زمینه را برای گسترش فرهنگ استفاده بیش از حد لوازم آرایش را فراهم کند.

ابهری با بیان اینکه ادامه این روند در جامعه فاجعه ای بزرگ آسیب های جبران ناپذیری رابه همراه دارد گفت: از نظر اقتصادی ارزهایی که به دلیل آرایش های غیر متعارف خارج می شود.

تاثیر مستقیم بر افزایش تورم و گرانی دارد و از نظر اجتماعی باعث ایجاد ناهنجاری، افزایش بیماری اجتماعی و آسیب فراوان در جامعه می شود و ادامه ی این روند گسترش آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد.

وی در خصوص آثار مخرب بهداشتی و ایجاد آسیب های احتمالی گفت: با مصرف بیش از حد لوازم آرایش استاندارد به طور متوسط، در صورت مصرف روزانه از لوازم آرایش سالی ۵٫۵ تا ۶ کیلوگرم و اگر قلابی باشد بیش از ۹ کیلوگرم مواد سمی و فلزهای غیر ضروری وارد بدن می شود.

وی در پایان با اشاره به این موضوع که با حرکت های صلبی و برخوردهای پلیسی نمی توان از این آسیب جلوگیری کرد و گفت: با برنامه ریزی مناسب و انجام کارهای فرهنگی از نسل مهدکودک و مدارس باید شروع کنیم مسئله حجاب و آرایش را باید مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم تا این معضل بزرگ از جامعه ریشه کن شود./ف


باشگاه خبرنگاران
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.