جایگاه طبیعت در سازمان حفاظت محیط زیست کجاست؟

، صدای خوش پرندگان آوازه خوان، پرواز پرندگان در آسمان بی کران، کوچ گروهی حیوانات در بستر جنگل ها و … همه و همه نشان از زندگی گونه های حیوانی در این طبیعت است.

اما…

اما در میان این گونه های متنوع هستند جانوران کمیاب و نادری که به علت های مختلف مورد بی مهری رفتار انسان ها قرار گرفته اند. حالا باید گفت که این بی مهری در تنوع زیستی ما نیز دیده می شود، گونه هایی نظیر ببر مازندران، شیر ایرانی، سیاه گوش، گربه، پالاس، گوزن زرد ایرانی، خرس سیاه، شاه روباه و … که یا منقرض شده اند و یا در حال انقراض هستند.

اما یک سوال…؟
در این که همه ما انسان ها در بد شدن شرایط زیست محیطی این حیوانات سهیم هستیم شکی نیست اما یک سوال باقی می ماند و آن اینست که نقش سازمانی با نام حفاظت از محیط زیست آن هم با این همه گستره ی فعالیت کجاست؟

در این سال ها شاهد اجرای پروژه های بسیاری از سوی این سازمان بوده ایم که می توان گفت در “برخی مواقع” این پروژه ها با پیشرفت روبرو بوده است اما در اکثر این موارد باید گفت که عملکرد این سازمان به هیچ عنوان قابل قبول نیست، لذا گستره ی وسیع، کمبود محیط بان و نیروی انسانی، کمبود اعتبارات، تصمیمات عجولانه و غیر کارشناسی، عدم اولویت بندی در اجرای پروژه ها، ضعف در مدیریت و … باعث بروز مشکلات شده است.

به عنوان مثال ببر مازندران در سال های نه چندان دور از بین رفت و منقرض شد، حالا شاهد اجرای پروژه احیای ببر مازندران منقرض شده با “نزدیک ترین گونه خود” هستیم، این بدین معنی است که این حیوان از بین رفته و به زعم کارشناسان دیگر باز نمی گردد.

آن وقت گوزن زرد ایرانی که موجود است در مرحله انقراض قرار گرفته است، واقعاً علت چیست!!!؟

مثال دیگر پروژه یوزپلنگ آسیایی است، این پروژه به عنوان بهترین پروژه بین المللی کشور انتخاب شده است اما وقتی پای صحبت مسئولان این پروژه قرار می گیری از مشکلات سخن می گویند.

*تمجیدهای بین المللی مشکلات را حل نمی کند

در شهریور ماه سال گذشته بود که علیرضاجورابچیان، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در کارگاه امور حقوقی و قضایی که با حضور رؤسای زیستگاه های یوزپلنگ در پارک خجیر برگزار شد گفت: زیستگاه های یوزپلنگ در ایران بیشترین مشکلات را از بابت پرداخت حقوق محیط بانان دارد و برای پرداخت حقوق محیط بانان، با مشکلات زیادی روبرو هستیم لذا تمجیدهای بین المللی مشکلات محیط بانان را حل نمی کند.

در این جلسه همچنین محیط بانان همگی مسایلی مانند “کمبود نیروی انسانی در زیستگاه ها”، “دیر کرد در پرداخت حقوق محیط بانان پروژه یوز”، “نبود امکانات کافی” و “کمبود حمایت های قضایی از محیط بانان، “تخریب زیستگاه” و … را از مهمترین مشکلات خود دانستند.

“مشت نمونه خروار …

اینکه چرا این سازمان با بی توجهی به اقدامات این چنینی خود ادامه می دهد جای سؤال دارد، طبیعت و دیعه الهی است لذا باید به آن توجه بیشتری کرد و از افراد کارشناس و تصمیمات صحیح بهره برد. اما با این حال اقدامات سازمان محیط زیست کشور انسان را به یاد همان مثل قدیمی می انداز که می گوید” مشت نمونه خروار است” …/ز


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.