جرم‌ دندان به تخریب لثه می‌انجامد

۱۹خردادماه،
ممتاز نیوز : یک دندانپزشک، جرم دندان را ترکیبی از مواد غذایی باقیمانده به علاوه بزاق دندان بر اثر گذر زمان دانست و افزود: جرم دندان می‌تواند سبب تحلیل لثه، تخریب استخوان و آسیب به بافت‌های نگهدارنده دندان شود.

مصطفی فاطمی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: یک باور بسیار غلط در جرم‌گیری دندان وجود دارد که اشخاص فکر می‌کنند با برداشتن جرم به دندان آسیب می‌رسد و جرم گیری عوارض جدی برای دندان به دنبال خواهد داشت.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: این یک باور غلط است چرا که جرم هم مثل پوسیدگی دندان است و وقتی که وجود دارد باید برداشته شود چرا که تازه بعد از برداشتن جرم، تخریب ناشی از جرم ملاحظه می‌شود.

فاطمی ، این تخریب را به شکل تحلیل لثه، تخریب استخوان و آسیب به بافت‌های نگهدارنده دندان دانست.

 عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی، جرم دندان را ترکیبی از مواد غذایی باقیمانده به علاوه بزاق دندان بر اثر گذر زمان دانست و افزود: بیمار نمی‌تواند مواد غذایی مصرف نکند و همچنین نمی‌تواند از ترشح بزاق دهان جلوگیری کند پس تنها چیزی که از بروز جرم جلوگیری می‌کند تمیز کردن مواد غذایی باقیمانده در سطوح دندان و جاهایی است که به سختی تمیز می‌شوند.

این دندانپزشک ادامه داد: سطوح داخلی دندان فک پایین و خارج دندانهای فک بالا مستعد برای گیر کردن مواد غذایی و ایجاد جرم می باشند.

فاطمی، جرم‌گیری به فواصل منظم را با توجه به روند تشکیل جرم در اشخاص مختلف، متفاوت دانست و افزود: آنچه مانع از تشکیل جرم در دهان بیمار می‌شود حفظ بهداشت دهان و دندان توسط خود بیمار است؛ چرا که اگر فرد بهداشت را رعایت کند و دندانهای خود را تمیز نگه دارد و منظم مسواک بزند و سطوحی از دندان را که در دسترس نیستند تمیز نگه دارد. جرم‌گیری در فاصله زمانی طولانی انجام می‌شود.

این دندانپزشک تصریح کرد: تازه بعد از برداشتن جرم، این آسیب‌ها آشکار می‌شود چرا که برداشتن جرم مانند برداشتن خرده گچ و خاک از روی سطح دیوار است که بعد از برداشتن آنها تازه ترک و آسیب‌های موجود در روی سطح دیوار نمایان می‌شود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: وقتی جرم بر روی دندان وجود دارد لثه ملتهب و متورم است و بعد از برداشتن جرم، لثه التیام پیدا می‌کند و سر جای اصلی خودش برمی‌گردد اما بیمار احساس می‌کند که لثه‌اش پایین رفته و دچار تحلیل شده است.

فاطمی، ایجاد حساسیت به سرما و گرما بعد از برداشتن جرم از روی سطح دندان را موقتی دانست و افزود: به خاطر وجود جرم سطح ریشه تحلیل رفته و استخوان تخریب شده است که اگر اشخاص به جرم‌زدایی دندان اقدام نکنند این جرم می‌تواند به تخریب استخوان و روند تحلیل لثه بینجامد تا حدی که دندان لق و سپس کشیده شود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی، بیماریهای سیستمیک و عوارض بیماری‌های دیگر را در تخریب لثه و استخوان مؤثر دانست و افزود: این بیماری‌ها می‌تواند شکل لثه و دندان را تغییر دهد؛ در نتیجه، گیر کردن مواد غذایی در این لثه‌ها بیشتر است و این اشخاص بنابر پیشنهاد پزشک در فواصل منظم نیاز به جرم‌گیری دندان دارند.

فاطمی، بروز لکه برروی دندان را لزوماً پوسیدگی و جرم دندان ندانست و افزود: یک دسته از ذرات رنگی که اصطلاحاً رنگدانه نامیده می‌شوند و ناشی از مصرف چای و قهوه می باشند بر روی سطح دندان ظاهر شود که با حفظ بهداشت دهان و مسواک زدن، این لکه‌ها حذف شدنی می باشند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی استفاده از عمل بروساژ که یک عمل ملایم‌تر از جرم‌گیری است را برای جرم‌زدایی از دندانهایی که تخریب لثه و استخوان ندارند ولی دارای لکه‌های تیره‌ رنگ می باشند؛ مفید دانست و ادامه داد: مصرف دخانیات حتی با رعایت بهداشت دهان و دندان، منجر به تخریب استخوان و ایجاد مشکلات لثه‌ای برای فرد می‌شود پس نمی‌توان گفت با حفظ بهداشت دهان می توان به مصرف دخانیات ادامه داد.

فاطمی با بیان این مطلب که جرم‌گیری می‌تواند به عنوان درمان اولیه بیماری‌های لثه محسوب شود گفت: اشخاصی که علائمی شبیه خونریزی لثه، درد لثه و تورم لثه دارند باید با بروز هر یک از این علائم به دندانپزشک مراجعه کنند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.