جدیدترین مدل تویوتا در زمان قطعی برق هم به داد آدم می‌رسد / اینفوگرافیک

محبوبه عمیدی: شیوه شارژ خودروهای الکتریکی سال‌هاست که ذهن خودروسازان را به خود مشغول کرده؛ اما همیشه این مسئله یک‌ طرفه بود. خودروسازان تلاش کرده‌اند به این پرسش پاسخ دهند که چطور می‌شود خودروهای الکتریکی را با استفاده از روش‌های گوناگون شارژ کرد؛ اما این بار تویوتا سیستم دوجانبه‌ای را طراحی کرده که می‌تواند خودروی الکتریکی را به منبع تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز خانه‌ها تبدیل کند.

به گزارش گیزمگ، این سیستم که V2H یا «از وسیله نقلیه به خانه» نامیده شده، می‌تواند ابزار شارژ دوسویه‌ای باشد که انرژی را میان خودروی الکتریکی پلاگین و تأمین برق خانه جابجا می‌کند. واضح است که باتری یون‌لیتیوم کوچک تویوتا پریوس نمی‌تواند انرژی الکتریکی مورد نیاز یک خانه را برای مدت زمانی طولانی تأمین کند؛ اما می‌توان از آن به عنوان مولد اضطراری برق در هنگام قطع شبکه استفاده کرد. علاوه بر این می‌توان در ساعت‌های کم‌مصرف روز یا شب این باتری را شارژ کرد و در ساعات پرمصرف از انرژی الکتریکی ذخیره شده در آن در کنار برق شهری استفاده کرد. در این صورت نه‌تنها از بار ساعات پرمصرف کاسته می‌شود، بلکه صاحب خانه هزینه مصرف برق کمتری پرداخت خواهد کرد. به گفته متخصصان تویوتا انرژی ذخیره شده در یک پریوس پلاگین می‌تواند خانه‌های متداول در ژاپن را برای حدود ۴ روز روشن نگه دارد.

در این سیستم از یک مبدل استفاده شده که برق مستقیم تأمین شده توسط باتری یون‌لیتیوم را به جریان متناوب مورد نیاز در خانه‌ها تبدیل می‌کند. ارتباط میان باتری خودرو، شارژر و تأسیسات سیستم مدیریت انرژی خانه یا HEMS را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

 

این الگوی پیشنهادی برای یکی از ۴۰ خانه‌ای است که در پروژه Toyota City مشارکت کرده‌اند. این شرکت دارد با همراهی وزارت اقتصاد کشور ژاپن این پروژه را برای بررسی علمی فناوری شبکه‌های هوشمند برق اجرا می‌کند. Toyota City یکی از چندین ناحیه‌ای است که برای اجرای نسل آتی سیستم‌های انرژی انتخاب شده‌اند. در این پروژه که توسط وزارت اقصاد ژاپن هدایت می‌شود، تعدادی از خانه‌ها برای اجرای آزمون‌های اولیه انتخاب شده‌اند. این خانه‌ها از ترکیبی از ابزارهای شبکه هوشمند برق، پانل‌های خورشیدی، مرکز ذخیره انرژی در خانه، سیستم مدیریت انرژی و ابزار دوسویه دریافت و انتقال انرژی به خودروهای پلاگین استفاده می‌کنند تا در نهایت مصرف انرژی به بهترین شکل ممکن امکان‌پذیر شود.

تویوتا در فاز بعدی این پروژه که از سال ۲۰۱۰/۱۳۸۹ آغاز شده، سیستم شارژ V2H را در ۱۰ نمونه از خانه‌های الگو آغاز خواهد کرد. این شرکت تنها خودروساز ژاپنی نیست که برای تبدیل خودروهای الکتریکی به مولد اضطراری تلاش می‌کنند، نیسان نیز موفق شده سیستم مشابهی را برای نیسان لیف طراحی کند با این تفاوت که باتری ۲۴ کیلووات‌ساعتی آن می‌تواند انرژی الکتریکی مورد نیاز خانه‌ها را برای نزدیک به ۲ روز تأمین کند.

 ۵۳۲۷۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.