«جدال احسن» آیت‌الله سبحانی با شبهات وهابیان

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «جدال احسن» نوشته آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید است که با هدف نقد و بررسی شبهات وهابیان و پاسخ‌گویی شبهات و رد تهمت‌ها و بر ملا کردن چهره تزویر مدعیان توحیدمداری با پژوهشکده حج و زیارت و از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است. تبیین، اثبات و دفاع عقلانی از گزاره‌های اعتقادی و پاسخ به شبهات در حوزه معارف دین، وظیفه اصلی علم کلام و علمای دین است و این کتاب با هدف تیین گزار‌ه‌های اصلی اعتقادات شیعه و پاسخ به شبهات این حوزه در پنج بخش توحید و شرک، نبوت، قرآن، اهل بیت و امامت و مهدویت تدوین شده است.

بخش اول کتاب در دو فصل اقسام و مراتب توحید و شبهات، توحید در ذات، توحید در خالقیت، توحید در ربوبیت، توحید در تشریع و قانون‌گذاری، توحید در اطاعت و بندگی، توحید در حاکمیت و توحید در عبادت را مطرح می‌کند و به شبهه چیستی ملاک ایمان و کفر، طلب شفا و شرک، توسل به انبیا و اولیا و شبهات دیگری در این حوزه پاسخ می‌دهد.

در بخش دوم کتاب با بحث نبوت و شبهات مربوط به نبوت آشنا می‌شویم که پس از مطرح شدن دلایل لزوم نبوت و اهداف آن از دیدگاه قرآن کریم، به شبهات عصمت پیامبران و آیه «ظلمت نفس»، علم غیب مختص و غیرمختص با دو رویکرد علم غیب ذاتی و نامحدود و علم غیب اکتسابی و محدود پاسخ داده شده است.

بخش سوم کتاب درباره قرآن و شبهات مربوط به این حوزه پرداخته است و بخش چهارم، امامت و خلافت و شبهات مربوط به آن را بررسی می‌کند که بیان حدیث یوم الدار، حدیث منزلت، حدیث سفینه، حدیث امان امت و حدیث ثقلین در این بخش مطرح شده و نویسنده اثر ۲۸ شبهه در حوزه امامت و خلافت پاسخ داده است. آیه تطهیر یا مدال افتخار خاندان رسالت، آیا آیه «انما یرید الله» در حق همسران پیامبر است، آیا مقصود از اهل البیت همسران پیامبر است، در حدیث ثقلین «عترتی» صحیح است یا «سنتی»، سرگذشت غدیر یا کمال دین، سرگذشت سقیفه در آیینه تاریخ، پیروی پیامبر از وحی در مسأله جانشینی و چرا امامت علی در عرفات اعلام نشد از شبهات مطرح شده در این بخش است.

مهدویت عنوان بخش پنجم این کتاب است که ابتدا با تبیین مسأله ظهور مصلح جهانی در آخرالزمان، «اصل و نسب او و ولادت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به شبهات مربوط به تولد امام مهدی و مفهوم امام غائب، چگونه کودک پنج ساله امام می‌شود، امام غائب چگونه می‌تواند جامعه را سرپرستی کند» و شبهات دیگر پاسخ می‌دهد.

این کتاب همچنین به شبهات متفرقه دیگری نیز پاسخ داده است که از آن جمله می‌توان به «عزاداری در عاشورا با امر به صبر در مصیبت چه معنی دارد، دلیل بر عزاداری برای فرزندان زهرا سلام الله علیها چیست، مجوز گرامی داشت اولیای الهی چیست، آیا رفتن به غار حراء بدعت است و چرا با معاویه کاتب وحی ناسازگارید» اشاره کرد.

کتاب «جدال احسن» با قیمت سه هزار و ۸۰۰ تومان به همت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است.

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و هر محصول فرهنگی دیگر (در صورت موجود بودن در بازار) کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.
۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.