جدایی ورزش از جوانان

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > دولت – «اتصال نامبارک»؛ وقتی وزیری درباره ارتباط ۲بخش وزارتخانه‌اش اینچنین اظهارنظر می‌کند، جدایی این حوزه‌ها را نباید چندان دور از ذهن تصور کرد.

محمود گودرزی نفر اول وزارتخانه‌ای است که دی‌ماه ۸۹در مجلس هشتم و پس از ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان و با وجود مخالفت‌های رئیس‌جمهور پیشین، سنگ بنایش گذاشته شد. در دولت یازدهم هم که ۳وزیر پیشنهادی قبل از گودرزی رأی نیاوردند، یکی از مهم‌ترین دلایل نمایندگان برای ندادن رأی اعتماد، عدم‌تخصص در هر دو حوزه ورزش و جوانان بود.
حالا این نمایندگان مجلس هستند که انگار در فرصتی آرام‌تر می‌خواهند فکری به حال این اتصال نامبارک بکنند.

در وزارتخانه

وزیر ورزش و جوانان با اینکه پیش از این اعلام کرده که باید به هر حال در کنار هم بودن این حوزه را پذیرفت، گفته است: تفکیک این دو حوزه حتما مساوی با حل مشکل جوانان نخواهد بود اما در تشکیلاتی به نام وزارت ورزش و جوانان، با وجود جذابیت‌های بسیار عمده‌ای که ورزش دارد طبیعی است که موضوع و مسئله جوانان به حاشیه رانده‌شده و درواقع دست دوم ‌شود. اینجاست که اگر تفکیک صورت گیرد، موضوع جوانان شکل می‌گیرد.

علاوه بر این معاون وی در ساماندهی امور جوانان هم سیاست وزارتخانه را پیگیری جدایی این دو حوزه می‌داند و می‌گوید: برای اینکه مشکلات جوانان حل شود، وزارت ورزش و جوانان تشکیل نشده است. در واقع بهتر بود از همان ابتدا تکلیف سازمان تربیت بدنی مشخص و مشکلات آن برطرف می‌شد و بعد این مجموعه پرحاشیه را با حوزه جوانان ادغام می‌کردند.

دکترمحمود گلزاری هشدار می‌دهد که در نتیجه همین تفکیک نشدن، حوزه‌ جوانان نسبت به سال‌های قبل در شهرستان‌ها افت جدی کرده و اعلام می‌کند که از سوی دولت پیشنهاد شده تا حوزه جوانان زیرنظر معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری برود.

در مجلس

هرچند دکتر گلزاری قبل از این پیش‌بینی کرده بود تفکیک این دو حوزه به سال ۹۳نرسد اما اظهارنظرهای مختلف برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس دراین باره را می‌توان نشانه‌ای بر عزم جدی‌تر برای تسریع این اتفاق تلقی کرد. در کمیسیون اجتماعی مجلس، محمداسماعیل‌سعیدی که معتقد است این دو حوزه در وزارتخانه به‌جای ادغام، تجمیع شده‌اند و هیچ‌یک از اهداف پیش‌بینی شده محقق نشده است، می‌گوید:تفکیک حوزه جوانان از ورزش برای رسیدگی بهتر به امور جوانان یک ضرورت واقعی است چرا که می‌توان با این امر شاهد حل بسیاری از مشکلات و کاستی‌ها باشیم. در بخش جوانان نیازمند ساختاری فراتر از وزارتخانه هستیم تا بتواند امور جوانان را به‌درستی ساماندهی کند در غیراین صورت مشکلات این قشر از جامعه همچنان ادامه خواهد یافت. باید تشکیلات ساختاری وزارتخانه ورزش و جوانان به‌صورت فرابخشی در حوزه جوانان برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری داشته باشد.

شهروز افخمی دیگر عضو این کمیسیون نیز موافق راه‌اندازی وزارتخانه‌ای اختصاصی برای جوانان است و دیدگاه خود را اینطور توضیح می‌دهد: اکنون واژه جوانان برای وزارت ورزش و جوانان اضافه است، انتظار داریم که به حوزه جوانان بیش از پیش توجه شود و امکانات و بودجه برای این حوزه از سوی دولت درنظرگرفته شود. متأسفانه استفاده مطلوبی از امکانات وزارت ورزش و جوانان صورت نمی‌گیرد بنابراین باید به‌دنبال اصلاح امور باشیم و اگر تفکیکی امکانپذیر نبود، بودجه‌ای مناسب برای حوزه جوانان اختصاص یابد.

گام نخست

حتی محسن علیمردانی از دیگر اعضای این کمیسیون هم معتقد است جدایی این دو بخش به صلاح نیست. وی در تأیید وجود چنین مشکلی می‌گوید: سابقه ورزش برای وزارت ورزش و جوانان بیشتر است و بیشتر کارکنان این وزارتخانه در حوزه ورزش متخصص هستند، اختصاص بودجه به حوزه جوانان بهتر از تفکیک آن از ورزش است، بنابراین نباید به‌دنبال تغییر ساختار باشیم بلکه بایدبه‌دنبال برنامه و حضور افراد متخصص در این حوزه باشیم.

اینکه آیا باید پس از این تفکیک برای هر حوزه وزارتخانه جدیدی پیش‌بینی کرد یا آنطور که دولت پیشنهاد کرده، حوزه جوانان زیرنظر یکی از معاونت‌های رئیس‌جمهور برود یا هر راه‌حل دیگری، گام بعدی است. هرچه باشد ،حالا در گام نخست هستیم؛زمزمه‌هایی برای جدایی!

— .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.