جدید ترین تحولات قیمت خودرو در بازار پس از پایان مذاکرات هسته ای

با وجود گذشت ۱۰ روز از «توافق هسته‌ای» بازار خودرو ایران همچنان با رکود خرید و فروش مواجه است و از پس همین موضوع، بیشتر خودروها افت قیمتی نسبتا جزئی را طی هفته جاری تجربه کرده‌اند.

به گفته فعالان بازار، خرید و فروش خودروهای داخلی همچنان در رکود به‌سر می‌برد و مشتریان تمایل چندانی برای خرید از خود نشان نمی‌دهند و دلیل اصلی این ماجرا نیز انتظارات ایجاد شده پس از «توافق هسته‌ای» است.

فعالان بازار تاکید می‌کنند انتظاری که مشتریان برای کاهش قیمت‌ها و صد البته ورود خودروهای جدید به کشور دارند، به افزایش رکود خرید و فروش دامن زده و حالا حتی خودروهای دارای شرایط فروش ویژه نیز خریدار ندارند. اوضاع به شکلی است که ظاهرا حتی خودروهای تخفیف‌دار نیز از چشم مشتریان افتاده و کمتر کسی به‌سراغ آنها می‌رود و کارشناسان دلیل اصلی این موضوع را رویای ایرانی‌ها مبنی‌بر ورود خودروهای جدید و ارزان به بازار کشور، می‌دانند.

آن‌طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، پس از «توافق هسته‌ای»، امیدواری زیادی بین مشتریان داخلی مبنی‌بر ورود خودروهای جدید و دارای قیمت مناسب، ایجاد شده و به همین دلیل خیلی‌ها خرید خودرو در شرایط فعلی را نوعی ضرر و زیان تلقی می‌کنند. به‌عبارت بهتر، ایرانی‌ها چون فکر می‌کنند چند وقت دیگر خودروهای ارزان و به‌روز دنیا راهی کشور می‌شوند، دیگر خودروهای فعلی (به‌خصوص چینی‌ها و داخلی‌ها) را در نظر نمی‌آورند و می‌خواهند پول خود را صرف خرید محصولات جدید کنند. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، ورود خودروهای جدید و ارزان به بازار ایران حداقل یک سال زمان می‌برد و بیشتر خودروهای وعده داده شده برای حضور در بازار کشور، از قیمت بالایی برخوردارند.هرچه هست، بازار خودرو ایران فعلا در رکود قابل توجهی به‌سر می‌برد، رکودی که از شب عید سال گذشته شدت گرفته و در این مدت افت قیمتی تدریجی را به‌خصوص در بازار وارداتی‌ها سبب شده است.طی هفته جاری نیز قیمت خودروهای داخلی بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده تا رکود حاکم بر بازار، بیشتر خود را نشان بدهد. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند رکود فعلی همچنان ادامه داشته باشد و بعید است مشتریان به این زودی‌ها تحریم خرید خودرو را بشکنند. در این شرایط، احتمالا شورای رقابت تا چندی دیگر قیمت جدید خودروهای داخلی را اعلام خواهد کرد که اگر افزایشی در کار باشد، این اتفاق به رکود هرچه بیشتر خرید و فروش خودرو دامن خواهد زد.

قیمت دنا به کف نزدیک شد

اما به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی چه افت‌و‌خیزی را در هفته جاری تجربه کرده است.

آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افت قیمت ۱۰۰ هزار تومانی خودرو موردنظر در هفته جاری حکایت می‌کند. همچنین، پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V8 نیز که کاهش قیمتی ۲۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده، هم‌اکنون قیمتی برابر با ۳۷ میلیون تومان دارد.

از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر می‌رسد که این محصول پرتیراژ ایران خودرو در هفته جاری کاهش قیمتی ۴۰۰ هزار تومانی داشته و هم‌اکنون با قیمتی برابر با ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. همچنین پژو پارس نیز ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد و رانا نیز ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

اما از بازار دنا نیز خبر می‌رسد که این خودرو هم‌اکنون ۴۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که در نوع خود قیمتی عجیب به‌شمار می‌رود. دنا هم‌اکنون قیمتی برابر با ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نمایندگی‌های ایران خودرو دارد و این یعنی اختلاف قیمت کارخانه و بازار آن تنها ۵۰۰ هزار تومان است.

کاهش قیمت تیبا

سری هم اما به بازار تیبا و پراید بزنیم. در این بین اگرچه پراید با ثبات قیمت مواجه بوده، اما تیبا کاهش قیمت را تجربه کرده است.

به گفته فعالان بازار، در حال حاضر تیبا قیمتی برابر با ۲۴ میلیون تومان دارد که در مقایسه با هفته گذشته، ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را به خود می‌بیند.به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، همچنین پراید در مدل ۱۳۱ خود در حال حاضر ۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و مدل ۱۳۲ نیز قیمتی برابر با ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.همچنین پراید ۱۱۱ (پراید هاچ‌بک) نیز با قیمت ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خود به فروش می‌رسد.

قیمت تندر

اما نگاهی نیز به بازار تندر-۹۰، بیندازیم، خودرویی که برخی مدل‌های آن، تغییر قیمت را طی هفته جاری تجربه کرده‌اند. به روایت فعالان بازار، تندر-۹۰ در مدل E2 خود قیمتی برابر با ۴۴ میلیون تومان دارد که تغییری نسبت به هفته گذشته نداشته، اما پارس تندر با افت قیمت مواجه شده است.

به گفته فعالان بازار، پارس تندر کاهش قیمتی ۲۰۰ هزار تومانی را در هفته جاری تجربه کرده و هم‌اکنون ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین تندر-۹۰ اتومات نیز که ۵۰۰ هزار تومان افت قیمت را به خود می‌بیند، در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.