جذابیت‌های فتوشاپ CS6 برای عکاسان

جام جم آنلاین: با ارائه آخرین نسخه فتوشاپ، در شماره‌های قبل به بررسی این نرم‌افزار قدرتمند پرداختیم و با امکانات و ویژگی‌های جدید آن کم و بیش آشنا شدیم.

یکی از مخاطبان اصلی نرم‌افزار فتوشاپ عکاسان هستند که در این شماره قصد داریم قابلیت‌های نسخه جدید فتوشاپ برای استفاده عکاسان را با هم بررسی کرده و با آنها آشنا شویم.

برخی از این ویژگی‌ها که در نسخه جدید فتوشاپ کامل‌تر شده حالت عمومی دارد و باعث سهولت کار همه کاربران خصوصا عکاسان می‌شود.

امکاناتی چون تغییر رنگ محیط کاری و تیره‌ترشدن آن جهت انجام تمرکز بیشتر روی پروژه یا ویژگی بسیار مهم ذخیره‌سازی اتوماتیک برای جلوگیری از حذف عکس‌ها، قبل از ذخیره‌سازی، کامل‌ترشدن پانل لایه‌بندی و امکان جستجو و فیلترسازی محتویات آن و ده‌ها ویژگی دیگر که همه کاربران فتوشاپ را شگفت‌زده کرده است.

از امکاناتی که برای عکاسان بسیار مفید است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱٫ Mini Bridge: مرور و مدیریت تصاویر

۲٫Camera Raw: مشاهده و ویرایش تصاویر خام دیجیتال

۳٫ Contact Sheet: تولید پیش نمایش چاپی تصاویر روی یک کاغذ

۴٫ Blur Gallery: ایجاد عمق در تصاویر در هر قسمت دلخواه با سه فیلتر جدید تغییر وضوح تصاویر

۵٫ سهولت ویرایش فیلم در فتوشاپ

۶٫ سهولت چاپ و تنظیمات حین چاپ

و…

Mini Bridge

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های عکاسی دیجیتال امکان ثبت تصاویر زیادی از صحنه مورد نظر و ویرایش و انتخاب بهترین تصویر از بین آنهاست که این امر بخصوص برای عکاسان کار خیلی مهم به شمار می‌آید.

برای استفاده از این ویژگی در فتوشاپ بهترین حالت، استفاده از نرم‌افزار جانبی Bridge است که همراه فتوشاپ نصب‌شده و امکان مدیریت کامل تصاویر را فراهم می‌آورد؛ اما در نسخه جدید برای سهولت کار، این نرم‌افزار در قالب یک پنجره به نام Mini Bridge داخل فضای کاری فتوشاپ اضافه شده و کاربر می‌تواند با کلیک روی آن وارد بخش مورد نظر رایانه ‌شده و از بین تصاویر موجود با مقایسه آنها بهترین تصویر را انتخاب و در محیط فتوشاپ باز کند.

با تغییر اندازه این پنجره که به صورت پیش‌فرض در قسمت پایینی فضای کاری فتوشاپ قرار گرفته، می‌توانیم اندازه تصاویر نمایش داده شده را در آن تغییر دهیم و با دقت بهتری آنها را مشاهده کنیم.

همچنین در آن دستورهایی برای مرتب‌سازی تصاویر و نحوه نمایش آنها در پنجره تعریف شده است. از ویژگی‌های جالب این پنجره امکان مشاهده تمام صفحه تصویر مورد نظر با فشار دکمه Space و مشاهده سایر تصاویر با استفاده از کلیدهای نشان‌دهنده جهت صفحه کلید است.

Camera Raw

عکاسان حرفه‌ای هنگام استفاده از دوربین‌های پیشرفته به جای استفاده از فرمت‌های Tiff و JPG در ثبت تصاویر، آنها را به صورت Raw ذخیره می‌کنند تا امکان تنظیم کامل آن تصاویر برایشان مهیا باشد.

تصاویرRaw خام و پردازش نشده است که توسط دوربین‌های حرفه‌ای ذخیره‌شده و امکان ثبت جزئیات بیشتری در مناطق روشن یا تیره تصویر را به وجود می‌آورد.

البته این تصاویر پس از عکاسی، کاملا قابل بازیابی و استفاده بوده و به کمک نرم‌افزارهای خاص ویرایش این گونه تصاویر می‌توان بعدا تنظیماتی چون توازن سفیدی، اشباع رنگی، شارپنس، کنتراست و مواردی از این قبیل را روی آن پیاده کرد.

در واقع این تصاویر دقیقا‌ مانند یک فیلم نگاتیو است که هرقدر فرد با مهارت بیشتری آن را ظاهر کند، می‌تواند کیفیت بالاتری را از آن به دست آورد.

با معرفی نسخه جدید فتوشاپ نرم‌افزار جانبی Camera Raw شرکت ادوب نیز با نگارش جدید با آن همراه شده که کمک بسیار شایانی به عکاسان در جهت تنظیم تصاویر خام و به دست آوردن بهترین کیفیت مطلوب از تصاویر ثبت شده را فراهم می‌آورد.

Contact Sheet

معمولا برای تکرار چاپ عکس یا مرور کلی تصاویر بهتر است تصویر کوچکی از عکس‌ها را کنار هم چاپ کرد و در اختیار مشتری قرار داد تا انتخاب کند.

در نسخه جدید فتوشاپ با ویژگی جدید Contact Sheet، این کار به آسانی هرچه تمام‌تر قابل انجام است و براحتی با فراخوانی فرمان Contact Sheet از قسمت File\Automate و انتخاب پوشه تصاویر و تعیین اندازه صفحه کاغذ، تعداد سطر، ستون تصاویر کوچک و فشار دکمه تائید، می‌توان بقیه کارها را به فتوشاپ سپرد و نتیجه را به بهترین حالت ممکن از آن تحویل بگیریم.

Blur Gallery

یکی دیگر از بخش‌های بسیار جذاب برای عکاسان در نسخه جدید فتوشاپ، اضافه شدن گالری Blur به مجموعه فیلترهای فتوشاپ و معرفی سه فیلتر جدید Iris Blur ،Field Blur و Tilt Blur است که در نهایت کیفیت و قدرت می‌توان از آنها برای ایجاد عمق میدان در تصاویر و عکس‌های خود استفاده کنیم و به کمک تنظیمات کاملی که برای آنها در نظر گرفته شده، آنها را طبق خواسته خود تغییر داده و تصاویر جذابی را ایجاد کنیم.

TimeLine

بسیار لذت‌بخش است وقتی متوجه شویم تقریبا ‌بیشتر کارهایی را که از نظر تنظیم نور، رنگ، تونالیته، اعمال فیلترها و… در فتوشاپ روی تصاویر انجام می‌دادیم، می‌توانیم روی فیلم‌ها نیز با همان سهولت و کیفیت اعمال کنیم.

این امر بویژه در نسخه CS6 فتوشاپ بسیار کامل شده و با معرفی پنجره TimeLine در آن امکان مشاهده فریم به فریم، برش دادن و ویرایش فیلم، صداگذاری اعمال جلوه‌های تصویری، اضافه‌کردن متون و نوشته‌ها و ده‌ها امکان دیگر فراهم شده است.

پس از اعمال همه این تغییرات می‌توانیم فیلم خود را در فرمت مورد نظر و از بین ده‌ها فرمت پشتیبانی شده توسط نرم‌افزار ذخیره و آن را برای پخش آماده کنیم.

علاوه بر موارد اشاره شده بخش‌های دیگری چون ویژگی Content-Aware جهت رتوش و ترمیم تصاویر به صورت آگاه از محتوا، پانل جدید Properties، ابزار تکمیل شده Crop، نورپردازی با فیلتر lighting Effect، قوی‌تر شدن فیلتر Liquefy و افزایش کارایی پنجره چاپ از مواردی است که می‌تواند برای عکاسان جالب باشد و به بهترشدن نتیجه کار آنها، کمک بسیاری کند.(جام جم – ضمیمه کلیک)

نوید حاتمی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.