جزئیات آیین نامه تازه بازنگری شده مهمانی و انتقال/ اولویت‌های موافقت با انتقال

۲۶خردادماه،

جزئیات آیین نامه تازه بازنگری شده مهمانی و انتقال/ اولویت‌های موافقت با انتقال

جزئیات آیین نامه تازه بازنگری شده مهمانی و انتقال/ اولویت‌های موافقت با انتقال

معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان، جزئیات آیین نامه تازه بازنگری شده مهمانی و انتقال را تشریح و به مهمترین اولویت‌های موافقت با انتقال در سال تحصیلی تازه اشاره کرد.

به گزارش راسخون به نقل از مهر، مجتبی بذرافشان امروز در جمع خبرنگاران با تبریک خلق حماسه سیاسی به مهمترین جزئیات آیین نامه تازه بازنگری شده مهمانی و انتقال برای سال تحصیلی آینده اشاره کرد.

تشکیل کمیته نظارت بر مهمانی و انتقال

وی با بیان اینکه  آیین نامه مذکور امروز به دانشگاه‌های کشور ابلاغ می‌شود، از تشکیل کمیته نظارت بر مهمانی و انتقال دانشجویان کشور خبر داد و گفت: اعضای این کمیته را مسئولان ذی‌نفع و مرتبط با وزارت علوم از جمله معاون دانشجویان داخل، مدیر کل دانشجویان داخل، رئیس مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم، مدیرکل آموزش‌های غیردولتی غیرانتفاعی، مدیر کل تشکیلات و بودجه وزارت علوم و معاون فنی و آماری سازمان سنجش تشکیل می‌دهند.

مهمانی مبنا

این مقام مسئول سازمان امور دانشجویان در ادامه با اشاره به تغییراتی که در مهمانی مبنا صورت گرفته است، اظهار داشت: به منظور دریافت مهمانی مبنا لازم است دانشجو برای دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی، ۹۰ درصد نمره قبولی در همان رشته را کسب کرده باشد و دانشجویان می‌‌تواند حداکثر تا ۴ سال از مهمانی مبنا استفاده کند، سپس امکان ارائه درخواست برای انتقال یا مهمانی دائم برای این دانشجو فراهم می‌شود.

محدودیت‌های مهمانی و انتقال

به گزارش مهر، معاون دانشجویان داخل در ادامه تشریح آیین نامه مهمانی و انتقال با اشاره به بعضی محدودیت‌ها در این فرایند، خاطر نشان کرد: از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی در صورت موافقت مبدا، امکان مهمانی وجود دارد اما دانشجو نمی‌تواند انتقال بیابد، همچنین مهمانی از موسسات دولتی به غیردولتی و علمی کاربردی و مهمانی از موسسات غیردولتی به آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و بر عکس نیز امکان ندارد و ممنوع اعلام شده است.

به گفته بذرافشان، ظرفیت پذیرش برای دانشجویان پذیرفته شده در روند مهمانی و انتقال دانشگاه‌های دولتی ۲۰ درصد ورودی همان سال و برای دانشگاه‌های غیردولتی ۱۵ درصد است.

وی ادامه داد: انتقال دانشجو میان دو دانشگاه واقع در یک شهر، انتقال از یک دانشگاه دولتی به دانشگاه دولتی دیگر، انتقال از دوره روزانه به شبانه، انتقال از غیردولتی به فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی ممنوع است اما انتقال از فنی و حرفه‌ای به غیردولتی یا انتقال از دولتی به پیام نور و غیردولتی بلامانع اعلام شده است.

این مقام مسئول وزارت علوم با ارائه یک توضیح در خصوص انتقال دانشجویان روزانه و با یادآوری اینکه در صورتی که دانشجوی روزانه متقاضی انتقال باشد، تحصیلش در دانشگاه مقصد تبدیل به شبانه می‌شود، تاکید کرد: در صورتی که فردی، دانشجوی روزانه در دانشگاه مبدا باشد اما دارای نمره بالا در حد دوره روزانه باشد می‌تواند در دانشگاه مقصد به دوره روزانه منتقل شود و نیازی به پرداخت شهریه ندارد.

اولویت‌های موافقت با مهمانی و انتقال

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه این نشست خبری به بعضی اولویت‌ها برای تسریع در روند پذیرش درخواست مهمانی و انتقال دانشجویان اشاره کرد و گفت: “دختر بودن” یکی از اولویت‌ها برای موافقت با فرایند انتقال و مهمانی اعلام شده است، در صورتی که خانواده دانشجویی بعد از ثبت نام فوت کند یا معلول شود به گونه‌ای که بر اساس قانون سرپرستی یا کفالت خانواده برای دانشجو احراز شود در اولویت انتقال قرار می‌گیرد. دانشجویان دارای بیماری‌های خاص، صعب العلاج یا لاعلاج در اولویت انتقال خواهند بود.

وی در ادامه بیان اولویت‌ها، به دانشجویانی که ازدواج می‌کنند اشاره کرد و افزود: در صورتی که دانشجوی دختری بعد از ثبت نام ازدواج کند و محل اشتغال دائم همسرش پس از ازدواج نزدیک دانشگاه مقصد باشد، یا دانشجوی مادری که محل اشتغال دائم همسرش نزدیک دانشگاه مقصد واقع است، در آیین نامه امکان انتقال با اولویت اعلام شده است. علاوه بر این، دانشجوی پسری که بعد از ثبت نام ازدواج می‌کند در صورتی که همسرش هم دانشجو باشد امکان در اولویت قرار گرفتن انتقالش دیده شده است.

به گفته معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان، آن دسته از دانشجویانی که تحت پوشش کمیته امدام امام خمینی (ره) قرار دارند نیز در اولویت انتقال می باشند.

بذرافشان دربارهٔ نقل و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر با ارائه بعضی جزئیات، گفت: دانشجویان خانواده‌های شاهد و ایثارگر علاوه بر بهره مندی از آیین نامه ویژه نقل و انتقال شاهد و ایثارگر می‌توانند از آیین نامه تازه بازنگری شده نقل و انتقال نیز استفاده کنند، انتقال این عده از دانشجویان در صورتی که تراز علمی برای هر دانشگاه را کسب کرده باشند، بلامانع است.

یک تغییر تازه در دریافت شهریه در غیردولتیها

معاون دانشجویان داخل به یک تغییر اساسی در دریافت شهریه از  دانشجویان انتقالی دانشگاههای غیردولتی اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات در قبل دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاههای غیردولتی به سبب به حد نصاب نرسیدن کلاسها، امکان تحصیل نداشتند و مجبور بودند شهریه هم پرداخت کنند، اما تغییری که امسال به وجود آمده این است که شرایط انتقال این دانشجویان فراهم شده است، اما به این سبب که انتقال دانشجویان اختیاری نیست و به سبب شرایط ایجاد شده است، دانشجو یک شهریه ثابت و متغیر در دانشگاه مبدا و یک شهریه متغیر در دانشگاه مقصد پرداخت می کند، در حالیکه در دوره های پیش این روال کاملاً بر عکس بود.

مکان صدور مدرک تحصیلی دانشجویان انتقالی

بذرافشان در پاسخ به مهر دربارهٔ مکان صدور مدرک تحصیلی دانشجویان انتقالی و مهمانی با یادآوری، گفت: برای دانشجویانی که از تمام حالت‌های مهمانی استفاده می‌کند دانشگاه مبدا و برای دانشجویان انتقالی، دانشگاه مقصد مدرک تحصیلی را صادر می‌کند.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / دانشگاه
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.