جدول نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان

تکلیف هفت کرسی خالی شده پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در انتخابات میان‌دوره‌ای جمعه دوم اسفند ۱۳۹۸ مشخص شد و محمد یزدی و محمدتقی مصبح‌یزدی دوباره توانستند به این مجلس راه یابند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، با درگذشت اکبر هاشمی‌رفسنجانی (۱۹ دی ۹۵)، ‌ سید ابوالفضل میرمحمدی (۳ آذر ۹۸) و نصرالله شاه‌آبادی (۲۱ اسفند ۹۶) نمایندگاه مردم تهران، سید محمود هاشمی‌شاهرودی (۳ دی ۹۷) نماینده مردم خراسان‌رضوی، محمد مومن (۲ اسفند ۹۷) نماینده مردم قم، اسدالله ایمانی (۱۷ اردیبهشت ۹۷) نماینده مردم فارس و حبیب‌الله مهمان‌نواز (۲ اردیبهشت ۹۷) نماینده مردم خراسان‌شمالی، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری روز جمعه دوم اسفند ۱۳۹۸ برای جایگزینی این هفت نفر در پنج استان کشور برگزار شد.

در انتخابات روز جمعه، هفت نماینده جدید پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای این مجلس، در استان‌های تهران، فارس، خراسان‌رضوی، قم و خراسان‌شمالی انتخاب شدند. سه نفر از این نمایندگان، مربوط به استان تهران و چهار نماینده دیگر متعلق به استان‌های فارس، خراسان‌رضوی، قم و خراسان‌شمالی هستند.

جدول زیر نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان پنجم را در ۵ حوزه انتخابیه برای مشخص شدن تکلیف ۷ کرسی خالی شده نشان می‌دهد:











ردیف حوزه انتخابیه نماینده منتخب تعداد آراء
۱ تهران علی مومن‌پور ۹۶۳.۶۰۵
۲ تهران عباسعلی اختری ۹۶۱.۷۷۳
۳ تهران غلامرضا مصباحی‌مقدم ۷۰۸.۷۷۴
۴ قم محمد یزدی ۲۴۹.۱۳۰
۵ خراسان‌رضوی محمدتقی مصباح یزدی ۱.۰۹۳.۴۰۰
۶ خراسان‌شمالی غلامرضا فیاضی ۱۸۶.۸۶۹
۷ فارس لطف‌الله دژکام ۹۱۹.۶۸۸

مجلس خبرگان رهبری طبق اصول ۱۰۷، ۱۰۸ و ۱۱۱ قانون اساسی مسئولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه را به عهده دارد. مسئولیت حراست از مهمترین رکن نظام جمهوری اسلامی ایران به عهده نمایندگانی است که علاوه بر اشتهار به دیانت، شایستگی اخلاقی و نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی باید بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی به مسائل روز داشته باشند و مهمتر از همه این‌که به حدی از اجتهاد رسیده باشند که بتوانند بعضی از مسائل فقهی را استنباط کنند و ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهند.

این مجلس از ۸۸ نماینده تشکیل می‌شود که تهران با ۱۶ کرسی بیشترین نمایندگان را در مجلس خبرگان رهبری دارد و پس از آن استان‌های خراسان‌رضوی و خوزستان با ۶ نماینده، اصفهان، ‌فارس، ‌آذربایجان‌شرقی با ۵ نماینده، گیلان و مازندران با ۴ نماینده و آذربایجان‌غربی و کرمان با ۳ نماینده دارای بیشترین نماینده در این مجلس هستند. همچنین استان‌های اردبیل، البرز، ‌سیستان‌وبلوچستان، قزوین، ‌کردستان، کرمانشاه، گلستان، لرستان، ‌مرکزی و همدان با ۲ نماینده و سایر استان‌ها یعنی قم، ایلام، ‌بوشهر، ‌چهارمحال‌وبختیاری، خراسان‌جنوبی، خراسان‌شمالی، ‌زنجان، سمنان، ‌کهکیلویه‌وبویراحمد، هرمزگان و یزد با یک نماینده، ‌اعضای مجلس خبرگان رهبری را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.