جدال دلار و اونس برای فراز و فرود سکه

بازار طلا در ماه تیر، ماه بسیار پرنوسانی را تجربه کرد. قیمت سکه بهار آزادی در تیرماه شاهد یک جهش عمده بود. در نهایت در پایان تیر، سهم دلار از بازدهی مثبت ۱٫۷ درصدی سکه، ۴٫۵ درصد و سهم اونس منفی ۱٫۴ درصد بوده است و سایر عوامل نیز اثر منفی ۱٫۵ درصدی را بر بازدهی سکه بر جای گذارده اند.

اقتصادآنلاین/گروه طلا و ارز:

بازار طلا در ماه تیر، ماه بسیار پرنوسانی را تجربه کرد. قیمت سکه بهار آزادی در تیرماه شاهد یک جهش عمده بود. این جهش عمده در روز ۸ تیر به اوج خود رسید. طی این جهش قیمت سکه از حدود ۷۰۰۰۰۰ تومان به حدود  ۷۸۰۰۰۰ تومان رسید (نمودار ۱). طی این جهش قیمت سکه نسبت به ابتدای تیرماه، جهش حدود ۱۳ درصدی را تجربه نمود (نمودار ۲).

سیر صعودی قیمت سکه از تاریخ ۹ تیر متوقف شد و پس از آن بهای سکه وارد مدار نزولی خود شد و از حدود ۷۸۰۰۰۰ تومان به مرز ۷۰۰۰۰۰ تومان در پایان تیر ۹۱ رسید. در نهایت و با همه افت و خیزها، در پایان تیرماه، قیمت سکه در ۳۱ تیرماه به ۷۰۲۰۰۰ تومان رسید که نسبت به ابتدای تیر، افزایش ۱٫۷۴ درصدی را نشان می دهد (نمودار ۲). 

          

آخرین تحولات بازارهای طلا و ارز در تیرماه، شنبه ساعت ۱۹
بازار طلا، شنبه
  تومان تغییرات روزانه تغییرات هفتگی تغییرات ماهانه
مثقال طلا ۳۱۰,۵۰۰ -۲,۰۰۰ -۴,۷۰۰ ۴,۹۰۲
    -۰٫۶۴% -۱٫۴۹% ۱٫۶۰%
سکه ۷۰۲,۰۰۰ -۳,۵۰۰ -۱۱,۰۰۰ ۱۲,۰۰۰
    -۰٫۵۰% -۱٫۵۴% ۱٫۷۴%
نیم سکه ۳۵۰,۰۰۰ -۳,۰۰۰ -۶,۵۰۰ ۵,۰۰۰
    -۰٫۸۶% -۱٫۸۲% ۱٫۴۵%
ربع سکه ۱۷۸,۵۰۰ -۱,۵۰۰ -۳,۰۰۰ -۴,۵۰۰
    -۰٫۸۴% -۱٫۶۵% -۲٫۴۶%
اونس طلا ۱,۵۸۴.۷ ۰.۰ -۳.۸ -۲۲.۱
  دلار ۰٫۰۰% -۰٫۲۴% -۱٫۳۸%
بازار ارز، شنبه
  تومان تغییرات روزانه تغییرات هفتگی تغییرات ماهانه
دلار ۱,۹۰۹ ۸۳
    -۰٫۰۵% -۰٫۳۱% ۴٫۵۵%
یورو ۲,۳۴۴ -۲۰ -۲۹ ۱۶
    -۰٫۸۵% -۱٫۲۲% ۰٫۶۹%
درهم ۵۲۰ ۲۵
    -۰٫۱۹% -۰٫۵۷% ۵٫۰۵%
یورو ۱.۲۱۶۰ ۰.۰۰۰۰ -۰.۰۰۹۱ -۰.۰۵۳۸
  دلار ۰٫۰۰% -۰٫۷۴% -۴٫۲۴%

 اما عوامل فراز و فرود قیمت سکه در تیرماه چه بوده است؟ قیمت سکه به طور طبیعی تحت تاثیر قیمت اونس جهانی طلا و نرخ دلار در برابر ریال و همچنین مجموعه ای از عوامل دیگر است. اما آنچه مهم است سهم هر یک از این عوامل در تغییرات قیمت سکه است. همان طور که در نمودار ۲ مشاهده می شود، در تیرماه، در جدال میان دلار و اونس در فراز و فرود سکه، باز هم دلار پیروز بود و تغییرات نرخ دلار نسبت به تغییرات قیمت اونس جهانی طلا سهم مسلط را در تغییرات قیمت سکه داشته است.

اونس در تیرماه به طور کلی بازدهی منفی ۱ تا ۳ درصدی را تجربه کرده است، اما سکه به مدد رشد دلار، از بازدهی مثبت برخوردار بوده است. در واقع دلار، نیرویی برای صعود سکه و اونس نیرویی برای نزول سکه وارد آورده اند و البته دلار در این جدال پیروز بوده است.

اما در این میان نقش سایر عوامل به ویژه انتظارات نیز در تغییرات قیمت سکه قابل توجه است. همانطور که در نمودار ۲ مشاهده می شود در تیرماه، سایر عوامل در برهه ای حتی تأثیر مثبت شش درصدی نیز بر سکه برجای گذاشته است. اما در نهایت سایر عوامل در مجموع در پایان تیر، از سهم منفی ۱٫۵ درصدی در بازدهی سکه برخوردار بوده است و به عنوان نیرویی در برابر دلار عمل کرده است.

در نهایت در پایان تیر، سهم دلار از بازدهی مثبت ۱٫۷ درصدی سکه، ۴٫۵ درصد و سهم اونس منفی ۱٫۴ درصد بوده است و سایر عوامل نیز اثر منفی ۱٫۵ درصدی را بر بازدهی سکه بر جای گذارده اند.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.