جایی که روزانه برای ۱۲ هزار نفر غذا پخته می‌شود+تصویر

۱۶اردیبهشت،

گزارشی از بزرگ‌ترین آشپزخانه ایران در مدینه

در جاده‌ای که از حاشیه بقایای قصر «عروه بن زبیر» می‌گذرد، کارخانه کترینگ غذایی الدخیل (مصنع الدخیل للتموین غذایی) قرار گرفته که بزرگ‌ترین آشپزخانه ایران در مدینه‌ به‌ شمار می‌رود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، پخت روزانه ۲۴ هزار وعده غذایی (ناهار و شام) در ایام برگزاری عمره‌مفرده یک برنامه عادی کاری در این آشپزخانه به‌شمار می‌رود که به نقل از مسئول امور تغذیه ستاد عمره مدینه، ساعتی هم تعطیل‌بردار نیست. ساعت کاری از چهار صبح تا ۱۸ عصر است، اما بعضی غذاها اقتضا می‌کند که تعدادی از آشپزها شب‌ها را نیز در آشپزخانه بگذارند.

مهدی امیری در حاشیه دیدار نماینده بعثه مقام‌معظم‌رهبری در مدینه می‌گوید: «لوبیاپلو» برخلاف ظاهر ساده‌اش یکی از این غذاهای ۲۴ ساعته است که الدخیل به همراه زین تامین‌کننده امورغذایی مدینه است و زین در هر وعده غذایی حدود ۸ هزار و الدخیل ۱۲ هزار غذا طبخ می‌کند؛ الدخیل تا ۲۰ هزار غذا نیز در روز ظرفیت دارد.

روزانه پنج درصد غذای رژیمی در همه هتل‌های تحت پوشش ستاد عمره توزیع می‌شود و طبخ و توزیع غذا کاملا ایرانی است؛ ۵۰ آشپز در الدخیل و ۳۸ آشپز در زین حضور دارد و تنها از خدمه غیرایرانی برای شست‌وشو و نظافت استفاده می‌شود.

امیری توضیح می‌دهد که برنامه غذایی، متناسب با برنامه عمره شش روزه تهیه شده، تا هیچ زائری نه غذای تکراری بخورد و یا برنامه به‌گونه‌ای نباشد که غذایی را نخورد.

 

انبار بزرگ الدخیل مملو از مواد اولیه بسیاری است که بعضی از آن‌ها ایرانی است و بخشی دیگر غیرایرانی؛ آلو، زرشک، زعفران، لوبیا، سماق، سبزیجات‌غذایی و غیره از جمله مواد ایرانی‌ می باشند.

گوشت قرمز به‌صورت ذبح روزانه تهیه می‌شود و مرغ و ماهی از کارخانه‌های موادغذایی. در کشتاره‌گاه مدینه کارشناسان ایرانی بر فرآیند ذبح دام‌ها نظارت می‌کنند.

تغییر نحوه و میزان مصرف مواد غذایی از جمله مهم‌ترین مسائل مرتبط با آشپزخانه‌هاست؛ در مدینه روزانه برای هتل‌های دانشجویی حدود ۸۰۰ وعده برنج بیش‌تر سرو می‌شود و طی سال‌های اخیر روند مصرف بعضی از مواد غذایی به‌ویژه در وعده صبحانه به‌نحوی مطلوب اصلاح شده است.

 

مسئول امور تغذیه ستاد عمره مدینه نکته‌ای خاص را هم متذکر می‌شود و آن‌هم این‌که غذاپختن صرفاً یک امر اجرایی نیست و اگر چنین مقدمه‌ای برای ایجاد آسایش زائران فراهم نشود، اصلا امکان زیارت آسوده و آسان از زوار گرفته می‌شود.

این روزها قمی‌ها در الدخیل‌ و اصفهانی‌ها در زین می باشند. گردش منطقه‌ای و گروهی آشپزها هم از دیگر نکات جالب‌توجه و حساس در طبخ غذا است به‌گونه‌ای که ۱۲ هزار سلیقه غذایی را باید تامین کرد و رضایت همگانی را نیز به‌دست آورد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.