جریان آزاد اطلاعات قربانی تحریم‌های کور

۱۳م آذر ،

جام جم آنلاین: هنگامی که پس از جنگ جهانی دوم، غربی‌ها با هدف تهاجم فرهنگی به سایر نقاط جهان ایده‌هایی همچون جهانی‌سازی وجریان آزاد اطلاعات را بهانه کردند تا راه‌های نفوذ خود به کشورهای درحال توسعه را باز کنند، کمتر تصور می‌شد که روزی خود غربی‌ها به این ایده‌ها پشت کنند.

هر چند اروپا و آمریکا طی چند دهه توانستند با استفاده از تفوق رسانه‌ای خود، علاوه بر حاکم کردن امپریالیسم خبری در فضای رسانه‌ای دنیا، به مبانی فرهنگی، اعتقادی و ارزشی سایر ملل بتازند و به انحای مختلف فرهنگ منحط خود را به خورد جهانیان بدهند، ولی به نظر می‌رسد از یکی دو دهه قبل زنگ پایان سلطه رسانه‌ای غرب به صدا در آمده است، چرا که همزمان با آغاز موج بیداری ملت‌ها، رسانه‌های مستقلی در اقصی نقاط دنیا سربرآورده‌اند که به دلیل همین ماهیت مستقل و صادقانه توانسته‌اند افکار عمومی را به سوی خود جلب کنند.

ظرفیت‌ها و توان بالای این رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی، علاوه بردر هم شکستن انحصار رسانه‌ای غرب، سبب افشای بسیاری از واقعیات به زیان نظام سلطه شده است.

از همین رو ایده «جریان آزاد اطلاعات» در شرایط کنونی به بلایی برای غربی‌ها تبدیل شده است؛ اما از آنجا که در مکتب لیبرالیستی حاکم بر غرب همه مفاهیم جنبه ابزاری دارد و از کمترین بار ارزشی برخوردار است، در شرایط کنونی که ارتباطات در حال تبدیل شدن به جاده‌ای دوطرفه است، این اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها می باشند که برخلاف ادعاهای خود به شعار جریان آزاد اطلاعات و آزادی بیان پشت کرده و در سال‌های اخیر بارها، آزادی رسانه‌ها را چه در داخل مرزهای خود وچه در فضای بین‌المللی محدود ساخته‌اند.

مصادیق زیادی را می‌توان در این زمینه نام برد، از محدودیت‌های ایجاد شده برای خبرنگاران ایران در برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا، فرانسه و… گرفته تا ارسال پارازیت و قطع شبکه‌های بین‌المللی سایر کشورها از روی ماهواره‌ها که نمونه عینی آن دستور یوتل‌ست به شرکت آرکیو برای قطع فرکانس شبکه‌های بین‌المللی ایرانی از ۲۴ مهر قبل بود.

اقدام اخیر تعدادی از سناتورهای افراطی آمریکا در ارائه پیشنهادی به کنگره برای تحریم سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران و ریاست آن نیز در همین چارچوب قابل تحلیل است.

درواقع از همان زمان که ۱۹ شبکه ماهواره‌ای ایران توسط یوتل‌ست قطع شد بسیاری اعتقاد داشتند این مقدمه اقدامات ضدرسانه‌ای گسترده‌تری علیه ایران است.

علت تلاش غربی‌ها برای اعمال این​گونه تحریم‌های رسانه‌ای نیز بخوبی آشکار است. در جنگ رسانه‌ای کنونی، بخش عمده رسانه‌های دنیا در یک‌سو و رسانه‌های ایران و در راس آنها رسانه ملی در سوی دیگر واقع شده‌​است، اما توان و ظرفیت‌های رسانه‌ای ایران که ریشه در قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، سبب شده است تا غربی‌ها با وحشت فراوان از هر ابزاری جهت تضعیف قابلیت‌های رسانه‌ای ایران بهره بگیرند.

قدرت رسانه‌ای ایران در سال‌های اخیر انحصارطلبی و تمامیت‌خواهی غربی‌ها در عرصه ارتباطات و اطلاع‌رسانی را با چالش مواجه کرده و هیمنه غول‌های رسانه‌ای آنها را درهم شکسته است.

اگر تا چندی پیش افکار عمومی دنیا برای اطلاع از آخرین رخداد‌ها و تحلیل‌های بین‌المللی به بروند ‌ادهای چند غول رسانه‌ای غرب اعم از تصویری، صوتی و مکتوب مراجعه می‌کردند، در حال حاضر شبکه‌های بین‌المللی ایران بویژه العالم و پرس‌تی‌وی نیز محل رجوع بسیاری از علاقه‌مندان به تحولات جهانی قرار گرفته است.

شبکه‌های بین‌المللی ایران صادقانه و بدون حب و بغض‌های سیاسی و توسعه‌طلبانه، تحولات مربوط به موج بیداری اسلامی را تحلیل کرده‌اند و مظلومیت مردم غزه و عمق جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ هشت روزه اخیر را به تصویر کشیده‌اند.

رسانه ملی با به تصویر کشیدن ویژگی‌های نظام مبتنی بر مردمسالاری دینی، ضمن ارائه الگوی حکومتی کارآمد به جهانیان، سایر مکاتب سیاسی دنیا ازجمله نظام لیبرال‌دموکراسی را بویژه پس از آغاز جنبش ۹۹ درصد و جنبش وال‌استریت به چالش کشیده است.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بسان گزارشگری صادق، موارد نقض حقوق‌بشر در برخی کشورهای غربی و نیز ابعاد جنایات جنگی اشغالگران را در عراق، افغانستان و سایر نقاط دنیا افشا کرده و اینها همه سبب خشم شدید غرب از این رسانه پویا و اثرگذار شده است.

نکته پایانی این‌که تجربه ثابت کرده است معمولا در پس اقدامات ضدرسانه‌ای و محدودیت‌های ایجاد شده از سوی غرب، اهداف دیگری دنبال می‌شود که باید نسبت به آنها هوشیار بود.

همان‌گونه که غرب شبکه‌های بین‌المللی ایران را از روی خطوط ماهواره قطع کرد تا به خیال خود، رژیم صهیونیستی در سکوت رسانه‌ای به غزه حمله کند، این احتمال وجود دارد که تحریم احتمالی رسانه ملی نیز اهداف و نیات دیگری را به دنبال داشته باشد که هم صدا و سیما و هم سایر دستگاه‌های مسئول باید آنها را بخوبی رصد کنند و تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کنند.

دکتر حسن ملکی – کارشناس سیاسی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.