جایگاه نماد های بومی کجاست؟

در ورود فرهنگ های صادراتی زمانی نمی توان انتظار داشت که کشورها از فرهنگ یکدیگر تاثیر نپذیرند، این حفظ نماد ها و جایگاه فرهنگی بومی است که در هجوم ورود فرهنگ های صادراتی قدعلم می کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، در برهه ای از زمان قرار گرفته ایم که از بازخورد و انعکاس فرهنگهای مختلف کشورها اعم از خوب و بد، مثبت و منفی نمی توان گریزی داشت اما با تقویت کننده های قدرتمندی چون ریشه ها و آداب و سنن اصیلی که میراث یک کشور خواهد بود با  تبلیغات موثر و قوی می توان فرهنگ درونی را جایگزین کرد.
کاظم بازافکن روانشناس و پژوهشگر در امور تربیت خانواده در این خصوص گفت: امروز تبادل فرهنگی میان کشورها به اوج خود رسیده و مرزهای فکری و عملی و ارتباطی و همچنین حیطه های اجتماعی برداشته شده و همه محصولات مادی و فرهنگی کشورها در معرض دید هم قرار گرفته است.
این روانشناس و پژوهشگر با اشاره به درونی کردن و اجرا نمودن تفکر فرهنگ بومی و تاثیر آن بر پوشاک ایران افزود: باید شناخت فرهنگ سنتی، بیشتر در معرض و مرکز توجه قرار بگیرد تا مبارزه با فرهنگ پوششی غرب و عدم ترویج این سبک و سیاق از لباس و پوشاک در میان جوانان ایران موثر واقع شود.
وی با بیان این که مبارزه به شکل سطحی با فرهنگ صادراتی بیگانه در جهت عدم اشاعه نوع پوشش های غربی در ایران موثر نخواهد بود اظهار داشت: اگر فرهنگ و بینش مردم نسبت به داشته ها و ارزش های داخلی بالا برود و از آن طرف تولید کنندگان لباس و پوشاک با رعایت آداب و عرفهای دینی سعی در اجرای سلایق و خواسته های متنوع مردم جامعه نمایند این اتفاق خواهد افتاد که لباس ایرانی در ایران حرف اول را بزند و پوشیدن آن به افراد افتخار و هویت دینی و اسلامی را هدیه نماید.
بازافکن ادامه داد: از ویژگی های لباس های غربی که مطابق با مواضع دینی نیست صحبت شده و ملامت می شود و گلایه از اینکه از لباس ها و پوشش هایی مطابق با عرف و فرهنگ جامعه استفاده شود ولی آیا فرهنگ جایگزین آن وجود دارد.
 وی همچنین گفت: به جوان گفته می شود که به فرهنگ بیگانه و غربی پشت کند و روی بیاورد به ارزش ها و داشته های بومی ولی آیا ذهن و سلیقه ی متنوع این جوان ارضا خواهد شد از فرهنگ درونی جامعه خویش؟
این روانشناس و پژوهشگر خاطر نشان کرد: وقتی شناخت فرهنگ های داخلی که مدام بر آن تاکید می شود میان جوانان ضعیف است و از طرفی تنوع ها در تولید یکنواخت و محدود و حتی ضعیف دیده می شود آن هم با قیمت هایی که روز به روز در حال صعود می باشند نمی توان انتظار داشت سنتها و فرهنگ های بومی طرفداران خود را در میان نسل جدید پیدا نماید.
و در نهایت باید گفت: طرد فرهنگ غرب و سفارش به عدم گرایش به آن لازم نیست اگر گذشته و میراث ماندگار فرهنگ ایرانی و اسلامی از ابتدای امر به باز شناخت آن در عرصه های تبلیغاتی مطبوعات و رسانه به عنوان  تقویت کننده ای موثر توجه شود و نمادها و چهار چوب های مذهبی ای که کم رنگ شده اند در تاخت و تاز مظاهر غربی جان تازه بگیرند خون دوباره است  که به رگ های فرهنگ بومی و داخلی ایران تزریق خواهد شد./ز


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.