جزئیات صدور شناسنامه انرژی ساختمان‌

جام جم آنلاین: مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با تشریح شرایط جدید صدور برجسب انرژی برای ساختمان‌ها، از ممنوعیت خرید و فروش ساختمان‌های فاقد برچسب انرژی خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح ۵ دستگاه دولتی مشارکت می‌کنند.

“عباس کاظمی” درباره آخرین اقدامات دولت برای اجباری شدن برچسب انرژی در ساختمان‌ها، گفت: پس از اجباری شدن استفاده از برچسب انرژی در ساختمان‌های دولتی، از سال آینده این رتبه‌بندی میزان مصرف انرژی در ساختمان‌های تجاری و خانگی هم اجباری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اعلام اینکه با تدابیر دولت از سال باید تمامی ساختمان‌های ایران دارای برچسب میزان مصرف انرژی باشند، تصریح کرد: در شرایط فعلی حدود ۴۰ درصد انرژی کشور در بخش ساختمان مصرف می شود.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه برآوردهای انجام گرفته نشان می‌دهد در هر یک مترمربع ساختمان‌های ایران معادل ۵۰۰ کیلووات انرژی مصرف می شود، اظهار داشت: این در حالی است که در ساختمان کشورهای شمال و شمالغرب اروپا با وجود هوای سردسیری به ازای هر مترمربع حدود ۳۰ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه پیش بینی می‌شود در صورت اجرای کامل مبحث ملی ۱۹ مقررات ساختمان مصرف انرژی از ۵۰۰ به ۲۰۰ کیلووات ساعت کاهش یابد، بیان کرد: با این وجود اجرای طرح برچسب انرژی در کاهش و مدیریت مصرف سوخت و انرژی به ویژه در ساختمان‌های جدید تاسیس بسیار تاثیر گذار است.
 
جزئیات صدور شناسنامه انرژی ساختمان‌ها
 
کاظمی با بیان اینکه با اجرایی شدن برچسب انرژی در ساختمان‌های مختلف به تدریج این برچسب به عنوان یکی از اسناد مهم خانه ملاکی جدید برای خرید و فروش ساختمان ها خواهد شد، تبیین کرد: به عبارت دیگر هر چه رتبه انرژی مصرف ساختمان های پایین تر باشدف میزان مصرف انرژی کمتری و ارزش ساختمان بالاتر خواهد بود.
 
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف انرژی با اشاره به اینکه مطابق با برچسب جدید انرژی، ساختمان‌ها از رتبه A تا G رتبه بندی و طبقه بندی می شوند، بیان کرد: بر این اساس هر چه رتبه مصرف انرژی ساختمان‌ها به سمت A و B نزدیک‌تر باشد مصرف انرژی بهینه تری دارند.
 
این مقام مسئول از برچسب انرژی به عنوان نشان دهند رفتار مصرف سوخت و انرژی ساختمان‌ها یاد کرد و افزود: این طرح جدید با مشارکت وزارت نفت، نیرو، موسسه استاندارد، وزارت راه و سازمان محیط زیست عملیاتی خواهد شد.
 
توقف معاملات ساختمان بدون شناسنامه
 
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی به اکثر ساختمان های ایرانی رتبه مصرف انرژی G و H تعلق می گیرد، گفت: با اجرای این طرح جدید، از ۲ سال آینده ساختمانی که برچسب نداشته باشد، خرید و فروش نخواهند شد.
 
کاظمی با تاکید بر اینکه برای یکسان‌سازی رتبه‌ مصرف انرژی ساختمان‌ها، مطابق استانداردی که تعریف شده مصرف گاز همچون برق به واحد کیلووات تبدیل می شود، تصریح کرد: بر اساس این طرح تمامی ساختمان‌هایی که به‌‌طور متوسط در سالانه کمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت انرژی (برق و گاز طبیعی) مصرف ‌کنند، رتبه A انرژی را به عنوان بالاترین رتبه را دریافت می‌کنند.
 
این عضو هیات مدیره شرکت بهینه سازی مصرف سوخت همچنین با اشاره به اینکه در رتبه G ساختمان‌ها هم به ازای هر مترمکعب مساحت سالانه بیش از ۵۰۰ کیلووات ساعت انرژی مصرف می شود، اظهار داشت: از این رو ساختمان‌هایی که به‌طور کامل مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را رعایت کنند، می‌توانند رتبه متوسط D را برای برچسب انرژی دریافت کنند.
 
وی در پایان با اعلام اینکه هم اکنون ۴۰ درصد انرژی مصرفی کشور در بخش ساختمان مصرف می شود، تاکید کرد: در صورت اجرای کامل طرح برچسب انرژی متوسط مصرف سوخت و انرژی در ساختمان های کشور به نصف کاهش می‌یابد.(مهر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.