جزئیات محتوای کتب جدید‌التألیف پایه سوم ابتدایی

گردآوری توسط گروه آموزش ممتازنیوز

خبرگزاری آریا- معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش جزئیات محتوای کتب جدید التألیف پایه سوم ابتدایی را تشریح کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان با بیان اینکه کتاب های پایه سوم ابتدایی بر اساس برنامه درسی ملی تولید شده است، افزود: در تولید کتاب های درسی چند مرحله را پشت سر گذاشتیم که اولین مرحله تدوین برنامه اجمالی محتوا بود و به آن راهنمای تولید گفته می شود.      
وی اضافه کرد: بعد از تولید اجزای محتوای آموزشی، اعتباربخشی اجزای تولید شده در تهران به وسیله مؤلفان و اعضای شورای برنامه ریزی درسی و در استان ها توسط معلمان باتجربه یا سرگروه های آموزشی، مدرسان مراکز تربیت معلم و تربیت دبیر، کارشناسان موضوعی و در بعضی از دروس و فصل هایی از درس ها، توسط دانش آموزان انجام شد.  
وی ادامه داد: در مرحله پنجم، نظرات اعتباربخشی دریافت شد و شورای برنامه ریزی و گروه تألیف، بازنگری را انجام دادند و تألیف نهایی صورت گرفت و محتوای نهایی توسط معاون دوره، مدیرکل دفتر، مدیر تولید و شورای هماهنگی علمی بازبینی شد و مورد تأیید نهایی قرار گرفت و برای ملاحظه نهایی به رئیس سازمان ارسال شد و سپس به حروفچینی و چاپ سپرده شد.          
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عناوین کتب دوره سوم ابتدایی اشاره و تصریح کرد: تمام کتب دوره سوم ابتدایی جدیدالتألیف است و عناوین کتاب های دوره سوم ابتدایی شامل ادبیات فارسی، ریاضی، علوم، قرآن هدیه آسمانی، هنر و راهنمای معلم تربیت بدنی است.    
وی با بیان اینکه در کتب فارسی سوم ابتدایی مهارت نوشتاری و خواندن کتاب یکی شده است، افزود: فصل اول «نهادها»، فصل دوم «بهداشت»، فصل سوم «اخلاق فردی و اجتماعی»، فصل چهارم «راه زندگی»، فصل پنجم «هنر و ادب»، فصل ششم «ایران من» و فصل هفتم «طبیعت» است.           
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: در هرکدام از این درس ها موضوع جدیدی وارد شده است‎؛ به طور مثالً در نهادها، نهاد ورزش مورد توجه قرار گرفته است؛ در اخلاق اجتماعی سیمای فداکاران، تکمیل شده است، در راه زندگی، درس جدید تحت عنوان پیراهن بهشتی داریم که به موضوع انفاق می پردازد.
وی اضافه کرد: در هنر و ادب‏،‏ بحث کتابخوانی در فصل ششم به آشنایی با ایران پرداخته شده است و در بحث طبیعت به موضوع دریا، جنگل و ستارگان پاختصاص یافته است.     
* دانش آموزان در کتاب علوم تجربی دریافت های علمی را مانند یک پژوهشگر جستجو می کنند
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش به محتوای کتاب علوم تجربی سوم اشاره کرد و گفت: در این کتاب علم برای زندگی و زیستن مطرح شده است و روش و رویکردی کاوشگرانه دارد.
وی ادامه داد: در این درس ایستگاه های فکر تعبیه شده است و دریافت های علمی را باید دانش آموزان مانند یک پژوهشگر جستجو کنند و در کلاس ارائه دهند که این امور سبب ارتقای حوزه یادگیری تفکر و حکمت، علوم تجربی و مهارت های زیستی می شود.        
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان دربارهٔ کتاب مطالعات اجتماعی اظهار کرد: کتاب قبلی دربارهٔ یک مأمور اداره پست به نام آقای هاشمی بود که به همراه خانواده اش از کازرون به نیشابور سفر می کند و در خلال این سفر، نکات آموزشی به دانش آموزان ارائه می شود که این داستان به طور کامل در سال تحصیلی آینده از کتب درسی سوم ابتدایی ها حذف و به جای آن، محتوای آموزشی جدیدی در راستای اجرای سند تحول بنیادین و همسو با سند برنامه درسی ملی جایگزین آن شد.  
وی با بیان اینکه کتاب مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی در سال تحصیلی جدید دارای موضوع جدیدی است که با توجه به نیازهای عمومی تألیف شده است،‏ افزود: به عنوان مثال دربارهٔ هویت شخصی، خانوادگی و هویت اجتماعی در این کتاب به دانش آموزان مطالبی ارائه می شود و عناوین این درس ها شامل «من بزرگتر می شوم»، «همکاری در خانواده»، «نیازهای خانواده»، «خانه من»، «مدرسه من» و «از خانه تا مدرسه» می شود .      
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: در این کتاب، درسی به نام «من به دنیا آمدم» پیش بینی شده است که در آن داستان تولد یک نوزاد است و آموزش می دهد به چه چیزهایی باید در هنگام تولد توجه شود همچنین، یک دانش آموز باید «نام، نام خانوادگی، نام مادر، نام پدر، قد، جنسیت، وزن» خودش را بداند.    
وی اضافه کرد: واکسیناسیون نیز در این درس مطرح شده و اهمیت آن به صورت غیر مستقیم مورد اشاره قرار گرفته است؛ به طور کلی سعی شده نکات آموزشی در قالب داستان مطرح شود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: در این کتاب به تفاوت های فردی دانش آموزان ، مشارکت خانواده در فرایند یادگیری ـ یاددهی و تجربه تأکید شده است، یعنی خانواده شرایطی را فراهم کندتا دانش آموز آموخته های کتاب را در محیط تجربه کند.    رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دربارهٔ درس قرآن و تعلیمات دینی بیان کرد: هدف نهایی در آموزش قرآن این است که دانش آموزان بتوانند مهارت صحیح خواندن و روان خوانی قرآن را به دست آورند.  
وی با بیان اینکه کتاب قرآن و معارف اسلامی در یک مجلد قرار داده شده و با تلفیق دوعنوان «قرآن هدیه آسمانی» نام گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با تأکید بر اینکه بیشترین زمان به قرآن اختصاص یافته است،‏ ادامه داد: کتاب قبلی برای اینکه دانش آموزان خسته نشوند، یک فعالیت جانبی  در نظر گرفته شده بود، اما در ارزیابی هایمان به این نتیجه رسیدیم که فعالیت جانبی مزاحم برای آموزش قرآن است،‎ به همین دلیل فعالیت های جانبی در متن هدیه آسمانی گنجانده شد و حداکثرحدود ۳۰ درصد به زمان آموزش قرآن اضافه شد.
وی گفت : با این برنامه ۶ ساعته که برای قرآن و تعلیمات دینی پیش بینی شده است، دانش آموزان یک روز در میان، متن قرآن را می خوانند و با آن آشنا می شوند و همین تکرار و ممارست سبب داخلی شدن آموزش قرآن و انس آنان با قرآن خواهد شد.      
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش به درس تربیت بدنی اظهار کرد: ساعت ورزش دانش آموزان نهادینه شده و راهنمای تربیت بدنی برای معلمان تولید شده است، فعالیت هایی را که در مدرسه برای ساعت ورزش انجام می شود، جهت دهد            .
وی افزود: البته مهارت آموزش شنا در پایه سوم ابتدایی مورد تأکید قرار گرفته است و سایر مهارت های آمادگی جسمانی نیز در مباحث پایه سوم اتفاق می افتد؛ ضمن اینکه اجمالاً دانش آموزان با مباحث نظری سلامت و تربیت در این زنگ آشنا خواهند شد.       
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان دربارهٔ درس آموزش هنرتوضیح داد:  این درس با رویکرد آشنایی دانش آموزان با نقاشی، هنرهای تجسمی، خوشنویسی و نمایش تهیه و این موضوع در راهنمای معلم طراحی شده است


خبرگزاری ممتاز به نقل از آریا
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.