جدیدترین ادعای دولت کانادا علیه اتباع ایرانی

۰۶اردیبهشت،

گویا برای سلسله اقدامات ضدایرانی دولت کانادا به ویژه از زمان قطع روابط سیاسی این کشور با ایران شدت گرفت، پایانی متصور نیست. در تازهترین نمونه، پس از تلاش ناکام دولت این کشور برای ارتباط دادن القاعده به ایران، اخطارهایی دربارهٔ ایرانیان عازم به این کشور صادر شده که می تواند به معنای وضع محدودیت های تازه باشد.

ممتازنیوز: گویا برای سلسله اقدامات ضدایرانی دولت کانادا به ویژه از زمان قطع روابط سیاسی این کشور با ایران شدت گرفت، پایانی متصور نیست. در تازهترین نمونه، پس از تلاش ناکام دولت این کشور برای ارتباط دادن القاعده به ایران، اخطارهایی دربارهٔ ایرانیان عازم به این کشور صادر شده که می تواند به معنای وضع محدودیت های تازه باشد.

 در پی طرح ادعای ارتباط گروهک تروریستی القاعده با ایران و تلاش مشترک این دو برای انجام اقدامات تروریستی در خاک کانادا، این بار و در اقدامی تازه، یکی دیگر از نهادهای دولتی این کشور ادعاهایی را دربارهٔ اتباع ایرانی عازم کانادا مطرح کرده است.

به نوشته روزنامه «نشنال پست»، سازمان خدمات مرزی کانادا مدعی شده این احتمال وجود دارد که ایرانیانی با «انگیزه های شرورانه» وارد این کشور شوند. هرچند این سازمان توضیح بیشتری در این زمینه نداده، اما اغلب مطبوعاتی که اقدام به انتشار یافتن این خبر کرده اند، آن را با ادعاهای اخیر دربارهٔ ارتباط ایران و القاعده مرتبط می دانند.

به هر حال، در گزارش سازمان مذکور آمده از سال ۲۰۰۸ تاکنون، ۱۹ تبعه ایرانی به دلایل امنیتی از ورود به خاک کانادا منع شده اند. این در حالی است که در اقدامی متناقض، در ماه ژوئیه ۲۰۱۲ یک گزارش اطلاعاتی در این کشور انتشار یافت مبنی بر اینکه دولت کانادا اغلب درخواست های پناهندگی از ایران را می پذیرد.

اما این اخطارهای تازه در حالی از سوی سازمان مرزی کانادا مطرح می گردد که چند روز پیش، بعضی مقامات دولتی این کشور اعلام کرده اند دو تن که قصد بمب گذاری در قطاری در این کشور را داشته و بازداشت شده اند، اعضای گروه القاعده بوده اند که دستورات خود را از مقر این گروه در ایران دریافت می کرده اند.

این ادعا به حدی بی پایه بود که بلافاصله مطبوعات و رسانه های گوناگون غربی با استدلال های فراوان اقدام به رد آن کرده و وجود چنین ارتباطی را غیرمحتمل دانستند. با این حال، به نظر می رسد دولت کانادا از برنامه های خود برای متهم کردن ایران در این زمینه دست برنداشته و قصد دارد به دیگر شیوه ها این هدف را پیگیری کند.

به طور کلی، با قطع روابط سیاسی کانادا با ایران، اقدامات و موضع گیری های این کشور علیه ایران شدت گرفت و هر روز ابعاد تازه ای می یابد. از موضع گیری های تند وزیر خارجه این کشور علیه برنامه هسته ای ایران که بگذریم، هر از چندگاه خبرهای از اعمال محدودیت بر اتباع ایرانی، از جمله بسته شدن بعضی حساب ها بانکی آنان در کانادا به گوش می رسد.

به نظر می رسد دولت کانادا موفق شده با وارد شدن به رقابت با آمریکا بر سر شدت خصومت ورزی با ایران، به یکباره گوی سبقت را از واشنگتن برباید و به حرکت مستمر در مسیر اقدامات ضدایرانی ادامه دهد. 

تایناک


نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.