جزئیات جدید از توافق کوفی عنان با بشار اسد

خبرگزاری آریا-کوفی عنان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص توافق با بشار اسد گفت: مذاکرات در این جهت بود که خشونت‌ها باید در سوریه متوقف شود.
به گزارش خبرنگار آریا، علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران و  کوفی عنان نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه پس از دیدار و گفت‌وگو دو جانبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک حاضر و به بیان مواضع و دیدگاه ها پرداختند.
وزیر امور خارجه ایران در ابتدای نشست خبری امروز، ضمن خوشامدگویی به عنان گفت: ‌آقای عنان از زمانی که عهده دار این مسئولیت شد تلاش کرد با اتخاذ مواضع عادلانه و بیطرفانه و پیشنهاد طرح ۶ ماده‌ای در جهت رفع بحران سوریه عمل کند و تا به امروز به تعهدی که داده بود، پایبند بوده و بیطرفی‌اش موجبات خشم برخی‌ها شده است.
صالحی اضافه کرد:‌ از عنان انتظار می‌رود با پیشینه درخشانی که در سازمان ملل داشت و با صبر و تحمل و حوصله این بار عظیم را به سلامت به مقصد برساند و در جهت ثبات و امنیت اقدام جدی صورت دهد تا مردم سوریه و مردم منطقه از این بحران تصنعی ایجاد شده رهایی یابند.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: در ارتباط با موضوع سوریه به طور مفصل با عنان گفت‌وگو کردم و یک روز قبل از نشست ژنو نیز آقای عنان در گفت‌وگویی تلفنی با اینجانب صحبت کرد و من مواضع جمهوری اسلامی را شفاف و واضح بیان کردم و ایشان نیز گفت که تلاش می‌کند در ژنو موضوع بحران سوریه را به صورت واقع گرایانه مد نظر قرار داده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. در آن گفت‌وگوی تلفنی تصمیم گرفتیم که بعد از مذاکرات ژنو یا من به ژنو بروم و یا ایشان به ایران بیایند تا موضوع را دنبال کنیم و در مورد شیوه عملیاتی کردن برخی تصمیمات اتخاذ شده در ژنو گفت‌وگو کنیم که ایشان بزرگواری کرد و به تهران تشریف آورد.
صالحی موضع جمهوری اسلامی در مورد سوریه را کاملاً روشن خواند و تاکید کرد:‌ مردم سوریه مثل مردم سایر کشورها حق برخورداری از حقوق اساسی و مدنی خود را دارند. حق انتخابات آزاد، تعدد احزاب، آزادی، دموکراسی و استقلال حقوقی است که مردم سوریه باید از آن بهره‌مند شوند و اینکه دولت‌ها فساد را از خود دور کنند، حق مردم سوریه است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: دولت سوریه و در رأس آن بشار اسد قول داده که به تمام خواسته‌های مشروع مردم سوریه لبیک بگوید و این خواسته‌ها را تأمین کند و قدم‌هایی را در این راستا برداشته و بشار اسد و حکومت سوریه اقدامات سازنده‌ای را در تأمین خواسته‌های مردم سوریه انجام دادند اما متاسفانه دخالت‌های نابجای دیگران باعث شده که شرایط در سوریه همچنان بحرانی بماند.
صالحی مسائل سیاسی را بغرنج و پیچیده خواند و با بیان اینکه منطقه و جهان شاهد تحولات پیچیده و حساسی است، تصریح کرد: همه باید دست به دست هم بدهند و نگذارند بحران‌ها شرایط را ناگوارتر کند. این هم و غم ماست و بدتر شدن شرایط در جهت منافع هیچ کس در منطقه نخواهد بود.
وزیر خارجه ایران به کشورهای منطقه و به خصوص رسانه‌های جمعی منطقه توصیه کرد که با احتیاط کامل عمل کنند و افزود: یک اقدام و تصمیم اشتباه ممکن است به فاجعه‌ای دامن گیر در منطقه منجر شود که به صلاح منطقه و جامعه بین‌المللی نیست.
صالحی همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره جزئی از حل بحران سوریه بوده، خاطرنشان کرد: امیدواریم بقیه کشورهایی که ناراحت هستند جزئی از حل مشکل سوریه باشند نه جزئی از مشکل.

عنان:درباره توفق خشونت ها در سوریه با بشار اسد توافق کردیم
فرستاده سازمان ملل متحد در امور سوریه در این کنفرانس خبری با بیان اینکه با حمایت فراوان ایران به راه حل بحران سوریه دست یافته‌ایم از همکاری و تشویق گسترده مسئولان ایرانی درباره حل بحران سوریه خبر داد و گفت: ایران نقش مثبتی در حل بحران سوریه ایفا می کند.
وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با اقدامات لازم برای خلع سلاح معارضین و اقدام برخی کشورها نظیر عربستان و قطر برای تسلیح معارضین گفت: سازمان ملل خیلی تلاش کرده که خشونت‌ها به پایان برسد و همه گروه‌های درگیر باید به خشونت پایان دهند.
کوفی عنان با اظهار این موضوع که باید با تمام افرادی که سلاح دارند صحبت کنیم و ما در زمینه نظامی گری در کنفرانس ژنو صحبت کردیم و گفتیم که دوست نداریم معارضه سوریه مسلحانه شود، گفت: باید اقداماتی شود که سلاح ها در سوریه جمع آوری شود و دولت فعلی باید کنترل سلاح‌ها را در دست داشته باشد و ما باید یک دولت داشته باشیم که سلاح دارد و آن دولت فعلی سوریه است.
وی با بیان اینکه بحران سوریه باید راه حل صلح آمیز داشته باشد گفت: سلاح در دست گرفتن راه حل نیست.
وی با تاکید بر اینکه پروسه سیاسی در سوریه باید آغاز شود، گفت: گفت‌وگوی سیاسی بین سوری‌ها باید در دستور کار قرار بگیرد و ایران می‌تواند در این خصوص نقش موثری داشته باشد، چرا که من اعتقاد دارم که ایران نقش موثری در سوریه دارد و با دیگران کاری ندارم.
خبرنگاری روسیا الیوم نیز در رابطه با جزئیات توافقات کوفی عنان با بشاراسد سئوال کرد که عنان با بیان اینکه نمی‌توانم جزئیات خاصی بگویم اظهار داشت: مذاکرات در این جهت بود که خشونت‌ها باید در سوریه متوقف شود و بشار اسد پیشنهاداتی داشت و گفت قرار است کارهایی خاص در برخی مناطق سوریه که خشونت در آن زیاد است شروع شود، این روند به صورت گام به گام ادامه پیدا خواهد کرد تا در پایان خشونت‌ها به طور کامل متوقف شود. ما از این پیشنهاد بشار اسد استقبال کردیم و از آن حمایت می کنیم.
وی گفت: ما باید با گروه های مخالف نیز صحبت هایی داشته باشیم به همین دلیل می گویم نمی توانم جزئیات را بگویم.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.