جای خالی بیمه در هزینه‌های درمان

سلامت > عمومی– گروه دانش و سلامت – فتانه انفرادی:
میزان تعرفه‌های درمانی به یک موضوع همیشگی و تکراری در سیستم سلامت کشور تبدیل شده است که از یک سو افزایش آن نارضایتی مردم را به‌دنبال دارد و از سوی دیگر، تغییر نیافتن میزان سالانه آن، جامعه پزشکی را ناخرسند می‌کند.

در مقابل، منتقدان افزایش تعرفه های درمانی هم می‌گویند بار سنگین زیان پزشکان نباید بر دوش مردم بیفتد و همه چشم ها به جای آنکه به بیمه ها دوخته شود به جیب بیماران باشد. در واقع جای بیمه ها در پرداخت هزینه های درمان خالی است.در حال حاضر ۷۰ درصد هزینه های درمان بر دوش مردم است و در غیاب بیمه ها، بالا رفتن تعرفه های درمانی و هزینه های بیمارستانی کمر بیماران را خرد کرده است. بر این اساس چه سازوکاری باید اندیشیده شود که از بار هزینه‌های زیادی که بر دوش مردم سنگینی می‌کند، کاسته شود ؟

در این زمینه دکتر عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: پرواضح است که در حال حاضر مردم تاب‌تحمل هزینه‌های زیادی را که برای بهداشت و درمان می‌پردازند ندارند و افزایش میزان تعرفه‌ها نسبت به توان مالی مردم، نارضایتی آنها را به‌دنبال دارد. در واقع مردم در کشور برای سلامت از جیب‌شان بیش از حد می‌پردازند و این یک معضل است. فتاحی گفت: باید ۷۰درصد از هزینه‌های درمانی مردم را بیمه‌های سلامت‌محور بپردازند اما این هزینه‌ها بردوش مردم سنگینی می‌کند و همچنان مردم از جیب خود از هزینه‌های درمانی را می‌پردازند.او گفت:

درعین حال جامعه پزشکی نیز معتقد است که با توجه به تورم در کشور، تعرفه‌ها باید افزایش یابد و به‌نظر من حرف آنها نیز منطقی است. بنابراین برای حل این معضل باید از سیستم بیمه در کشور کمک گرفت و این درحالی است که سیستم بیمه در کشور معیوب است. بیمه‌ها قدرت پوشش کامل افراد نیازمند را ندارند به‌طوری که هنوز برخی از مردم از بیمه‌های تکمیلی هم برخوردار نیستند.عضو کمیسیون بهداشت و درمان کشور تصریح کرد: تا زمانی که ارتباط مالی بین پزشک و بیمار قطع نشود، نه جایگاه پزشک محفوظ می‌ماند و نه گرفتاری‌های بیمار رفع می‌شود . عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود:

در شرایط کنونی اگر کسی بیمار شود و ضرورت داشته باشد که در بیمارستان بستری شود و بیمه تکمیلی هم نداشته باشد، دچار فقر مالی می‌شود. حال تصور کنید که بحث زیرمیزی هم که متأسفانه برخی از پزشکان به‌دلیل نظارت کم، هنوز بر آن تأکید دارند وجود داشته باشد، هزینه‌های مردم چند برابر می‌شود.

دکتر علی‌رضا اولیایی‌منش، مدیرکل دفتر استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این‌باره به همشهری گفت: اینکه تعرفه‌ها به‌ویژه تعرفه‌های دولتی طی سال‌های گذشته همیشه غیرواقعی بوده و با قیمت تمام‌شده خدمات فاصله دارند به یک سابقه تاریخی تبدیل شده است.او افزود: در برنامه پنجم توسعه تصریح شده است که قیمت واقعی خدمات باید محاسبه و تعرفه‌ها بر مبنای آن اخذ شود.اولیایی‌منش بابیان اینکه با افزایش میزان تعرفه‌ها مردم متضرر می‌شوند، گفت:

افزایش میزان تعرفه‌ها به‌معنای آن نیست که مردم باید مابه‌التفاوت‌ها را بپردازند بلکه سیستم بیمه‌ای کشور باید آنقدر توانمند باشد که هزینه‌های اضافی را پوشش دهد و این درحالی است که سیستم بیمه‌ای در کشور هنوز تقویت نشده و منابع آن کفاف نمی‌دهد؛ بنابراین مقاومت می‌کند.مدیرکل دفتر استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در حال حاضر مردم حدود ۵۵درصد از هزینه‌های درمانی را به‌طور مستقیم و مابقی را نیز بابت حق بیمه و سایر خدمات می‌پردازند درحالی‌که در یک سیستم بیمه‌ای سالم، مردم نباید هزینه‌های زیادی را برای درمان بپردازند.او افزود:

در قانون برنامه پنجم توسعه به‌طور واضح دیده شده است که سرانه‌ها باید واقعی شود؛ به این معنا که هرکسی که حقوق بیشتر دریافت می‌کند باید حق بیمه بیشتر و هر کس که حقوق کمتری دریافت می‌کند باید حق بیمه کمتری بپردازد.اولیایی‌منش اظهار داشت: اگر پرداخت‌های حق بیمه واقعی شود و دولت هم سرانه واقعی را بپردازد، کسری‌ها قطعا جبران خواهد شد و مردم متحمل پرداخت هزینه نمی‌شوند و یا حداقل هزینه را پرداخت می‌کنند.وی تأکید کرد: قانون برنامه پنجم توسعه تصریح کرده است که چگونه باید در جهت درست حرکت کنیم. بنابراین اگر قانون برنامه پنجم توسعه، اجرایی و عملیاتی شود مشکلات رفع خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: در مورد اینکه چرا قانون برنامه پنجم توسعه اجرایی و عملیاتی نمی‌شود، نمی‌توان یک فرد، مجموعه یا سازمان و ارگانی را مقصر معرفی کرد چراکه درهرصورت تهیه آیین‌نامه‌های اجرایی به زمان نیاز دارد اما پس از آن همه باید متعهد شوند. به‌عبارت دیگر دولت باید از سازمان‌ها بخواهد که برنامه را عملیاتی کنند. مجلس شورای اسلامی هم باید نظارت داشته باشد که چرا برنامه اجرا نمی‌شود و یا دیر اجرا می‌شود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.