جرئیات جلسه امروز شورای نگهبان

۲۰خردادماه،

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تجربه دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری در برگزاری نشست‌های مشترک با کاندیداها موفق بوده است زیرا این کار سبب ایجاد اطمینان برای کاندیداها می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشستی که به طور مشترک با حضور رؤسای ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری برگزار شد، طی سخنانی گفت: شورای نگهبان همواره در بحث انتخابات و بر اساس قانون اساسی وظیفه نظارتی خود را بر انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: وظایف شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری بر ۲ بخش نظارت بر انتخابات و همینطور بررسی صلاحیت کاندیداهاست.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: در چارچوب قانون و مقررات همواره سعی شده که وظایف شورای نگهبان به نحو احسن اعمال شود.

کدخدایی با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری با سایر انتخابات‌ها متفاوت است، گفت: با توجه به اینکه این انتخابات با سایر انتخابات‌ها متفاوت است و قانون هم روش‌های دیگری در نظر گرفته، بنابراین از دوره قبل تصمیم گرفته شد تا ما در شورای نگهبان ارتباط نزدیک‌تری با ستادهای انتخاباتی کاندیداها جهت همکاری‌های بیشتر داشته باشیم تا مشکلی پیش نیاید.

وی تصریح کرد: براساس قانون شورای نگهبان تصمیماتی اتخاذ می‌کند که ممکن است تذکراتی به بعضی کاندیداها بوده و یا در بحث اخذ آراء هم نکاتی مطرح باشد که اینها باید براساس قانون اجرا شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری متوجه شدیم که ممکن است در ستادهای انتخاباتی مسائل و مشکلات پیش آید که نیاز به رفع آنها وجود داشته باشد، بنابراین تصمیم گرفتیم تا در جهت ارتباط نزدیک‌تر با کاندیداها و ستادهایشان نشست‌های مشترکی برگزار کنیم.

کدخدایی در همین زمینه ادامه داد: ما در ستاد نظارت بر انتخابات تصمیم گرفتیم که دوستان و نمایندگانی را از طرف نامزدهای محترم داشته باشیم تا هم آنها از نزدیک در جریان روند نظارتی ما قرار گیرند و هم اگر شکایات و گزارش‌هایی به آنها رسیده است، در اسرع وقت آنها را بررسی کنیم.

وی با اشاره به تجربه موفق دوره قبل انتخابات جهت ارتباط نزدیک با رؤسای ستادهای انتخاباتی کاندیداها گفت: در دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری هر ۴ نامزد، نمایندگانی را به ما معرفی کردند که آنها در روز رای‌گیری و تا پایان رای‌گیری در جریان امور قرار داشتند و این کار به خوبی انجام شد.

سخنگوی شورای نگهبان در همین زمینه تصریح کرد: در دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری نمایندگان کاندیداها تا پایان بر روند نظارت بر انتخابات نظارت داشته‌اند. در این دوره هم تصمیم گرفتیم تا نشستی با نمایندگان ستادها داشته باشیم تا آنها گزارش‌هایی که به ستادها می‌رسد را مورد بررسی قرار داده و از طرفی نیز اطمینانی برای کاندیداها در روند برگزاری انتخابات تا پایان ایجاد شود و مشکلی پیش نیاید.

در ادامه این نشست، رؤسای ستادهای انتخاباتی کاندیداها در سخنانی از ابتکار عمل شورای نگهبان در برگزاری چنین نشست‌هایی تقدیر کردند و به پایبندی و تمکین خود به قانون تا پایان شمارش آراء را اعلام کردند.

حسین مظفر رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف در این باره طی سخنانی گفت که بهتر است کاندیداها نیز ارتباط مستقیمی با شورای نگهبان داشته باشند.

محمدرضا نعمت‌زاده رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی نیز پیشنهاد داد که برای جلوگیری از هرگونه سوءتفاهم در شمارش آراء، نماینده‌های کاندیداها در موقع بستن صندوق‌ها نیز در شعبه حضور داشته باشند.

وی در همین زمینه ادامه داد: این کار بر اساس تجربیات قبل بهتر است که انجام شود. ما از همه تصمیمات شورای نگهبان از بررسی صلاحیت‌ها تا پایان شمارش آرا تمکین می‌کنیم.

علی باقری رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی هم در سخنانی گفت: ابتکار شورای نگهبان برای حضور رؤسای ستادهای انتخاباتی کاندیداها ابتکار سازنده‌ای است که راه هرگونه شائبه‌ را می‌بنند و امیدوارم که انتخابات با رعایت نظم و قانون‌مداری برای همه برگزار شد.

شهرام گیل‌آبادی نماینده محسن رضایی نیز طی سخنانی ابراز امیدواری کرد که ابتکار عمل شورای نگهبان در برگزاری این نشست بتواند به خلق حماسه سیاسی کمک کند.

در ادامه این جلسه، زهیر غرضی نیز به عنوان نماینده غرضی طی سخنانی گفت: ما ارکان قانون اساسی و شورای نگهبان را به طور صددرصدی قبول داریم و آن را می‌پذیریم.

شاهین میرمحمد صادقی رئیس ستاد انتخاباتی علی اکبر ولایتی هم، تمکین خود و ولایتی به قانون را اعلام کرد و گفت: به طور قطع هر تصمیمی که گرفته شود ولایتی به آن تمکین خواهد کرد.


مشرق
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.