جدیدترین فناوری‌ها برای اول شدن در استخراج «طلای سیاه»

۰۲م آذر ،

جدیدترین فناوری‌ها برای اول شدن در استخراج «طلای سیاه»

جدیدترین فناوری‌ها برای اول شدن در استخراج «طلای سیاه»

ابداع تکنیک‌های تازه در حوزه استخراج نفت سبب افزایش سودآوری و تحول چشمگیر صنعت نفت می‌شود.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، طی سال های اخیر روش‌های پیشرفته‌ای برای استخراج نفت ابداع شده‌اند که علاوه بر کاهش هزینه‌ها، سبب سودآوری صنعت نفت می‌شود.

به ادعای آژانس بین‌المللی انرژی، ابداع روش های تازه استخراج نفت بویژه در آمریکا می‌تواند این کشور را تا پنج سال آینده به رده اول تولیدکننده نفت جهان ارتقا داده و عربستان را به رتبه دوم تنزل دهد.

در یکی از روش های تازه که توسط محققان شرکت ElectroPetroleum ابداع شده است، نفت سنگین‌تر با کمک برق استخراج می‌شود؛ این روش شامل استفاده از دو الکترود است؛ الکترود بار مثبت در نزدیکی سطح و الکترود بار منفی با مته به عمق زمین نفوذ می‌کند و برق از طریق الکترودها منتقل شده و داخل سنگ‌ها می‌شود.

الکترودها مانند آهن لحیم کاری گرم می‌شوند؛ صخره‌های حاوی نفت دارای مقادیر بالای آب می باشند و آب با انتقال گرما به نفت، امکان استخراج آسان‌تر طلای سیاه را فراهم می‌کند.

جریان الکتریسیته بخش‌هایی از مولکول‌های هیدروکربن را شکسته و سبب کاهش تراکم نفت می‌شوند که کاهش چگالی نفت بدون ترکیب گرما و برق در پمپ‌های معمولی تقریبا غیرممکن است.

در همین زمان بارهای مثبت و منفی الکترودها نیروی محرکی ایجاد می کنند که سبب حرکت آب و نفت در جهت خلاف الکترودهای بار منفی و پمپاژ آسان نفت از چاه می‌شود.

مزیت ویژه این روش عدم نیاز به آب است؛ بطور معمول برای استخراج نفت سنگین از عمق صخره‌ها از بخار آب با فشار بسیار بسیار استفاده می‌شود.

استفاده از حلال بعنوان جایگزین بخار آب نیز روش دیگری برای افزایش توان استخراج نفت از ماسه های نفتی محسوب می گردد که توسط محققان شرکت N-Solv ابداع شده است.

در این روش حلال سبب کاهش گرانروی (ویسکوزیته) نفت شده و می تواند در دماهای بسیار پایین نیز عمل کند که در مقایسه با روش های متداول به آب بسیار کمتری نیاز دارد.

فناوری شکست هیدرولیکی (hydraulic fracturing) نیز روش دیگری برای استخراج نفت محسوب می‌شود که شباهت بسیاری به روش متداول در صنعت گاز دارد.
/۲۷۵۹/


اخبار راسخون / علم و فناوری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.