جدول محاسبات درآمد میلیاردی دولت از کارت‌خوان‌ها

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

 

http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1392/4/22/1316726_731.jpg

در عین حال، با فرض ۴۳۰ میلیون تراکنش در ماه، درآمد سالیانه کارمزد برای کارتخوان‌ها بین ۶۹۲ تا ۸۳۰ میلیارد تومان خواهد بود.

اگر به ازای هر بار استفاده از دستگاه کارت خوان بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ تومان از دارنده دستگاه به عنوان کارمزد دریافت شود، براساس حدود ۴۳۰ میلیون تراکنش انجام شده در پایانه های فروش طی خردادماه امسال، حدود ۴۳ تا ۵۱٫۵ میلیاردتومان درآمدزایی خواهد شد که البته در برخی مواقع مانند روزهای پایان سال می‌توان انتظار داشت تعداد تراکنشها نیز به نحو چشمگیری افزایش یابد. در عین حال، با فرض ۴۳۰ میلیون تراکنش در ماه، درآمد سالیانه کارمزد برای کارتخوان‌ها بین ۶۹۲ تا ۸۳۰ میلیارد تومان خواهد بود.

مهر : براساس آخرین برآوردهای بانک مرکزی مبلغ کارمزدی که از ابتدای آبان ماه از دستگاه های پایانه فروشگاهی بابت هر تراکنش از دارندگان کارت خوان ها اخذ خواهد شد، حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ تومان خواهد بود که البته این مبلغ درصدی از رقم فروش نیست و به میزان تراکنش بستگی دارد.

هزینه‌ محاسبه شده بانک مرکزی برای هر تراکنش بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان است که تصمیم بر این شده است که حدود ۵۰ درصد از این هزینه‌ در قالب کارمزد پوشش داده شود.

مسئولان بانک مرکزی تاکید کرده اند که مبلغی که کسر می شود متوجه شهروندان نخواهد بود، بلکه حدود دو میلیون واحد صنفی که از پایانه های فروش استفاده می کنند را در بر خواهد گرفت. بررسی ها نشان می دهد که در خردادماه امسال مجموع تعداد تراکنش های “شاپرک” شامل ۱۲ شرکت ارائه دهنده خدمات در کلیه بخش ها در کل کشور ۵۷۷٫۰۶۹٫۴۸۶ تراکنش بوده است.

طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی، در خردادماه امسال تعداد تراکنش های پایانه های فروش در سراسر کشور بیش از ۴۲۹٫۹۴۶٫۷۷۷ میلیون بوده است. از این تعداد ۲۹۴٫۷۰۳٫۸۲۶ تراکنش مربوط به خرید، ۸۷٫۵۵۳٫۱۳۹ تراکنش مربوط به مانده گیری و حدود ۴۷٫۶۸۹٫۸۱۲ تراکنش نیز پرداخت قبض و خرید شارژ بوده است.

این در حالی است که مطمئنا تعداد تراکنش های پایان سال و شهریورماه که نزدیک به فصل آغاز مدارس است، به چند برابر افزایش می یابد. با این وجود اگر تعداد تراکنش های خردادماه را ملاک قرار دهیم و با این حساب اگر بابت هر تراکنش دریافت مبلغ ۱۰۰ تومان در شورای پول و اعتبار به تصویب نهایی برسد، درآمد حاصل از کارمزدگیری بابت هر تراکنش پایانه های فروش در هر ماه حدود ۵۷٫۷۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰  تومان و سالیانه ۶۹۲٫۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان خواهد بود.

همچنین اگر رقم کارمزد ۱۲۰ تومانی تصویب شود، درآمد ماهیانه ۶۹٫۲۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان و سالیانه ۸۳۰٫۸۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان خواهد بود.

جدول محاسبه کارمزد کارت خوان

رقم کارمزدها  تعداد تراکنش شاپرک در خردادماه درآمدزایی ماهیانه درآمدزایی سالیانه (تومان)
کارمزد ۱۰۰ تومانی ۴۲۹٫۹۴۶٫۷۷۷ ۴۲٫۹۹۴٫۶۷۷٫۷۰۰ ۵۱۵٫۹۳۶٫۱۳۲٫۴۰۰
کارمزد ۱۲۰ تومانی ۴۲۹٫۹۴۶٫۷۷۷ ۵۱٫۵۹۳٫۶۱۳٫۲۴۰ ۶۱۹٫۱۲۳٫۳۵۸٫۸۸۰

بانک مرکزی دلیل دریافت کارمزدها را استفاده بالا از این شبکه، بازسازی آن با توجه به استهلاک و نیاز به نگهداری و ناکافی بودن یارانه های پرداختی بانکها بابت نگهداری شبکه اعلام می کند. بررسی ها حاکی است که نرخ هر پایانه فروشگاهی نیز بین ۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان است.

ناصر حکیمی مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با اعلام اینکه خدماتی که روی پایانه های فروش ارائه می شود به قدری بالا است که این هزینه های جزیی دریافتی که برای بهبود شبکه استفاده می شود بسیار ناچیز است، می گوید: احساس می کنم فروشندگانی که مخالف اجرای این طرح هستند از مبلغ کارمزد دریافتی مطلع نیستند و مبلغی که برای کارمزد دریافت می شود واقعا ناچیز است.

با این وجود، فروشندگان دارنده دستگاه های کارت خوان به ویژه افرادی که مبالغ کمتری بابت هر تراکنش بدست می آورند، حتی مبلغ ۱۰۰ تومان را هم زیاد می دانند، در عین حال مسئولان بانک مرکزی دغدغه و نگرانی فروشندگان را ناشی از شایعه هایی که در مورد طرح ایجاد شده است، عنوان می کنند.

از سوی دیگر مردم عامه مردم هم نظراتی دارند، اینکه اولین نتیجه گرفتن کارمزد تورم است و فروشندگان بابت کسر هر ۱۲۰ تومان ممکن است ارقامی چندین برابر آن به قیمت کالای خود اضافه نمایند و آن را از مردم بگیرند.

یکی از فروشندگان به مهر عنوان کرد: اگر ماهیانه هزار بار کارت در دستگاه کشیده شود و کارمزد هر تراکنش ۱۰۰ تومان باشد، به ازای آن هر ماه ۱۲۰ هزار تومان از یک فروشنده دریافت می شود که اگر اجاره ماهیانه مغازه این فرد یک میلیون تومان باشد، می توان گفت که ۱۲ درصد هزینه اجاره به عنوان کارمزد دریافت خواهد شد.

نکته دیگری که مسئولان بانک مرکزی بر آن تاکید دارند، این است که بخشنامه دریافت کارمزد از پذیرندگان کارت خوان ها دو سال پیش صادر شده بود اما اجرایی نشد و هم اکنون با تغییراتی خواستار اجرایی شدن آن هستیم.

o036mntozxo6u9oyw3s.jpg

برای مشاهده اندازه بزرگ جدول روی آن کلیک کنید

– .

آخرین اخبار اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.