جزئیات آزادی ۱۰۰ زندانی ایرانی در عراق

جام جم آنلاین: وزیر دادگستری با تشریح سفر خود به عراق از آخرین تعاملات طرفین در مناسبات قضایی و حقوقی خبر داد و افزود: در دیدار با مقامات عراقی اقدامات اولیه برای آزادی ۱۰۰ زندانی ایرانی انجام شد.

به گزارش روز چهارشنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت دادگستری، سید مرتضی بختیاری که چندی پیش در سفر به عراق با مقامات بلند پایه و نخست وزیر عراق دیدار داشت در مورد محورهای نشست خود با مقامات عراقی، گفت: در این سفر با نوری المالکی نخست وزیر، مدحت محمود رییس مجلس عالی قضایی و خضیر الخزایی معاون اول رییس جمهور عراق بر سر مسائل قضایی و حقوقی میان دو کشور گفت وگو داشتیم.

وی افزود: در سفر وزیر دادگستری عراق به ایران چهار موافقت نامه مبادله شد که شامل استرداد محکومان و مجرمان، انتقال محکومان، معاضدت قضایی امور کیفری و امور حقوقی و مدنی بود. پس از آن این موافقت نامه ها برای تصویب به هیات دولت ارسال و با تصویب هیات دولت بر اساس قانون به مجلس ارائه شد. مجلس هم با قید یک فوریت تصویب کرد ولی شورای نگهبان تنها موضوع انتقال محکومان را تائید کرد و باقی موارد هنوز مورد تائید قرار نگرفته است.

همچنین وزیردادگستری عراق هم برای تسریع در روند این موافقت نامه از وزیر دادگستری ایران دعوت کرد تا به عراق سفر کند البته با تلاش وزیر دادگستری عراق این موافقت نامه به تصویب نوری المالکی و مجلس عراق رسیده است و تنها منتظر تصویب نهایی مجلس ایران هستند.

وزیر دادگستری در پاسخ به اینکه در مورد تبادل محکومان و زندانیان چه اقداماتی انجام شده است، اظهارداشت: بیش از ۱۰۰ ایرانی به دلیل تردد غیرقانونی و غیرمجاز به خاک عراق دستگیر و با حکم دادگاه عراق زندانی شده اند. بنده به رییس شورای قضایی عراق گفتم که این افراد اگر تردد غیرمجاز داشته اند به قصد زیارت عتبات عالیات بوده است و آنها هم این را قبول داشتند ولی اعلام کردند که قوانین عراق در مورد تردد غیرقانونی در خاک کشورشان بسیار سختگیرانه است که تصمیم دارند این قوانین را اصلاح کنند.

همچنین یکی از مهمترین دستاورد این سفر این بود که خضیر الخزایی معاون اول رییس جمهور عراق لیست محکومان ایرانی را که بدون مجوز وارد خاک عراق شده اند مطالبه کرد تا بتوانند آنها را مورد عفو قرار دهند.

بختیاری افزود: البته ایرانیان دیگری هم در زندان های عراق محبوس هستند که جرائم آنها بیشتر مواد مخدر و تعداد آنها کمتر از ۱۰۰ نفر است. دولت ایران هم پیش از این از طریق قانونی زندانیان عراقی را مورد عفو قرار داده بود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.