جزئیاتی تکان دهنده از ۱۰۰ میلیارد دلار مورد نظر بهمنی!

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

در حالیکه محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی در دوره احمدی نژاد در اظهاراتی از وجود ذخیره صدمیلیارد دلاری دولت خبر داده است خبرنگار «انتخاب» به جزئیات تکان‌دهنده‌ای در مورد این ذخیره دست یافت.

به نقل از انتخاب، بانک مرکزی مطابق با قانون باید بخشی از ذخائر خود را بصورت طلا، جواهر و اشیا قیمتی نگهداری کرده تا پشتوانه پول ملی تامین گردد و بخشی را نیز در قالب سپرده در بانک‌های خارج از کشور ذخیره نماید.

ذخائر بانک مرکزی به دولت تعلق نداشته و دولت نیز حق برداشت از آن را ندارد چرا که برداشت از این ذخائر می‌تواند به قیمت بی‌اعتبار شدن پول ملی و فروپاشی اقتصادی ملی منجر گردد.

در دولت احمد‌ی‌نژاد، رییس دولت وقت مانند خالی کردن همه سرمایه‌های دیگر کشور به ذخائر بانک مرکزی نیز چشم دوخته بود و چند بار به روسای بانک مرکزی شیبانی و مظاهری دستور داده شده بود که از این ذخائر به عنوان منابع مالی دولت استفاده شود اما با مقاومت بانک مرکزی مواجه شده بود.

با انتصاب محمود بهمنی به سمت رییس کل بانک مرکزی این دستور مجددا داده شد تا از محل ذخائر بانک مرکزی در خارج از کشور که معمولا در شعبات بانک‌های ایرانی خارج از کشور نگهداری می گردد واردات تامین شود.

بهمنی برخلاف روسای پیش در برابر این دستور مقاومت نکرده و از محل ذخائر بانک مرکزی اعتبار ال سی واردات تامین شده و عملا ذخائر استراتژیک بانک مرکزی به تاراج رفت.

اکنون بهمنی که برای این اقدام خود باید مورد بازخواست قرار می‌گیرد دائما دولت و رییس جمهور را متهم می‌کند که چرا از ذخائر ۱۰۰میلیارد دلاری بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه ناشی از تاراج هزار میلیارد دلار منابع مالی در دولت احمدی‌نژاد استفاده نمی‌کنید؟!

این در شرایطی است که دست زدن به ذخائر بانک مرکزی و مصرف آن می‌تواند سونامی ورشکستگی سیستم بانکی را به همراه داشته باشد.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.