جدیدترین موضع روسیه در مورد برجام

به گزارش بامداد جمعه ایرنا، وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه‌ای درباره دیدار عراقچی و ریابکوف که معاونان سیاسی وزارت خارجه دو کشور و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای هستند، تصریح کرد: در این دیدار وضعیت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بررسی شد.

در این دیدار، موضوعات مربوط به همکاری ایران و روسیه در چارچوب برجام و تعامل سایر شرکت کنندگان در این توافق بین‌المللی برای حفظ و اجرای کامل آن بررسی و مورد تبادل نظر قرار گرفت.

عراقچی و ریابکوف در خصوص برخی موضوعات مورد علاقه دو طرف گفت‌وگو کردند.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در سفر به مسکو برای حل و فصل مناقشه قره‌باغ، پس از مذاکره سه ساعته با آندری رودنکو نماینده ویژه روسیه در امور قره‌باغ با «سرگئی ریابکوف» همتای روسی خود در باره برجام گفت‌وگو کرد.

برجام در سال ۲۰۲۲ پس از مذاکرات طولانی ایران و گروه ۱+۵ امضا شد. اما آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ با نقض تعهدات خود در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به دلایل واهی از این توافق خارج شد و برای جلوگیری از اجرای برجام توسط سایر کشورها از جمله شرکت کنندگان در این توافق تلاش کرد.

روسیه از اعضای فعال برجام است و مقام‌های این کشور بارها بر لزوم تامین حقوق ایران در چارچوب این توافق بین‌المللی و پایبندی همه شرکت کنندگان در برجام به تعهدات خود تاکید کرده‌اند.

وزیر خارجه روسیه به تازگی برنامه اقدام جامع مشترک(برجام) را همچنان ابزاری مهم برای مهار تشدید تنش‌ها دانست و اظهار کرد: توافق برجام یک دستاورد مهم سیاسی و دیپلماتیک محسوب می‌شود که امکان جلوگیری از درگیری مسلحانه و تقویت رژیم منع گسترش سلاح اتمی را فراهم آورد.

لاوروف تصریح کرد: روسیه همچون همه طرف‌های مسئول توافق، کاملا به این توافق پایبند است و از ضرورت حفظ و دفاع فعالانه از این نتیجه عالی کاری دشوار اما ارزشمند اطمینان دارد.

 

 

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.